3. septembra 2020

Od plnenia svojich snov ho nič neodradilo. Dnes bývalý paralympijský volejbalista predáva niekoľko druhov vlastných produktov, v obci na juhu Slovenska dokonca organizuje aj festival.  

Marek Tomšík je stelesnením hesla, „keď sa chce, tak sa dá“. Napriek svojmu hendikepu ukazuje, že človek môže byť na jednej strane úspešný športovec, na strane druhej zastrešovať hneď niekoľko podnikateľských aktivít. 

Jeho príbeh sa začal písať, keď mal 15 rokov a pri úraze prišiel o ľavú ruku. Život sa mu vtedy otočil o 180 stupňov. Musel prejsť na strednú školu pre telesne postihnutých do Bratislavy, no svoj hendikep sa rozhodol využiť. Počas štúdia sa pridal do volejbalového družstva a zo školy si to namieril priamo na Paralympiády – Marek reprezentoval Slovensko na paralympiáde v Atlante v roku 1996, kde s tímom získal striebornú medailu, a neskôr aj v Sydney v roku 2000, kde vyhrali bronz.

Značka Lebo Mädveď vyrába dizajnové náučne hry.
So svojím najnovším produktom mieri do sveta

Tento úspech bol pre mňa do života veľkým povzbudením a dodal mi elán do ďalších rokov,“ hovorí pre Forbes. Dnes sa už športu profesionálne nevenuje. S paralympijským volejbalom skončil po súťaži v Sydney, keď túto disciplínu zrušili.

Reklama

Agentúra s chránenou dielňou

Z dráhy profesionálneho športovca preskočil na dráhu grafika v reklamnej agentúre, toto povolanie mu neskôr dopomohlo k jeho ďalšej podnikateľskej budúcnosti. V tomto období sa stretol aj so svojou terajšou manželkou Jankou, ktorá podobne ako on pracovala v reklamnej sfére.

V roku 2005 sa rozhodli firmy opustiť a založiť si vlastnú reklamnú agentúru Maja Creative a o rok neskôr aj chránenú dielňu Vector, ktorá slúžila ako grafické štúdio s výbavou na potlač rôznych reklamných predmetov. Ich služby využívali najmä firmy, ktoré si dávali vyrábať vlastné tričká či hrnčeky.

Sieťotlač využili na výrobu vtipných tričiek. Foto: Archív Marek Tomšík

„Firmy až ku koncu roku vedia, ako na tom sú s financiami, a až vtedy zadávajú zákazky. Lenže my musíme žiť celý rok a vtedy nás ťahajú e-shopy s vtipnými tričkami,“ opisuje cestu k humornému biznisu Marek. Tričká síce pochádzajú od českého výrobcu, no o sieťotlač sa starajú svojpomocne. 

V značke Láskovo šijú ekologickú spodnú bielizeň.
Mama s dcérou ju robia na mieru

Manželia Tomšíkovci však paralelne popri tomto biznise premýšľali nad tým, ako využiť svoj pozemok so záhradou a ovocným sadom naplno. „Začali sme mať prebytok ovocia, a tak sme sa rozhodli robiť sirupy, lekvár a pečený čaj. Tieto výrobky sme zvyčajne darovali priateľom, až sme sa rozhodli, že ich skúsime aj predávať,“ opisuje Marek. Po čase sa z nich stal obľúbený lokálny produkt, ktorý dnes odoberajú nielen jednotlivci, ale aj reštaurácie, keďže je vyrábaný len zo šťavy z ovocia, vody a cukru.

Do ich portfólia patrí aj pečený čaj. Foto: Archív Marek Tomšík

To, ako vyzerá ich aktuálna ponuka, závisí od prírody a úrody. „Stalo sa aj to že sme 3 roky neurobili jahodový sirup, lebo bolo málo jahôd. Tento rok praje malinám,“ vysvetľuje Marek s tým, že ich výroba môže byť občas nevyspytateľná. Ako hovorí, stalo sa im, že pri výrobe ríbezľového sirupu neodhadli množstvo vody a vznikol z neho lekvár. 

Festival pre rodiny

Pri tvorbe a predávaní svojich produktov to však nezostalo. Marek sa rozhodol svoje podnikateľské aktivity zaklincovať usporiadaním rodinného festivalu Lavórovica v Palárikove. K tomuto kroku ho motivovalo nedostatok podobných akcií v okolí obce. „Trvalo približne rok, aby som zorganizoval festival, za ktorý sa nebudem musieť hanbiť. Pozval som kapely Smola a hrušky, Slobodná Európa, Bukasový masív a podobne. Pre deti sme pripravili detské prestavenia,“ hovorí bývalý paralympionik, ktorý podujatie zorganizoval z vlastného vrecka. 

Nazrite do Château Gbeľany. Kaštieľ pri Žiline
zmenený na hotel získal ocenenia doma i vo svete

Ako hovorí, dostal pozitívnu odozvu a festival sa rozhodol zorganizovať aj tento rok, no vo folklórnom štýle. Podobne ako mnohé iné podobné podujatia, aj toto bolo presunuté na budúci rok. 

Marek hovorí, že nudu vo svojom živote nezažíva, k čomu vedie aj svoje deti. Svedčí o tom aj posledný projekt (maľovanie sklenených svietnikov), ktorý sa rozhodol rozbehnúť so svojím šesťročným synom, tiež Marekom. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?