23. júna 2019

Zviditeľnenie spoločnosti alebo uvedenie nového produktu na trh nie sú v biznise práve jednoduché úkony. K týmto cieľom sa ale môžete priblížiť či ich dosiahnuť, ak vo firme správne nastavíte marketingovú stratégiu. O svojich 14 tipov sa s nami podelila dvojica odborníkov, ktorá zároveň poradí, ako na to. 

„Marketingová stratégia by mala priamo nadväzovať na biznisovú stratégiu a ciele firmy. Marketing robíte predsa preto, aby ste dosahovali vyššie výnosy a zisky,“ vysvetľuje Patrik Barták, ktorý pracuje ako Head of social content and strategy v reklamnej agentúre Socialists.

Chcete byť marketingová riaditeľka?
Ako žena máte najväčšiu šancu vo finančnom sektore

Stratégia je oporným bodom všetkých marketingových rozhodnutí. Preto sa dobre zamyslite nad tým, či kampaň, televízny spot, posty na sociálnych sieťach alebo letáky v predajniach vašej spoločnosti sledujú nastavené marketingové ciele.

Ľubomíra Hudáková (vľavo) a Patrik Barták (vpravo) radia, ako si nastaviť úspešnú marketingovú stratégiu. Foto: archív Hudákovej a Bartáka
Ľubomíra Hudáková (vľavo) a Patrik Barták (vpravo) radia, ako si nastaviť úspešnú marketingovú stratégiu. Foto: archív Hudákovej a Bartáka

Ľubomíra Hudáková, ktorá je Account directorkou v reklamnej agentúre daren&curtis, tiež zdôrazňuje, že cieľ bez plánu je len zbožným želaním. Pokiaľ viete, čo bude účelom každej marketingovej aktivity, tak sa dokážete v budúcnosti aj správne rozhodovať.

Obsahový marketing a hodnotný obsah.
Tu sú 3 stratégie, ktoré v roku 2019 fungujú

Pred tvorbou stratégie by ste si teda mali zadefinovať merateľné ciele, ktoré chcete dosiahnuť. „Napríklad, či idete budovať znalosť značky, uvádzať na trh nový produkt, alebo chcete zvýšiť predaj,“ ozrejmuje Hudáková. To je kľúčové.

Základom biznisu je cieľová skupina

„Stratégia slúži tiež na to, aby ste pri tvorbe kreatívnych výstupov „neuleteli“ a aby ste vedeli účinnosť marketingu spätne vyhodnotiť,“ dopĺňa Barták. A od čoho všetkého vlastne závisí voľba správnej marketingovej stratégie, vďaka ktorej by ste svoju spoločnosť zviditeľnili? Odborník vymenúva 5 dôležitých bodov:

  • aktuálne postavenie firmy na trhu,
  • biznisové ciele,
  • cieľová skupina,
  • aktivity konkurencie,
  • finančné prostriedky a rozpočet pre marketing.

V žiadnom prípade netreba zabúdať na to, že pokiaľ chcete s marketingom uspieť, tak si musíte nájsť vhodného človeka, ktorý bude zodpovedný za presadzovanie a dodržiavanie nastavenej stratégie. Ak chcete svoju spoločnosť zviditeľniť, tak musíte zobrať do úvahy tiež produkt, ktorý ponúkate, a jeho vlastnosti. No prím hrajú, samozrejme, ľudia, teda vaša cieľová skupina a jej špecifiká.

Barták odporúča, aby ste sa samých seba opýtali: Čo podstatné v živote vaša cieľová skupina rieši a ako jej vie práve váš produkt uľahčiť život? Kde sa táto cieľová skupina zdržiava, odkiaľ prijíma informácie? Vďaka tomu zistíte tri dôležité veci. Čo máte o svojom produkte povedať, komu to máte povedať a kde to máte povedať.

Tieto slová potvrdzuje i Hudáková, podľa ktorej sú reálne dáta o cieľovej skupine pre zviditeľnenie spoločnosti esenciálne. Keď sa informácie o správaní ľudí a marketingové know-how spoja, tak vznikne ten správny mediálny mix, ktorý bude fungovať a prinesie vám požadovaný úspech.

