25. augusta 2020

Láska k telu a prírode. Týmto mottom sa prezentuje rodinná značka, v ktorej vzniká spodná bielizeň z materiálov vhodných aj pre citlivú pokožku. Eliška Kučíková začínala s výrobou spodnej bielizne pred takmer 30 rokmi. „V našej rodine to teda nie je žiadna novinka,“ smeje sa jej dcéra Zuzana Kóci. V roku 2018 sa spoločne rozhodli tvoriť ekologické kúsky pod hlavičkou Láskovo 

K tomuto podnikateľskému nápadu priviedol dvojicu Zuzanin narastajúci záujem o ekológiu a filozofiu slow fashion. Postupne prichádzala na to, že existujú certifikované materiály, pričom ju fascinovala predovšetkým bio bavlna. Po narodení prvého syna sa začala viac zaujímať o to, akú spodnú bielizeň bude nosiť ona aj jej ratolesť. A tak prišla s konceptom Láskova 

Keďže Eliška mala zabehnutú živnosť od roku 1992 a podobné produkty už navrhovala i šila, štart rodinnej značky bol oveľa jednoduchší. „Vyhli sme sa byrokratickým záležitostiam, s ktorými sa musí na začiatku potrápiť každý podnikateľ,“ vysvetľuje Zuzana. Do rozbehu Láskova investovala dvojica približne päťtisíc eur. Tieto financie použila na vytvorenie e-shopu a nákup ekologických materiálov. 

Výroba spodnej bielizne značky Láskovo prebieha v bratislavskej Vrakuni. Foto: archív značky Láskovo

Keď sa dostávame k tomu, akým výzvam a problémom v značke matka s dcérou čelia, spoločne sa zasmejú. Deň má podľa nich málo hodín a nestíhajú urobiť všetko, čo by chceli. Výroba spodnej bielizne značky Láskovo prebieha v bratislavskej mestskej časti Vrakuňa. Eliška vedie výrobu v dielni spolu s ďalšou krajčírkou a Zuzana je momentálne na materskej dovolenke s druhým synom.                        

Reklama

Pre ženy s rôznymi veľkosťami

V Láskove si dvojica dáva maximálne záležať na výbere kvalitných, certifikovaných a organických materiálov. Prečo? „Ide už len o fakt, že si ženy, keďže 99 percent našich zákazníkov sú práve ženy, obliekajú produkty na intímne partie,“ vraví Zuzana. Pranú prírodnú bavlnu dvojica odoberá z Českej republiky, ostatné farbené materiály zase z Nemecka. „Vyrábame si všetko samy. Vieme, aké nite používame aj akým olejom sa mažú stroje,“ dodáva Eliška.  

Okrem toho matka s dcérou veľmi dobre vedia, že pri spodnej bielizni je dôležitým faktorom pohodlnosť. Preto svojim zákazníčkam šijú produkty na mieru. „Je veľa žien, ktoré nie sú tabuľkové typy. Majú väčšie prsia, menší obvod, alebo naopak, väčší obvod a menšie prsia. Proste potrebujú podprsenku ušiť na mieru,“ ozrejmuje Zuzana. Dvojica sa zároveň rozhodla, že si v Láskove prídu na svoje všetky ženy, preto vyrábajú produkty od veľkosti S po XXL.  

Eliška a Zuzana momentálne investujú aj do fotenia svojich produktov. Foto: archív značky Láskovo

„Šili sme i väčšie veľkosti, keď sa nám zákazníčky ozvali. Nemáme s tým problém,“ dopĺňa Eliška. V biznise sa snažia za každých okolností vyhovieť požiadavkám žien. Ich cieľom je uľahčiť im nosenie spodnej bielizne. Zuzana to uvádza na aktuálnom príklade, keďže práve riešia objednávku od zákazníčky, ktorá bojuje s ekzémom, a jej pokožky sa nesmú dotýkať švy. „Pokúšame sa to spraviť tak, aby ich nemala vnútri v podprsenke a zároveň aby naše riešenie aj pekne vyzeralo,“ konštatuje Eliška. 

Láskovo vedie dvojica v duchu filozofie slow fashion a ekológie. Preto spodnú bielizeň nebalia do plastov a snažia sa minimalizovať vznik odpadu. „Strihy sa dajú pekne naukladať na látku, máme ozaj veľmi málo zvyškov,“ hovorí Zuzana.

Najpredávanejším produktom rodinnej značky sú dámske nohavičky z pranej bavlny, ktorá nie je farbená ani bielená. Od začiatku vyrábajú i športové podprsenky a topy, čoskoro k nim pribudne novinka v podobe topu a legín na jogu.  

Pripravujú žiadané plavky

Značka Láskovo funguje druhý rok, na prvých šesť mesiacov spomína dvojica ako na obdobie skúšania. Chceli totiž zistiť, či ich biznis nápad bude fungovať. „Začali sme chodiť na trhy a na nich sme sa dostali do povedomia. Takže odtiaľ išiel náš zisk,“ vraví Zuzana. Momentálne majú matka s dcérou približne 100 objednávok mesačne a tržby narastajú o 20 až 30 percent.  

Zuzana je momentálne na materskej dovolenke, jej mama vedie výrobu. Foto: archív značky Láskovo

Najväčšie investície predstavuje vždy nákup látok a fotenie produktov. Naposledy za objednávku látok zaplatili Eliška so Zuzanou dvetisíc eur. „Objednávky robíme podľa toho, čo potrebujeme. Nechceme mať zbytočne veľa látok na sklade,“ zhodujú sa. A čo sa bude diať v Láskove počas nasledujúcich mesiacov? Dvojica začala pracovať na vlastnej kolekcii plaviek, ktorú pripravuje na budúce leto.  

O tie majú zákazníčky veľký záujem počas celého fungovania rodinnej značky. „Tým, že od začiatku robíme podprsenky, chcú ženy aj plavky, pretože ich nevedia zohnať. Takmer každá žena má problém s dobre padnúcou či už spodnou bielizňou, alebo perfektne padnúcimi plavkami,“ konštatuje Zuzana. I tieto produkty budú vyrobené z ekologických materiálov. Zároveň by Eliška so Zuzanou chceli na budúcu jar trhu predstaviť novú kolekciu spodnej bielizne, ktorá mala vyjsť už v tomto roku. Tieto plány im však prekazila pandémia koronavírusu. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?