29. júla 2019

Keď sa v práci objaví prvý problém, tak si s ním vo väčšine prípadov dokážete poradiť. Čo ak sa k nemu ale pridružia ďalšie? Druhý, tretí, štvrtý, nebodaj i piaty? Ďalej už neradno pokračovať. Zmocní sa vás frustrácia a máte pocit, že ste uviedli do chodu akýsi nešťastný domino efekt. 

Nech ľudia meškajú s odovzdaním svojej časti práce, ignorujú či presúvajú termíny, rušia stretnutia alebo si sami nedokážete určiť priority, tak vám to všetko môže strpčiť pobyt na pracovisku. I takéto ťažké obdobie ale dokážete prekonať, pokiaľ ste ochotní identifikovať svoje problémy a predovšetkým ich otvorene riešiť.

Upracte si stôl i myšlienky

Neľahké pracovné obdobie môže skôr či neskôr zastihnúť každého zamestnanca. Pripraviť sa na to nedá, no keď spozorujete, že sa vo vašej práci začínajú objavovať problémy, ktoré sa ďalej nabaľujú a nabaľujú, tak to rozhodne neignorujte.

Vysnívaný zamestnanec je lojálny a zodpovedný. O takéhoto človeka by sa zamestnávateľ mal starať

„Je to chvíľa, kedy je dobré vyhradiť si čas a upratať si stôl. Najprv fyzicky a potom aj mentálne,“ vysvetľuje Zora Grohoľová, koučka a odborníčka na komunikáciu zo vzdelávacej organizácie Topcoach.

O tejto téme sme sa rozprávali s trojicou odborníkov. Z ľavej strany: Dávid Kálmán, Zora Grohoľová a Peter Kuračka. Foto: archív respondentov

Vyskočte preto na nohy, urobte si poriadok na svojom pracovnom stole a potom si utrieďte myšlienky. Odborníčka odporúča, aby ste odstránili všetko, čo už nedokážete vyriešiť.

Marketingovú stratégiu netreba v biznise zanedbať. Odborníci majú 14 tipov, ako z nej vyťažiť čo najviac

Pokiaľ máte vo veciach neporiadok sami a nedokážete si určiť priority, tak to nie je ešte beznádejné. „Treba sa zastaviť a pozrieť na svoju prácu cez takzvaný helicopter view,“ vraví Dávid Kálmán, rovnako lektor Topcoach. A teda vám odporúča:

  • Rozdeľte si svoje úlohy na väčšie celky.
  • Určite si priority.
  • Definujte si frekvencie úloh, ktoré sa opakujú, a zautomatizujte ich.
  • Čo najviac úloh si preneste do kalendára a vyhraďte im presný termín.
  • Upracte si okrem pracovného priestoru tiež svoj počítač.

Pokiaľ takéto ťažké pracovné obdobie nie je jednorazovou záležitosťou, no problémy sa opakujú a vám sa pod rukami všetko postupne rozsýpa, tak sa k situácii musíte postaviť čelom. Inak by ste mohli ozaj pohorieť.

„Ak by zamestnanec nechal veci vyvíjať sa negatívnym smerom, prípadne by pred realitou zatváral oči, môže to viesť k väčším problémom, prípadne až k ukončeniu pracovného pomeru,“ konštatuje Peter Kuračka, psychológ a kouč z portálu PozitivnaMysel. Podľa neho by ste si mali položiť tieto otázky:

  • Čo v mojom prípade momentálne nefunguje?
  • Aké následky by pre mňa a pre firmu malo, pokiaľ by som pokračoval v súčasnom trende?
  • Aké zmeny je potrebné urobiť?
  • Ako by to malo vyzerať, aby to fungovalo dobre?
  • Aká je moja rola a úloha v tejto situácii?

Riešenie týchto pracovných problémov považujte za prioritné. „Ak si poviete: Pozriem sa na to, keď budem mať viac času,“ pravdepodobne nie ste naozaj odhodlaní tieto zmeny urobiť,“ tvrdí Kuračka. Pokojne si to teda napíšte veľkými písmenami na nástenku či do diáru. Majte svoje problémy na očiach.

Prekonajte hnev a frustráciu

Často ale môžete vo svojom zamestnaní naraziť na také problémy, ktoré nedokážete priamo ovplyvniť, no ďalej súvisia s vašou prácou. Ide napríklad o ľudí, ktorí nedodržiavajú termíny, na poslednú chvíľu zrušia stretnutie alebo prestanú komunikovať. Komplikácie vám môžu spôsobiť i kolegovia, ktorí zase meškajú s vlastnými úlohami, na ktoré nadväzuje vaša ďalšia práca.

„Váš mozog má rád predvídateľné situácie. Emócie sú pokojné, keď viete, čo s bude diať a že sa môžete na ľudí vo svojom okolí spoľahnúť,“ vysvetľuje Grohoľová. Zmeny plánov vás podľa nej nútia vymýšľať nové scenáre a vtedy sa na scéne objaví stres.

„Preto cítite hnev a frustráciu, keď niekto nedodrží slovo, neozve sa,“ dopĺňa odborníčka. Vtedy si treba uvedomiť, že tieto pocity sú prechodné. Treba ich prečkať, predýchať a pokojne sa i prejsť. Pokiaľ chcete komunikovať s chladnou hlavou,“ tak Grohoľová radí tri spôsoby:

Namiesto všeobecných výčitiek formulujte veľmi konkrétne požiadavky. 

  • Nesprávne: „Vykašľal si sa na to a ja to teraz musím dokončovať cez víkend.“
  • Správne: „Prosím ťa, aby si si odteraz dal záležať na tom, aby si mi odovzdával podklady najneskôr do štvrtka 12:00.“

Takto sa človek nezačne brániť, vyhovárať a vysvetľovať. Pochopí však, čo presne od neho požadujete.

Privlastnite si emócie a zovšeobecnite výčitky.

  • Nesprávne: „Ty si hrozný. Ty si ma naštval, keď si sa na to vykašľal.“
  • Správne: „Cítim sa sklamaný, zaskočený, prekvapený, keď mi niekto skomplikuje prácu.“

Vďaka tomu má človek príležitosť pochopiť, čo svojím správaním spôsobil. Nemá však potrebu odporovať. Nehovoríte predsa o jeho správaní, ale o vlastných pocitoch.

Vymyslite zaujímavú motiváciu. 

  • Nesprávne: „Keď mi to budeš stále nosiť neskoro, budeme mať vždy problém s termínmi.“
  • Správne: „Keď mi to budeš dodávať vždy vo štvrtok do 12:00, budeš mať odo mňa pokoj a budeš môcť v piatok odísť skôr.“

Takýmto spôsobom môžete ovplyvniť budúce situácie. Dajte človeku pozitívny dôvod na to, aby stíhal termíny.

„V situáciách, keď sa nedarí viac vecí naraz, je dôležitá i zhovievavosť voči sebe samému, prípadne voči iným osobám,“ radí Kuračka. Pokiaľ sa teda v práci pasujete s mnohými problémami, tak si spomeňte na to, že nikto nie je dokonalý a každý človek má niekedy takéto obdobie.

Podľa psychológa si to skrátka vyžaduje väčšiu dávku súcitu a pochopenia. Všetko preto riešte pokojne, manažujte svoje emócie, podeľte sa o problémy s priateľmi, požiadajte o radu a svoju energiu zamerajte na tie veci, ktoré dokážete ovplyvniť.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk