Aj vy odháňate deti od počítača, pretože pri ňom trávia priveľa času? Skúste tento záujem využiť a rozvíjať ich IT schopnosti a kritické myslenie. Tu je niekoľko tipov od Mareka Mansella, člena tohtoročného rebríčka mladých talentov Forbes 30 pod 30 v kategórii veda a vzdelávanie.
Marek študuje na FIIT STU, je aktívny vo viacerých vzdelávacích projektoch v oblasti IT a pôsobí aj v občianskom združení SPy na podporu vývojárov a používateľov programovacieho jazyka Python.
Nestačí už len čítanie a písanie
Marek je presvedčený, že kvalitné digitálne vzdelanie by žiaci a žiačky mali získať v škole. Ako hovorí, existuje aj viacero vzdelávacích programov, kam sa školy môžu zapojiť a ktoré im pomôžu priniesť na hodiny informatiky zaujímavejší obsah.
Zaujímavé tipy pre rozvoj IT zručností
Ak však chcete svojim ratolestiam poskytnúť viac ako to, čo sa môžu naučiť v škole, má pre vás zopár tipov.
- Ak vaše dieťa zaujímajú hry, združenie Hemisféra ponúka prezenčné aj online kurzy, ako aj letné tábory na tvorbu hier.
- Projekt Programko ponúka online kurzy, no na výber máte väčší počet programovacích jazykov a technológií.
- Zaujímavou je aj bezplatná platforma Code.org, na ktorej žiaci postupne prechádzajú jednoduché programátorské úlohy a je vhodná pre samoukov.
- Ak by ste chceli s vaším dieťaťom pracovať na niečom „hmatateľnom“, môžete si zakúpiť BBC micro:bit a programovať hardvér pomocou bezplatných návodov na stránke Učíme s Hardvérom.
Podľa Mareka má informatika obrovskú výhodu, pretože má veľmi široké zameranie a mnohí si v nej dokážu nájsť presne to, čo ich baví. „Niekoho môžu baviť hry, herná fyzika, algoritmy (hlavolamy), niekoho iného zas tvorba webových stránok či programovanie robotov a LED pásikov. Určite je vhodné nechať dieťa vybrať si z tejto širokej škály aktivít, prípadne nechať vyskúšať aj viaceré kurzy a platformy,“ radí Marek.
Rozvoj kritického myslenia
Podstatnou zložkou vzdelávania by malo byť rozvíjanie kritického myslenia, ktoré je podľa Mareka silným nástrojom proti „fake news“, pričom práve informatické úlohy dokážu kritické myslenie rozvíjať.

Ako vysvetľuje, informatici totiž v praxi získavajú informácie úplne iným spôsobom ako žiaci v školách.
„Kým žiaci v školách väčšinou dostávajú presne nadiktované poznámky, ktoré automaticky považujú za pravdivé informácie, informatici v praxi si informácie musia sami vyhľadávať na desiatkach rôznych stránok a vždy rátajú s možnosťou, že nie všetky informácie sú pravdivé či aktuálne.“
Ako dodáva, takéto vyhľadávanie informácií existuje aj v iných odboroch, no informatika má tú výhodu, že si takmer všetko vieme sami overiť, či to naozaj funguje a „toto neustále vyhľadávanie a overovanie si informácií postupne rozvíja kritické myslenie a schopnosť rozlišovať dôveryhodné a nedôveryhodné zdroje.“
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk