20. júla 2018

Zaraďujú ich do výberov najlepších pražských foodtruckov, pasujú ich medzi najobľúbenejšie koncepty v pomyselnej „burger vojne“. Za úspešným gastro projektom s názvom Salt ’n’ Pepa stoja dvaja mladí Slováci, manželia Zuzana a Radovan Tlstovičovci.

Ona pracovala v pražskej modelingovej agentúre, on bol produkčný vo fotoateliéri. Dostali  sa však do fázy, že u nich vyrástol pocit, že z oboch kamsi vyprchalo profesijné nadšenie. Pri rozmýšľaní, čomu by sa mohli venovať, celkom prirodzene zamierili do gastra. Radovan totiž vždy rád varil, často doma hostili kamarátov a dokola počúvali: vy si musíte otvoriť reštauráciu!

Zuzana a Radovan Tlstovičovci. Foto: archív Salt ’n’ Pepa

Z kancelárskej práce však nemali našetrené peniaze, preto nápad začínať s kamennou prevádzkou rýchlo vyškrtli a zamerali sa na investične prijateľnejšiu streetfoodovú scénu. Dodávajú, že Radovan ju mal naštudovanú z obdobia, keď nejaký čas žil v Londýne či v Barcelone. Svoj prvý foodtruck, staručký Mercedes, kúpili cez bazár za 150-tisíc českých korún. Písal sa rok 2015.

„Takto vám to poviem: ja som akoby hlava konceptu a manžel je jeho jazyk a brucho,“ usmieva sa Zuzana pri otázke, ako si podelili úlohy. „Radko sa totiž stará predovšetkým o kuchyňu, ja riešim organizačné veci, financie či komunikáciu.“

Predával plnené taštičky z prívesu. Teraz Foodstock otvoril už druhú prevádzku

Reklama

Pred ostrým štartom pol roka medzi kamarátmi testovali všetky varianty pripravovaného menu. Vyhrali tri verzie burgerov, vychýrené sa stalo napríklad halloumi s omáčkou z opečených paprík, ktoré bez zmeny predávajú dodnes. V ich ponuke nájdete aj burgre s trhaným bravčovým či kačacím mäsom, butter milk fried chicken, alebo flank steak. Svoje meno si „vyjazdili“ aj na festivaloch, hudobných aj streetfoodových a vravia, že ich marketing bol postavený predovšetkým na odporúčaniach medzi ľuďmi.

Urobme strih do súčasnosti – manželia Tlstovičovci majú už foodtrucky dva a vlani v novembri otvorili v Prahe aj vlastnú reštauráciu Salt ’n’ Pepa Kitchen, ktorú nájdete na ulici Milady Horákovej. „Predtým sme mali aj maličké bistro na Rumunskej ulici, ale museli sme ho zrušiť, lebo dve kamenné prevádzky by sme teraz na našich ramenách jednoducho neuniesli,“ približuje Zuzana. Dôvodom je aj to, že vlani sa im narodili dvojičky.

Nedáte si Būcheck? Koncept mladých Slovákov sa v Brne stal hitom

V novom podniku samozrejme nájdete obľúbené burgre, ale ponuku aj výraznejšie rozšírili. Otvárajú už ráno o ôsmej a podávajú raňajky. Denné menu, ktoré obmieňajú, potom pozostáva z približne šiestich jedál vrátane slovenských halušiek. Zuzana sa usmeje, že nechce ukazovať svaly, ale…  „Pod čestným prehlásením tvrdím, že patríme medzi máličko podnikov v Prahe, ktoré ich robia naozaj dobre,“ vyhlási. „Bryndzu berieme z ekofarmy, podávame ich so slaninkou a pažítkou a sú veľmi obľúbené.“ V reštaurácii pripravujú aj víkendový brunch, hrajú sa tiež s ázijskou či francúzskou kuchyňou.

Dva foodtrucky, s ktorými jazdia aj po streetfoodových či hudobných festivaloch. Foto: archív Salt ’n’ Pepa

Finančne sa ich biznisu darí, vravia, že si síce nemôžu vyskakovať, ale ani sa ponosovať. Pri raste do ich „eseróčky“ vstúpil aj investor, ktorý ale do chodu podnikov nezasahuje.

Manželia sa však štipku posťažujú, že s nárastom popularity streetfoodu sa vyšvihli aj ceny za prenájom miest a v ostatnom čase sa im zdá výhodnejšie zamerať sa na súkromné cateringy, firemné eventy či svadby.

Zuzana pochádza z Prievidze, Radovan je z Piešťan a so svojím prívesom zvyknú jazdiť aj na Slovensko, toto leto ich napríklad nájdete na festivale Grape či na Kremnických gagoch.

Nad ďalším rozširovaním biznisu v tejto chvíli neuvažujú, niečo za vyše tri roky vybudovali a teraz sa to budú snažiť zveľaďovať. „Aj s malými dvojičkami je toho myslím tak akurát dosť,“ poznamená Zuzana. Potom len doplní, že majú 25-ročné autá a jedno už dožíva, preto mu chcú nájsť nejaké stále miesto buď v Prahe, alebo v Bratislave.

A ešte jedna vec. Prečo sa volajú práve Salt ’n’ Pepa? Pre Tlstovičovcov to nie je len názov americkej hudobnej skupiny, s vejárom významov sa vyslovene pohrali. Takže: názov odkazuje aj na Slovenské národné povstanie, Pepa je obľúbené české meno, ale ide i o poukázanie na to, že v mnohých podnikoch chýbajú v jedlách dôležité ingrediencie – soľ a korenie.