Spoločnosti vznikajú na základe dobrých nápadov, avšak ich úspech závisí najmä od toho, ako svoje nápady dokážu predať. Na to, aby ste obstáli a zaujali na konkurenčnom trhu, potrebujete viac ako len kvalitné produkty a služby.
Získať nových zákazníkov je jedným z najnáročnejších aspektov podnikania. Vyžaduje si pravidelnú komunikáciu na tých správnych miestach, ktorá rezonuje u vašich potenciálnych klientov. Ak neviete, kde začať, tu je niekoľko spôsobov, ako sa zviditeľniť a vybudovať úspešnú značku:
1. Kontaktujte ľudí, ktorých poznáte.
Najlepší spôsob, ako začať, je spojiť sa s ľuďmi a spoločnosťami, ktorí a ktoré vás už poznajú. O to lepšie, ak s vami majú pracovné skúsenosti alebo poznajú vaše produkty. Dajte im vedieť o tom, čomu sa venujete, a spýtajte sa na potenciálnu spoluprácu alebo na to, či vás môžu odporučiť. Zároveň im môžete ponúknuť, že ich odporučíte vašim kontaktom – udržiavanie dobrých vzťahov je základom úspechu a prinesie vám dlhodobý úžitok.
2. Využite sociálne siete.
Založte si profil na sieťach, ktoré využívajú vaši potenciálni zákazníci. Zamerajte sa na to, aby profil vizuálne aj obsahovo korešpondoval s vašou webstránkou a marketingovými materiálmi, aby bolo na prvý pohľad zrejmé, že ide o profil vašej spoločnosti. Avšak nielen profil, ale najmä vaše aktivity sú kľúčom k tomu, aby ste sa zviditeľnili. Zdieľajte zaujímavý obsah, aktívne komunikujte a nadväzujte kontakt s novými užívateľmi.
Marketingovú stratégiu netreba v biznise zanedbať.
Odborníci majú 14 tipov, ako z nej vyťažiť čo najviac
3. Zúčastnite sa na eventoch a konferenciách.
Začnite konverzácie s ľuďmi, ktorých nepoznáte. Vystúpte z komfortnej zóny a spoznajte nových ľudí na podujatiach, ktoré navštevujú vaši potenciálni klienti a kolegovia. Hovorte menej a počúvajte viac. Učte sa, vymieňajte si nápady a budujte si dobré vzťahy.
4. Požiadajte o odporúčania.
Nič nepredáva lepšie ako dôvera zákazníkov a odporúčania tých, ktorí majú skúsenosti s vašimi službami alebo produktmi. Je oveľa viac pravdepodobné, že si klienti vyberú spoločnosť, ktorá dokáže preukázať skúsenosti a ktorej zákazníci sú natoľko spokojní, že o tom chcú povedať aj iným.
5. Vytvorte si databázu kontaktov.
Zamerajte svoje marketingové aktivity na zhromažďovanie kontaktných údajov. Vytvorte na svojej webstránke kontaktný formulár, ak chcete, aby vás návštevníci kontaktovali. Umožní vám to ostať v kontakte a pravidelne ich informovať o novinkách súvisiacich so spoločnosťou.
6. Zorganizujte event.
Eventy sú vynikajúcim spôsobom, ako nadviazať nové kontakty. Nie sú natoľko drahé, ako sa na prvý pohľad môže zdať, a ľudia si ich dlhodobo zapamätajú a povedia o nich iným. Zároveň môžete spojiť biznis so zábavou, lepšie spoznať potenciálnych zákazníkov a získať spätnú väzbu ohľadom svojich produktov a služieb.
Marketingový stratég: Vtipných influencerov je málo.
Keď poviem, že 1 percento, preháňam
7. Zúčastnite sa na odovzdávaní cien.
Slávnostné odovzdávanie cien je miestom, kde sa koncentrujú ľudia z vášho odvetvia. Ide o veľkú oslavu úspešných ľudí a spoločností a ide o ideálnu príležitosť na neformálne rozhovory s novými a existujúcimi kontaktmi. Zároveň zistíte, ako vyzerá úspech iných, čo vás môže inšpirovať vo vašich budúcich plánoch.
8. Zorganizujte webinár.
Zorganizovať webinár je jednoduchšie, ako sa na prvý pohľad môže zdať, a cenovo veľmi prístupné, keďže môžete využiť bezplatný software, ako napríklad Google Hangouts. Webinár môžete vysielať naživo alebo prostredníctvom nahrávky, ktorú môžete následne využiť na ďalšie marketingové kampane na svojej webstránke.
