21. februára 2020

Vybaviť jednu gastro prevádzku či food truck s výrobnou kuchyňou môže vyjsť začínajúceho podnikateľa aj na viac než stotisíc eur, približuje majiteľ siete Regal Burger Jozef Bardík. Práve nedostatočná finančná rezerva býva dôvodom, pre ktorý mnoho gastro nadšencov po čase končí, prípadne podnikať ani nikdy nezačne. Regal Burger sa však rozhodol dať im možnosť vyskúšať si to bez počiatočných investícií.

Nenápadný výklad s logom v červenej a žltej farbe Chef Starter na Husitskej ulici v pražskom Žižkove na prvý pohľad nijako nevytŕča. Slovné spojenie pod ním: Food Startup Inkubátor však zaujme nejedného okoloidúceho. Čo to znamená? Nejde o nič iné, ako o zdieľaný priestor poskytujúcu zázemie konceptom, ktoré si chcú vyskúšať gastro profesionálne, no nemajú zdroje ani skúsenosti, aby investovali do vlastnej profesionálnej kuchyne. A stoja za ním majitelia slovenského Regal Burgeru.

V minulosti poskytovali okrem zdieľanej kuchyne aj viacero vzdelávacích aktivít a workshopov, ktoré v súčasnosti pozastavili kvôli interným kapacitám. Foto: archív Regal Burger

„Pri gastre vám nestačí myšlienka, tím a základné vybavenie. Je to o práci s potravinami, ktoré vyžadujú profesionálne fungovanie a vybavenie, čo je pre väčšinu najmä mladých záujemcov nedostupné. Preto sme sa to rozhodli zmeniť,“ vysvetľuje Bardík. Prevažnú časť ich zákazníkov tvoria street foody, food trucky, rôzne rozvozy jedla, ale aj začínajúce cateringové spoločnosti a kaviarne, ktoré síce majú svoj priestor, ale ten nie je vybavený kuchyňou. Ďalšou skupinou sú ľudia, ktorí sa rozhodli začať venovať gastro priemyslu, ale zatiaľ len experimentujú a hľadajú ten správny produkt pre podnikanie.

Začínajúci podnikateľ roka: Regal Burger štartoval so stánkom,
dnes má miliónové tržby a ide za hranice Európy

„Niektorí sa po pár mesiacoch rozrástli a potrebovali vlastné priestory, ale boli aj takí, ktorých podnikanie sa nerozbehlo. Zistili, že nezvolili správny koncept, nemali dosť skúseností alebo to jednoducho nebolo pre nich,“ hovorí Bardík a dodáva, že tak ušetrili veľa peňazí. „Je lepšie, keď niekto ukončí svoj koncept potom, ako minul pár stoviek eur na prenájme kuchyne a svojom čase, ako by mal investovať stotisíc do vlastnej kuchyne, jej prestavby, vybavenia a potom zistí, že to z nejakého dôvodu nefunguje.“

Zisk nebol prioritou

Počty zákazníkov inkubátora a ich striedanie sa do veľkej miery odvíja od sezóny. Napríklad pred Vianocami bol záujem o ich kuchyňu obrovský a niektoré dni ju zdieľali aj dve skupiny naraz. Podobne je to aj v lete, keď bežia festivaly. „Niektoré koncepty sú u nás každý deň, iné raz za týždeň a ďalšie len raz za mesiac,“ vysvetľuje Bardík. Začínali u nich napríklad projekt My Chef Kitchen, ktoré pripravuje zdravú krabičkovú stravu, alebo rodinná čokoládovňa Willi & Pauli, či ďalšie české koncepty, ktoré boli natoľko úspešné, že si po pár mesiacoch otvorili vlastné prevádzky.

Chefstarter je pre ľudí s vášňou pre gastro, ktorým chýba miesto, kde začať. Foto: Regal Burger

To je presne pointou tejto zdieľanej kuchyne – poskytnúť záujemcom vhodné podmienky na začiatok podnikania. „Regal bol prvý streetfoodový projekt na Slovensku, ktorý vznikol na festivale a nakoniec vyrástol na vyše 20 prevádzok v troch krajinách. Sami vieme, aké je to na začiatku ťažké, koľko to stojí úsilia a peňazí a koľko chýb sa pri tom spraví. Preto sa snažíme hľadať možnosti, ako novým projektom túto cestu trošku uľahčiť,“ objasňuje Bardík dôvody, pre ktoré začali.

Excelové tabuľky sú dôležitejšie ako najlepšie jedlo.
5 rád o gastro biznise od zakladateľa NYC Corner

Zisk podľa neho síce nebol prioritným účelom projektu, no po niekoľkých rokoch je Chef Starter plusovým. „Dáva to zmysel a ukázalo sa nám, že keď robí človek aj takýto štýl projektov profesionálne a kvalitne, môžu nakoniec skončiť finančným úspechom.“

Model na Slovensku

Zdieľaná kuchyňa, ktorá funguje v Prahe, je špecifický koncept, na ktorý však slovenská legislatíva nemyslí. Aj preto u nás zatiaľ podobný model nefunguje. V spolupráci s Euroveou a Auparkom však Regal Burger dáva novým projektom možnosť prenajať si nimi postavenú a vybavenú časť jednotky vo foodcourte.  Môžu si tak vyskúšať fungovanie v obchodnom centre a otestovať si, či je ich produkt na tento priestor vôbec vhodný. Ide totiž o projekty, ktoré by sa tam len tak ľahko nedostali, keďže nemali skúsenosti, ale ani financie na postavenie vlastnej prevádzky.

V súčasnosti tam takto funguje napríklad koncept novej autentickej indickej kuchyne Punjabi Dhaba, tiež dvojica, ktorá do nákupného centra priviedla mexickú kuchyňu, alebo podnik Sawadi, ktorý ponúka thajskú zmrzlinu a kvalitnú kávu. Každých pár mesiacov sa tam Regal Burger snaží pritiahnuť novú prevádzku a cieľom je, aby sa aspoň niektorí ich nájomníci čím skôr osamostatnili. Momentálne tam chystajú otestovať dva nové projekty.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk