25. júla 2018

Dvaja dvadsiatnici, autori motivačného bestselleru, štartujú podnikateľskú akadémiu a chcú ukázať mladým ľudom, že má zmysel ostať na Slovensku.

Ťapákovci, Steve Jobs, Hasan z fjordu.

Písať motivačnú literatúru originálnym spôsobom je určite ťažké. Takáto trojica „hrdinov“ sa však – s najväčšou pravdepodobnosťou – neobjavila v žiadnej inej takto zameranej knihe. Možno aj preto mala kniha Hlava 20 od dvoch študentov (Juraj Gago – Andrej Krúpa, Divyd, 2016) úspech a stala sa minulý rok na Slovensku bestsellerom. Samotné recenzie od Michala Trubana (Websupport), zlatého olympionika Mateja Tótha či rapera Majka Spirita, akokoľvek pochvalné, by jej na to asi nestačili.

Okrem zážitkov z Dánska, Nórska, či zo študentskej párty pri Váhu, je knižka plná priamočiarych pasáží o zmysle cestovania, štúdia, vlastenectva, optimizmu a tiež podnikania, písaných jazykom zameraným na mladé publikum. Preto aj ten názov.

Juraj Gago (vľavo) a Andrej Krúpa, zakladatelia Perry Talents. FOTO: Perry

„V Dánsku som musel popri škole aj umývať riady, aby som si dokázal popri štipendiu ušetriť aspoň nejaké peniaze, spomína Juraj Gago. „Na vydanie knihy nám naše drobné stačili, a keď už vyšla, zrazu sa z nej stal slovenský bestseller.“

Obľúbené knihy: Čo čítajú slovenské podnikateľky a manažérky

To však ešte na Slovensku neznamená, že by autori vďaka tomu zbohatli, pár tisíc výtlačkov na malom trhu na to nestačí. V kariére ich však úspech knižky posunul. Dnes sú spoločníkmi vo viacerých firmách v oblasti marketingu a webového obsahu, ktoré spája „Perry“ v názve – Perry, Perry Media, Perry Soft a Perry TV. A na jeseň, o dva roky po vydaní „prvej Hlavy“, nielenže pripravujú jej pokračovanie, ale štartujú aj podnikateľskú akadémiu s názvom Perry Talents.

Sedemmesačný program je určený najmä, aj keď nielen, pre študentov „s inovatívnymi projektmi“. Ponúka priestory v historickej budove hneď vedľa Univerzity Komenského, mentorov, špecifických pre každý tím a rotujúcich lektorov. A ešte investíciu „do 100-tisíc eur“ pre najlepší z desiatich projektov. Vyberajú ich do polovice septembra, môže sa prihlásiť jednotlivec alebo celý tím.

V rovnako priamom, „americkom“ štýle, akým je na publikum zacielená kniha, prezentuje ideu na Facebooku Andrej Krúpa: „Ľudia nám píšu, že naša kniha je síce super, ale je to stále iba teória,“ hovorí v propagačnom videu. „Sú mladí a chcú mať vlastné projekty. Robíme to preto, lebo ty a tvoj mladý projekt nemá, kde sedieť a nemá ti s ním kto pomôcť. Spojíme ťa s úspešným človekom z tvojho biznisu, s ktorým sa môžeš poradiť, ako tvoj biznis vie rásť.“

Snahu pomôcť mladým zdôrazňuje aj lektorka: „Sama viem, aké ťažké je začať a rozbehnúť vlastné projekty a mám ambíciu pomáhať mladým ľuďom, ktorí chcú prekonávať prekážky,“ hovorí Kristína Zimmerová, customer analytics consultant v Exponea. „Najdôležitejšie je mať pri sebe ľudí, ktorí vám veria a podporia vás,“ pokračuje.

Exponea: Zázračný startup, ktorý vylepšuje e-shopy po celom svete

V akadémii bude mať na starosti business development, brand development, marketing a leadership. „Na mesačnej báze sa budem stretávať s ľuďmi, ktorí budú projekt viesť. Nedávno som založila Bratislava Lean In Venture na podporu ambicióznych žien v oblastiach ako personal development alebo leadership skills, a zároveň rozbieham e-commerce projekt vo Švajčiarsku, a tak verím, že budem prínosom.”

Projekt je neziskový, vďaka ochote mentorov aj lektorov pracovať bez nároku na odmenu bude prebiehať aj bez školného. Stotisícovú investíciu pre najlepší tím sa podarilo vyzbierať, podľa zakladateľov, „crowdsourcingom“ od partnerov, ochotných investovať do nápadov (a potenciálne do budúcich zamestnancov).

Perry Talents podporujú finančne, odborne alebo organizačne napríklad coworking 0100 Campus, dizajnová a marketingová akadémia Creative Academy, agentúra Junior Achievement (JA) Slovensko, mobilný operátor 4ka (Swan), či úspešný startup Virtual Medicine zakladateľa Tomáša Brngála.

„Kombinácia, s ktorou prišli – orientácia programu najmä na mladých startupistov, na posilnenie ich biznis zručností a silné prepojenie na prax – je u nás zatiaľ pomerne zriedkavá,“ hovorí Brngál. „A práve na zakladaní podnikov, na digitálnej ekonomike a na mladých ľuďoch bude stáť budúcnosť celej krajiny, ak od nás raz automobilky odídu,“ zdôrazňuje. „My máme vo firme našťastie pravidelný kontakt s mladými talentmi, písal mi už aj 15-ročný programátor a nakoniec u nás aj stážoval. Ak sa medzi projekty, ktoré budú vybraté, dostane aj niečo z oblasti virtuálnej reality alebo rozšírenej reality, veľmi rád budem spolupracovať.“

Gameplay video Youtubera Selassieho o aplikácii Virtual Medicine.

Na záver zdôrazňuje Andrej Krúpa aj širší zmysel Perry Talents: „Podľa niektorých štatistík odíde ročne do zahraničia až 30-tisí ľudí,“ pripomína. „Už počas školy a po nej musíme mladých presviedčať, aby zostali na Slovensku, aby tu rozvíjali biznis a zamestnávali ľudí doma.“

Na námietku, že už niekoľko rokov firmy hovoria, že na domácom trhu kvalifikovaní ľudia absolútne chýbajú, reaguje bez zaváhania: „Veď hovorím – je to preto, lebo odchádzajú. A domov prídu iba vtedy, keď odtiaľto budú môcť budovať svetový biznisový projekt.