9. Odmeňte stálych zákazníkov.
Kvalitné služby a produkty sú dôvodom, prečo sa k vám zákazníci vracajú. A keď sa k vám spokojní zákazníci vrátia opakovane, odmeňte ich, aby vedeli, ako veľmi si vážite ich lojalitu. Malé gestá môžu urobiť veľký rozdiel a čokoľvek, čo môžete ponúknuť extra, si vaši zákazníci všimnú a zapamätajú.
10. Spolupracujte s inými firmami.
Spolupráca s inými živnostníkmi a spoločnosťami vám dá príležitosť dostať sa do kontaktu s novými zákazníkmi. Zároveň vám umožní rozšíriť ponuku, keďže vaši partneri môžu mať skúsenosti a vedomosti, ktoré vy nemáte. Partnerov si vyberajte opatrne, uistite sa, že ich zásady a ciele sú v súlade s vašimi, a zamerajte sa na cross-marketing služieb a produktov.
11. Prednášajte na konferenciách.
Ak radi hovoríte na verejnosti, zamerajte sa na konferencie a veľtrhy, kde sa sústreďujú vaši potenciálni zákazníci. Prednášanie na konferenciách je spojené aj s ďalšou reklamou prostredníctvom organizátorov. To vám umožní dostať sa do povedomia ľudí, s ktorými by ste inak neprišli do kontaktu.
12. Inzerujte v miestnej tlači.
Zamerajte sa na lokálnu komunitu prostredníctvom inzercie v lokálnych médiách. Urobte si prieskum miestnej tlače a kontaktujte ich ohľadom článkov a reklamy. Mnoho miestnych novín je cenovo prístupných aj pre malých podnikateľov a dokonca v niektorých prípadoch môže byť inzerovanie aj bezplatné.
13. Rozneste letáky.
Letáky stále fungujú veľmi efektívne, najmä v dobe digitálneho marketingu. Zamerajte sa na jednoduché a zreteľné reklamné popisy a pridajte kontaktné údaje. Nemusíte byť dizajnér na to, aby ste vytvorili jednoduchý leták napríklad prostredníctvom bezplatnej stránky Canva.
14. Píšte pre relevantné publikácie.
Ak máte znalosti a skúsenosti, o ktoré sa chcete podeliť a ktoré sú zaujímavé pre vaše cieľové publikum, píšte. Vyhľadajte si publikácie, ktoré čítajú vaši klienti, a oslovte ich s návrhom témy, ktorú by ste chceli spracovať, alebo s hotovým článkom. Ak máte zaujímavý príbeh, zdieľajte ho.
Povedzte to príbehom a ľudia si vás zapamätajú.
Ako si získať (nielen) klientov vďaka storytellingu
15. Noste so sebou vizitky.
Investujte do kvalitných vizitiek, ktoré korešpondujú s vašou značkou, a noste ich stále pri sebe, aby ste sa s nimi mohli podeliť, ak stretnete potenciálneho klienta. Kvalitné vizitky sú signálom kvalitných služieb, preto by ste ich nemali zanedbať.
16. Ponúknite špeciálne zľavy a akcie.
Špeciálne akcie či zľavy prilákajú pozornosť verejnosti a zabezpečia vám bezplatnú reklamu. Využite silu sociálnych médií a svojich existujúcich zákazníkov, aby sa o nich dozvedelo čo najviac ľudí.
17. Využite direct marketing
Najmä v čase, keď stále viac a viac spoločností využíva digitálnu komunikáciu, je direct marketing ideálnym spôsobom, ako zaujať. Produkty môžete poslať poštou alebo rozdávať priamo. Zamerajte sa na predmety, ktoré sú zaujímavé a užitočné, pretože tie si ľudia ponechajú dlhodobo.
18. Vytvorte webstránku s kvalitným SEO.
Vaša webstránka reprezentuje vašu firmu. Preto by mala odzrkadľovať kvalitu vašich služieb a pritiahnuť pozornosť vašich potenciálnych klientov. Investujte nielen do dizajnu, ale tiež do SEO, aby vás záujemcovia o vaše služby a produkty vedeli prostredníctvom Google jednoducho nájsť.
19. Píšte pravidelný blog.
Kvalitný a pravidelný blog zvýši nielen návštevnosť vašej stránky, ale poukáže tiež na znalosti a skúsenosti, ktoré máte, čím si získate dôveru svojich čitateľov. Blogy, ktoré zaujmú, majú potenciál dostať vás do pozornosti nových ľudí, ktorí sa jedného dňa môžu stať vašimi zákazníkmi.
