9. februára 2019

Diskusia o tom, akú úlohu v oblasti zdravia zohrávajú raňajky, sa v posledných rokoch stala trochu nudnou. Výskumníci, ktorí sa snažili zistiť, či ide naozaj o to najdôležitejšie jedlo dňa, prišli na to, že to tak nie je.

Tejto téme sa venovala nová štúdia v britskom lekárskom časopise BMJ. Tá preukázala, že pokiaľ ide o stratu hmotnosti, tak pravdepodobne sa neudeje žiadny veľký rozdiel, či už raňajky vynecháte, alebo si ich doprajete.

Čo bude módne a populárne?
7 gastrotrendov podľa slovenského kuchára roka

Výskumníci z Monash University v austrálskom Melbourne sa detailne pozreli na údaje z 13 štúdií, ktoré sa venovali vynechaniu raňajok a chudnutiu. Zistili, že čo sa straty hmotnosti týka, tak nedošlo k žiadnemu značnému rozdielu medzi ľuďmi, ktorí raňajkovali, a tými, ktorí nie. V skutočnosti práve tí jedinci, ktorí si dopriali raňajky, prijali počas dňa o čosi viac kalórií.

„Táto štúdia naznačuje, že raňajky nemusia byť dobrou stratégiou pri znižovaní telesnej hmotnosti. A to bez ohľadu na to, že si ich ľudia pravidelne doprajú,“ píšu autori. „Pri odporúčaní, či pri znižovaní hmotnosti raňajkovať, je u dospelých potrebná opatrnosť, pretože to môže mať opačný účinok.“

Ste pripravení na nový prístup ku komplexnému zlepšeniu životosprávy?

Avšak, veľká štúdia z roku 2013, ktorá sledovala takmer 27-tisíc mužských zdravotníckych pracovníkov počas obdobia 16 rokov, preukázala, že vynechanie raňajok súvisí s 27-percentným zvýšením rizika vzniku koronárnej choroby srdca. Dôvodom môže byť, že ľudia tieto „stratené“ kalórie neskôr v priebehu dňa doháňajú nezdravými jedlami. Vynechanie raňajok dokonca môže u niektorých ľudí priviesť telo do stresového stavu, ktorý by mohol ovplyvniť metabolizmus človeka i jeho kardiovaskulárne zdravie.

I napriek tomu výskumník Tim Spector z univerzity King´s College London, ktorý je autorom sprievodného úvodníka k novej štúdii, poukazuje na to, že každý človek je iný, a tak by sa mal zamerať v otázke jedla na to, čo mu vyhovuje. Podľa neho má každý iné gény aj črevné baktérie. Neexistuje tak jednotný recept, ktorý by fungoval pre každého, kto chce schudnúť.

„Niektorí ľudia uprednostňujú konzumáciu jedla skôr v priebehu dňa a iní zase neskôr,“ píše Spector. Skrátka, neexistuje niečo, čo by fungovalo pre všetkých, a normatívne pokyny týkajúce sa chudnutia sú často plné chybných informácií.

Treba zdôrazniť, že keď niekto, zvyčajne starší príbuzní, hovorí, že „raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa“, tak zvyčajne nehovorí o chudnutí. Je pravdepodobné, že tým odkazuje na následné dlhé hodiny strávené v škole, cestovaním alebo v prípade detí hraním sa. A to môže byť dôležité, pretože ďalšie štúdie naznačujú, že raňajky súvisia s lepšou pozornosťou a akademickou výkonnosťou u školákov. Takže v tomto ohľade môže byť oná stará fráza pravdivá.

No pre dospelých ľudí, nech už im ide o chudnutie, alebo nie, ide hlavne o to, čo cítia, že je pre nich správne. Najlepšou radou teda pre vás môže byť, že raňajky sú tým najdôležitejším jedlom dňa, pokiaľ to tak vy sami vnímate.

Hlavné foto: Unsplash/Pablo Merchán Montes

Prispievateľka Alice G. Walton píše pre Forbes.com o zdraví, medicíne i psychológii.