Trendom netreba vždy podľahnúť

Tak ako v iných oblastiach, i v prípade marketingu existujú trendy, ktoré sú práve „in“. Barták vysvetľuje, že v posledných rokoch je to rozšírená a virtuálna realita. Tá je ale vhodným riešením pre jednu super kampaň, inak sa treba ľuďom pripomínať v pravidelných intervaloch.

V takom prípade vám Hudáková odporúča, aby ste siahli po online marketingových nástrojoch. Display formáty, sociálne siete a content marketing sú podľa nej oveľa dostupnejšie než televízna reklama alebo outdoorové formáty. „Dobrým nápadom je i tvorba natívneho obsahu, ktorý nepôsobí ako reklama, či spolupráca s influencermi alebo iným značkami,“ opisuje bližšie.

Obaja odborníci sa ale zhodujú na tom, že nemusíte hneď podliehať všetkým trendom, ktoré sa v oblasti marketingových stratégií objavia. Zohľadňujte tie, s ktorými máte možnosť uspieť práve u vašej cieľovej skupiny. Tu je ich dokopy 14 tipov, ako zviditeľniť svoju spoločnosť:

Ľubomíra Hudáková a jej 7 tipov:

  1. Vaša webová stránka robí prvý dojem na potenciálneho zákazníka. Starajte sa o ňu. Ste s ňou na 100 % spokojní? Je rýchla, prehľadná, moderná a responzívna?
  2. Aký je váš cieľ? Predtým, ako začnete komunikovať, si jasne zadefinujte merateľné ciele, ktoré budete priebežne vyhodnocovať.
  3. Ľudia nekupujú tovar ani služby, ale riešenia svojich potrieb a problémov. Nehovorte, akí ste, ale v čom môžete zákazníkom pomôcť.
  4. Online video je top brand awareness (povedomie o značke, pozn. red.) formát. Využívate ho i vo vašej komunikácii?
  5. Siahnite po inovatívnych formách marketingu a buďte o krok vpred pred konkurenciou. Vyskúšali ste už konverzačný marketing? Chatbot dokáže v porovnaní s mailingom zvýšiť mieru otvorenia stránky z 25 na 75 % a priemernú mieru prekliku z 5 na 48 %.
  6. Prispôsobujte váš obsah fáze nákupnej cesty vášho zákazníka a zvoleného mediatypu.
  7. Tvorte natívny obsah s pridanou hodnotou pre vašich zákazníkov. Správne využívajte sociálne siete na to, aby ste boli so zákazníkmi v kontakte.

Patrik Barták a jeho 7 tipov:

  1. Začnite od produktu. Ak neviete, ako produkt rieši potreby ľudí, ťažko sa vám bude vymýšľať akákoľvek jeho propagácia. Zadefinujte si výhody, ktoré prináša ľuďom do života.
  2. Zistite čo najviac o svojej cieľovej skupine.
  3. Ak netušíte, čo si cieľová skupina myslí o produkte a ako ho používa, tak to zistite. Zorganizujte focus group a pýtajte sa ich. Ak na to nemáte financie, tak sa opýtajte rodiny alebo známych. Ale pozor na to, aby boli cieľovou skupinou produktu.
  4. Prispôsobte komunikáciu kanálu a tomu, ako ho ľudia používajú.
  5. Komunikácia naprieč kanálmi musí byť konzistentná. Venujte sa naraz jednej téme. Televízny spot si nemôže protirečiť s online komunikáciou.
  6. Používajte to, čo vám komunikačné kanály poskytujú. Na nasadený televízny spot reakcie nezískate, no komunikácia na sociálnych sieťach je obojstranná. Tam môžete zistiť, ako ľudia na váš marketing reagujú. Pýtajte sa ich, diskutujte a počúvajte.
  7. Marketing merajte. Určite si vopred ciele komunikácie a vyhodnocujte, či sa vám ich darí dosahovať. Pýtajte sa, prečo to tak bolo, hľadajte dôvody úspechu i neúspechu a poučte sa.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk