3. decembra 2018

Blockchain. Automatizácia. Umelá inteligencia. Ktorú z týchto oblastí by ste mali študovať, aby ste si v budúcnosti zaistili zamestnanie? A čo by ste mali robiť v prípade, že technológie nepatria medzi vaše záujmy?

Podľa článku z Harvard Business Review od Johna Hagela III, sa do popredia budú čoraz častejšie dostávať druhy povolania ako autor, kouč alebo tvorca. Ak sa rozhodnete venovať niektorej z týchto oblastí ešte dnes, tak by sa nemalo stať, že v budúcnosti ostanete bez práce.

Budúcnosť feminizmu je jasná. Kľúčom pre ženy je flexibilná práca

Dobrou správou je, že tieto práce sa priamo týkajú kreatívnych projektov a práce s ďalšími ľuďmi. Inak povedané, nemusíte sa stať znalcom technológií.

1) Vytvárajte jedinečné produkty

Nástroje, ktoré môžu pri práci využívať kreatívci, sú čoraz jednoduchšie. Napríklad taký softvér Vellum. Ten zjednodušuje prenos rukopisov do tlačenej podoby a rovnako i knižných súborov pre Kindle, ktoré môžete publikovať na Amazone. Tak dokážete eliminovať (alebo aspoň znížiť) finančné prostriedky, ktoré by ste inak museli investovať do práce knižného grafika.

Svoje záujmy môžete tiež zmeniť na produkty, ktoré sa budú predávať. Austrálsky podnikateľ Adam Jelic z MiGoals vytvoril sériu diárov, pretože sa nesmierne zaujíma o produktivitu. A jeho spoločnosť sa chystá expandovať už aj do Európy.

Práca od deviatej do piatej je mŕtva. Vyskúšajte iný pracovný čas

Takto spomína na svoj prelomový nápad, ktorý dostal ešte v roku 2009. „Jeden z mojich učiteľov povedal, aby sme si vzali kúsok papiera a napísal si naň svoje ciele. Ja som si zaumienil, že vytlačím vlastný diár. Taký, ktorý bude esteticky atraktívny a dobre zostavený.“

2) Ponúknite osobné skúsenosti

Pozrite sa napríklad na značku CrossFit. Tá má dnes cenu viac ako štyri miliardy amerických dolárov. Umožňuje fanúšikom fitnesu trénovať spolu s ďalšími ľuďmi takým spôsobom, akým by to v telocvični nedokázali. Mesačné členstvo stojí viac ako v klasickej posilňovni a tieto cvičenia sú pre nových ľudí často i zastrašujúce.

Keď som sa stal členom lokálnej CrossFit posilňovne, tak ma sledovanie ostatných ľudí skutočne inšpirovalo. Začal som precvičovať drepy, mŕtvy ťah a ďalšie cviky takým spôsobom, akým som sa o to v tradičnej telocvični nikdy ani len nepokúšal. Rovnako ako mnohí fanúšikovia CrossFitu, aj ja som si uvedomil, že táto značka ľuďom ponúka jedinečný zážitok. A ten predsa stojí aj za cenu prémiového členského poplatku.

K tejto téme môžeme zaradiť napríklad i značku Tails, ktorá vo Veľkej Británii rýchlo prosperuje, pretože ľuďom dodáva krmivo pre psov, ktoré si milovníci zvierať nemôžu kúpiť v supermarkete. Zákazníkov jednoducho zaujímajú nové skúsenosti.

3) Koučujte ostatných ľudí

Pravdepodobne ste mali v živote aspoň jedného učiteľa alebo lektora, ktorý sa mimoriadne zaujímal o vaše vzdelanie. Možno vám dokonca počas štúdia pomohol s vecami, ktoré by ste sami nezvládli.

Po absolvovaní štúdia je však nájdenie takéhoto mentora zložitejšie. Vaši kolegovia sa predsa zameriavajú na dosiahnutie vlastných cieľov. A to je presne dôvod, pre ktorý je dobrý kouč skutočne cennou osobou. A tu sa dopyt môže zmeniť na lukratívny biznis.

Využite všetky vedomosti, ktoré ste v priebehu času získali, a staňte sa koučom. Prípadne skúste zorganizovať kurz pre manažérov alebo podnikateľov.

Roboti prichádzajú

Je zábavné snívať o tom, že by ste si kúpili Lamborghini za peniaze, ktoré získate vďaka blockchainu. Ak sa ale ozaj chcete pripraviť na budúcnosť, tak sa zamerajte na budovanie schopností v troch oblastiach, o ktorých hovorí Hagel.

Ak ste kreatívni, tak použite nástroje, ktoré sú k dispozícii, na vytvorenie hodnotného produktu. Pokiaľ ste zanietení pre nejakú záľubu, tak skúste svoje znalosti premeniť na jedinečnú skúsenosť pre zákazníkov. A napokon, ak ste v práci prekonali nejaký problém, tak dobre zvážte, či môžete pomôcť ľuďom, ktorí sa nachádzajú v podobnej situácii. A aj keď dorazia roboti, tak vy budete pripravení.

Hlavné foto: Unsplash/Brooke Cagle

Prispievateľ Bryan Collins píše pre Forbes.com o kreativite i produktivite.