20. Píšte guest blogy pre iné stránky.
Guest blog zvýši šance, že sa prostredníctvom partnerských webstránok dostanete do pozornosti väčšieho množstva čitateľov. Vyberajte si partnerské blogy pozorne a tak, aby boli v rovnakej kvalite, v súlade s vašimi prioritami a vyhľadávané relevantnými návštevníkmi.
Aby ste svojej firme pomohli zviditeľniť sa, začnite písať blogy a posielať pravidelné newslettery. Foto: Unsplash/Christin Hume
21. Zapojte sa do online diskusií.
Online fóra sú miesta, kde sa často sústreďuje veľké množstvo ľudí, ktorých spájajú rovnaké záujmy. Ak máte odpovede na otázky, o ktorých sa diskutuje, alebo ak máte čo dodať k existujúcej diskusii, zapojte sa.
22. Investujte do profesionálnej emailovej adresy.
Investujte do emailovej adresy, ktorá zahŕňa názov vašej spoločnosti alebo názov, podľa ktorého vás je možné jednoducho a rýchlo identifikovať. Možností je veľa, napríklad prostredníctvom Gmailu, a sú cenovo dostupné aj pre začínajúcich podnikateľov.
23. Vytvorte si emailový podpis.
Ide o veľmi jednoduchý a zároveň efektívny spôsob, ako použiť vaše logo v každodennej komunikácii. Zahrňte v podpise všetky informácie, ktoré chcete zvýrazniť, najmä odkaz na vašu webstránku a kontakt.
24. Zasielajte pravidelný e-newsletter.
Vytvorte obsahovo a vizuálne zaujímavý newsletter s odkazom na vašu webstránku a profily na sociálnych sieťach, a podeľte sa o novinky, špeciálne akcie a správy o vašej spoločnosti.
25. Vytvorte e-book.
Ak máte vedomosti a typy, ktoré pomôžu iným, vytvorte e-book, ktorý si návštevníci môžu stiahnuť na vašej webstránke a súčasne ho môžete rozoslať prostredníctvom emailu. Tým sa nielen dostanete do povedomia čitateľov, ale zároveň rozšírite svoju databázu kontaktov.
26. Zorganizujte súťaž.
Zaujímavá súťaž priláka pozornosť nových aj existujúcich zákazníkov. Využite sociálne siete na propagáciu súťaže a zároveň využite súťaž, aby ste prilákali nových followerov na sociálnych sieťach.
27. Využite reklamu prostredníctvom sociálnych sietí.
Sociálne siete ponúkajú možnosť reklamy, ktorú môžete zamerať na konkrétne demografické skupiny užívateľov, a zároveň vám umožnia kontrolu reklamného rozpočtu. Môžete tak začať s minimálnou sumou a postupne prispôsobovať rozpočet podľa úspechu vašej kampane.
28. Vytvorte krátke videá.
Videá sú ideálnym spôsobom, ako zaujať, a sú tiež efektívnym SEO nástrojom, ktorý organicky zvýši návštevnosť vašej webstránky. Vytvoríte ich jednoducho prostredníctvom smartfónu alebo počítača, a následne ich môžete zverejniť na YouTube. Zamerajte sa na zaujímavé videá, ktoré poskytujú tipy a rady, a nielen na reklamu. Získate tak pravidelných sledovateľov a dáte svojmu podnikaniu ľudskú tvár.
29. Zamerajte sa na storytelling.
Využite v marketingovej komunikácii silu príbehu, aby ste prebudili zvedavosť u nových zákazníkov a posilnili lojalitu u tých existujúcich. Využívajte storytelling nielen na sociálnych sieťach, ale tiež v každodennej komunikácii, a ľudia si váš príbeh a vašu spoločnosť zapamätajú.
30. Komunikujte pravidelne.
Na to, aby ste urobili dlhodobý dojem a aby si vás vaši zákazníci zapamätali, potrebujú o vašej spoločnosti počuť pravidelne a prostredníctvom médií, kde zachytíte ich pozornosť. Preto je dôležité, aby ste boli v kontakte, a to s relevantnou komunikáciou v pravidelných intervaloch.
Petra je zakladateľkou marketingovej agentúry Squirrels&Bears, ktorá sa zameriava na zviditeľnenie a rast malých podnikateľov prostredníctvom nízkorozpočtových marketingových stratégií.