3. marca 2019

V roku 2012 založili Simona Arbesová a Peter Horváth blog, ktorý recenzoval dobré reštaurácie a zdarma im tak robil reklamu. Dvojicu totiž hnevalo, že zatiaľ čo podpriemerné podniky zarábali, mnoho naozaj kvalitných zápasilo o prežitie. Po čase však začali logicky rozmýšľať, ako na svojej záľube v gastronómii zarobiť. A tak vznikol startup Trifft, ktorý prevádzkam pomáha udržať si zákazníkov aj prilákať nových.

V časoch, keď dvojica s blogovaním začínala, bola v tejto sfére prakticky nulová konkurencia. Foodblogeri sa totiž venovali najmä vareniu či zdieľaniu receptov, teda poskytovali skôr tipy zo svojej vlastnej kuchyne. Simona a Peter však založili webstránku Bratilitious, kde čitatelia našli články o zaujímavých podnikoch v hlavnom meste či rebríčky reštaurácií a tamojších jedál.

Zakladatelia portálu Bratilicious Simona Arbesová a Peter Horváth. Foto: Dominik Sepp

Keďže sa v tom čase venovali obaja marketingu, vedeli svoj blog správne „predať. „Našou hypotézou bolo, že ľudia jednoducho o mnohých dobrých reštauráciách nevedia, keďže tie sa často sústredia najmä na svoje jedlo ako produkt a neriešia žiadnu propagáciu. My sme ich ľuďom chceli ukázať,“ vysvetľuje Peter Horváth.

A zámer sa podaril. Počas éry najväčšieho úspechu mal ich blog 30-tisíc unikátnych videní mesačne, sústredili sa pritom len na bratislavské reštaurácie. „Raz sme napísali článok, kam na najlepšie palacinky. Do jedného z podnikov na základe neho chodí stále veľa ľudí vypytovať sa na palacinky, hoci už ich nepodávajú. Majiteľ nám už viackrát s vtipom hovoril, nech článok stiahneme,” hovorí Horváth.

Simona Budinská predstavuje najlepšie gastropodniky na Slovensku. Ako takú prevádzku vybudovať?

Dvojica blog rozbiehala popri svojej práci a aj keď do tejto záľuby investovali peniaze, zarobiť na nej nevedeli. „Počas rokov sme do toho naliali asi šesťtisíc eur, ale nemali sme žiadny biznis model. A preto vznikol náš prvý projekt FoodCult,“ vysvetľuje Horváth, no dodáva, že po približne roku a pol projekt zanikol.

Zaujímavosťou však je, že fungoval na podobnom princípe ako súčasný startup Trifft. Ten prevádzkam poskytuje mobilné riešenie, ktoré pomáha zvyšovať tržby cez motiváciu zákazníkov. Svojimi pravidelnými návštevami v podnikoch získavajú body v aplikácii, za čo sú neskôr odmeňovaní. Ide teda o nový spôsob vernostného systému, ktorý vie podľa Horvátha komunikovať lepšie ako Instagram či Facebook.

Horváth má v startupe na starosti víziu, motiváciu či stratégiu a CEO Jakub Minks rieši manažment, financie a dáta.  Foto: Dominik Sepp

A ukazuje sa, že ľudia sa do podnikov vďaka ich „appke“ vracajú. „Napríklad priemerný zákazník prevádzky Beerstation ju pred jej zavedením navštevoval raz za 7-11 dní. Teraz je to raz za 4-6 dní,“ hovorí CEO Jakub Minks. Trifft v súčasnosti používa približne 80 prevádzok a 20-tisíc zákazníkov a len nedávno sa so startupom presunuli aj do Česka.

Cez aplikáciu zistia váš vkus a prispôsobia hudbu. Startup prináša do podnikov revolúciu

Prečo teda ich prvotný biznis pokus FoodCult nevyšiel? „Predtým sme nemali skúsenosti a ešte sme celkom nevedeli, ako to ideme robiť. Navyše sme sa spoliehali na aplikáciu tretej strany, čo nebolo najlepšie,“ vysvetľuje Horváth a dodáva, že dôležitou udalosťou pre Trifft bol príchod súčasného CEO Jakuba Minksa. Bez neho by projekt neexistoval, keďže jeho prijatie bolo podmienkou ivestorov Koopeo Ventures a Doda Bardika, ktorí do startupu naliali 300-tisíc eur.

„Ja ako kreatívny človek nie som dobrý v manažovaní financií, vo svete tabuliek a cashflow a investori mi preto dali pred rokom ultimátum – buď prijmeme seniorného riaditeľa, ktorý sa s nimi dokáže rozprávať ich rečou a dá firmu manažérsky a finančne dokopy, alebo končíme,” hovorí. Výsledkom bol 120-percentný nárast startupu.

CEO Jakub Minks. Foto: Dominik Sepp

Na jednej strane systému teda stoja užívatelia s možnosťou zbierať body a odmeny za svoje opakované nákupy, na strane druhej podniky, ktoré si prostredníctvom Trifftu budujú databázu verných zákazníkov. „Máloktorý podnik je tak unikátny, že by si bez motivačných aktivít dokázal udržať svoju klientelu, aj ak má teraz plno,” myslí si Horváth. Pomocou aplikácie môžu podniky s klientami priamo komunikovať či posielať notifikácie a najnovšie ponuky. Cez aplikáciu pretieklo vyše 300-tisíc eur vo vernostných bodoch a podľa zakladateľov rastie počet užívateľov v tisícoch.

Peniaze do startupu prúdia v súčasnosti od podnikov, ktoré za aplikáciu platia 59 eur mesačne, monetizácia sa však bude časom vyvíjať, keďže tento model nemá, v prípade, že ostanú len na našom trhu, potenciál na veľké zisky. „Teraz je pre nás prvoradý rast, rozbiehame Českú republiku, kde máme 8 podnikov, a veríme, že potom pôjdeme ďalej na západ,“ tvrdí Horváth. U nás ich zatiaľ využívajú prevádzky v Bratislave, Trnave, Žiline, Martine, Trenčíne, Prešove a Košiciach.

Hlavná foto: Tím Trifft/ Dominik Sepp