29. apríla 2018

Taniere zo zelených listov podporil prostredníctvom crowdfundingovej kampane na poslednú chvíľu, vtedy ešte nevedel, že podporil svojich budúcich obchodných partnerov. Erika Vargu z Kokavy nad Rimavicou problém zahlcovania našej planéty plastami doviedol k myšlienke vlastného biznisu. Vytvoril e-shop Eatgreen.sk, kde predáva v prírode rozložiteľný riad a snaží sa informovať ľudí, aby miesto plastov volili „zelenú“ alternatívu.

Vlastnil pizzeriu, bar, reštauráciu aj obchod s detským oblečením. Erik Varga podniká už roky a skúsil naozaj všeličo, pričom chcel budovať niečo svoje, čo by malo zmysel. Ako sám hovorí, v tomto smere sa hľadal dlho. Nápad spraviť e-shop s rozložiteľným riadom mal v hlave už niekoľko rokov, no nechával ho vykryštalizovať. Dopredu ho hnala túžba upovedomiť ľudí, aby uvažovali nad svojím konaním a používaním plastových obalov, ktoré nám slúžia na jedno použitie. „Keď toto budeme robiť ešte ďalších desať, dvadsať rokov, tak budeme žiť iba v bordeli a musíme preto niečo robiť,“ vraví Erik Varga.

Mydláreň s nulovým odpadom. Vitajte u slečny Kaplánovej

Konkrétne kroky začal podnikať pre dvomi rokmi. „Chcel som priložiť energiu a ruku k dielu, aby sa to tu začalo tvoriť. Potom som si robil prieskum, kto na Slovensku pracuje s týmto tovarom, aké firmy, v akom je to štádiu a zistil som, že viac menej je to diera na trhu,“ hovorí Erik Varga, ktorý si pred rokom založil živnosť a jeho biznis plán sympaticky prerastá do aktivizmu za záchranu planéty.

Erik Varga s rodinou. V aktivitách na zlepšenie životného prostredia ho motivuje aj budúcnosť jeho dvoch detí. Foto: Archív Erika Vargu

Nemal nič, len túžbu meniť svet

Erik Varga začal oslovovať vybrané značky, ktorých produkty sa mu páčili a stotožnil sa aj s filozofiou firmy. V tomto prípade zahrala istú úlohu aj naivita, ale najmä neutíchajúce nadšenie. Nemal nič, ani e-shop, len túžbu zmeniť svet a s týmto posolstvom oslovoval svetové značky. „Písal som im od srdca, že cítim silnú potrebu spraviť niečo pre Slovensko, Česko a vlastne pre celú Zem a ich produkty sú úplne presne ten typ, ktorý by som rád ponúkol zákazníkom a ukázal im, že máme alternatívy k plastom, ktoré sú oveľa lepšie, kvalitnejšie a hlavne sú z prírody, takže sa za pár mesiacov, týždňov rozložia,“ prezrádza nadšený podnikateľ.

S firmami komunikoval aj pol roka a snažil sa nadviazať dobré vzťahy. Hovorí, že hoci to znie zázračne, dosiahol v komunikácii s oslovenými značkami  stopercentnú úspešnosť. „Nadväzoval som vzťahy viac-menej aj priateľské a mám v pláne ich ísť pozrieť, lebo nás spojil nejaký väčší zámer,“ vraví Erik. Dnes je slovenským distribútorom troch svetových značiek – LEAF, Ecoffee cup a Green Box.  Značka LEAF tiež ocenila aj fakt, že podporil  ich nápad už  v zárodku, keď hľadali financie na spustenie podnikania prostredníctvom crowdfundingovej platformy Kickstarter.

V blízkej budúcnosti plánuje Erik uviesť ďalší produkt z kukurice, ktorý by mohol nahradiť plastové obaly aj poháre.

Biologicky rozložiteľné a kompostovateľné palmové taniere. Foto: EatGreen

Zelenšia alternatívna, ktorá potrebuje osvetu

„Mám dve deti a to je tiež motivácia. Keď vidím, ako sa tu drancujú lesy, cítim, že musíme niečo robiť. Iná možnosť ani nie je, lebo sa o pár rokov zobudíme do strašného ‘bordelu’,“ hovorí Varga, ktorý je odhodlaný šíriť osvetu. Svoj biznis a produkty sa od začiatku snaží aplikovať do kaviarní a reštaurácií, kde vidí veľký potenciál v ponuke jednorazového biologicky rozložiteľného riadu.

Problém, prečo kaviarne nepoužívajú rozložiteľné jednorazové poháre nie je podľa Vargu ani v cene, ale v osvete. Často sa nad inou alternatívou nezamyslia. „Náklady sú o niečo vyššie, ale pri cene kávy 1€ až 1,50€ je ten pohárik aj tak veľmi malé percento sumy,“ hovorí podnikateľ. „Je to skôr otázka, či mám záujem o prírodu a recyklovanie, či chceme používať prírodné produkty na úkor tých dvoch, troch centov rozdielu. Každoročne sa vyhodí sto miliárd jednorazových pohárov, ktoré sú síce z papiera, ale sú napustené chemikáliami, ktoré sa v prírode nerozložia.“

Na kvetoch zarobí milióny. Ako prerazila bez podpory investorov?

Medzi jeho najúspešnejší produkt patria bambusové poháre na kávu, ktoré ponúka asi v 60 dizajnoch. „Keď zákazníci dostanú bambusový pohárik, sú prekvapení, ako môže byť taký pevný. Trstinové či palmové taniere sú unikáty a ľudia sú nimi nadšení. Každý palmový tanier je jedinečný. Zatiaľ som nemal negatívne ohlasy,“ spokojne konštatuje podnikateľ a optimisticky vraví, že sa ľudia začínajú zobúdzať.

„Ten problém existuje a vidíme to na každom kroku. Všetko potrebuje svoj čas, ale v tomto smere vidím veľký progres a musí aj byť, lebo inak vlak zmeškáme a potom to už bude problém,“ hovorí so zápalom. „Máme oceány plné plastu, zvieratá ho jedia, rozkladá sa, potom ho jeme aj my a to je cyklus, ktorý treba zastaviť. Naliehavosť ma vedie k tomu, že už nemáme veľa času a musíme konať.“

Hlavná foto: Bambusové poháre na kávu sú najobľúbenejším produktom. Foto: Eatgreen