15. novembra 2018

Odborníci v nedávnej štúdii spoločnosti Paychex zistili, že až 60% zamestnancov pociťuje stres počas troch alebo viacerých dní v každom pracovnom týždni. Až 73% ľudí ohodnotilo, že ich úroveň stresu dosahuje 3 a viac bodov z celkového počtu 5. Viac ako polovica týchto zamestnancov uviedla, že ak by pociťovali menej stresu, tak by boli poznateľne šťastnejší. 

Tak ako sa vlastne dá poraziť pracovný stres? Tu máte 10 dobrých rád od odborníkov i zamestnancov, ktorým sa podarilo vysporiadať sa s týmto problémom:

Pustite si hudbu. „Keď sa mi projekty hromadia, začnem robiť paniku a neviem, s ktorým by som mala začať. Vtedy si dám pauzu a otvorím Spotify,“ hovorí Megan Frisina, ktorá žije v Clevelande. „Nasadím si slúchadlá a kým si vypijem kávu alebo čaj, tak si vypočujem jednu či dve piesne. Počas toho sa však vyhýbam počítačovej obrazovke. Následne som pripravená začať.“

Motivuje vás iba vina a stres? Tak už prestaňte prokrastinovať

Nájdite svojho vnútorného Buddhu. „Mindfulness meditácia je skvelý spôsob, ako zmierniť stres,“ približuje Maura Thomas, zakladateľka RegainYourTime.com a autorka knihy Personal Productivity Secrets. „Mojou najobľúbenejšou aplikáciou je Buddhify. Medzi výhody minduflness meditácie okrem iného patrí i zlepšenie vzťahov, kreativity ale tiež rozhodovania. Ak si do života vnesiete pár tichých momentov, tak vďaka nim budete počas dňa pokojnejší, plnší energie a menej rozptýlení.“

Choďte na obed. Kedy naposledy ste jedli obed mimo svojho pracovného stola? „Obed znamená oveľa viac, než len to, že vďaka nemu získame energiu na zvyšok svojho hektického popoludnia,“ vysvetľuje Jacqueline Lewis, zakladateľka World Gratitude Map. „Ak budete obedovať správne, tak sa z tohto jedla môže stať akýsi mikrokozmos vášho ideálneho dňa. Okrem potravy vás to i poteší, oddýchnete si a stretnete ďalších ľudí.“

Určite si hranice. Je jednoduché dovoliť, aby vám práca ukrajovala i z osobného času. Napríklad ak si neustále prezeráte emaily. Ak môžete, tak si vytvorte pravidlo, že po 20:00 si doma už svoje pracovné konto neotvoríte. A tiež počas večere s rodinou nedvíhajte pracovné telefonáty.

Vyrovnajte sa so stresom. Týchto 8 spôsobov vám v tom pomôže

Urobte si prestávku a venujte sa svojim záľubám. „Keď počas dňa pociťujem stres, tak si idem zahrať na klavíri,“ opisuje Gene Caballero, spoluzakladateľ GreenPal. „Je vedecky dokázané, počas hry na akomkoľvek hudobnom nástroji využívate všetky časti mozgu naraz. Mne to pomáha opätovne sa naštartovať a prežiť popoludnie. Je to taký kompletný duševný tréning.“

Hýbte sa. „Približne pred 12 rokmi som sa začala učiť Tai Chi a v priebehu času som sa na tejto aktivite stala závislou,“ približuje Paige Arnof-Fenn, ktorá žije v americkom meste Cambridge. „Je to spôsob, ako si oddýchnuť i sústrediť sa. Túto aktivitu môžete vykonávať kdekoľvek a nevyžaduje si ani žiadne vybavenie. Vďaka Tai Chi som spoznala skvelých ľudí, pomohlo mi s rovnováhou, upokojilo moju myseľ. Jednoducho to milujem.“

Myslite na dobré veci. „Každý deň si vytvorte zoznam 10 vecí, za ktoré ste vďační,“ hovorí Kimberly Hershenson, terapeutka z New Yorku. „Ak sa zameriate na to dobré vo vašom živote, tak vám to pomôže zmierniť úzkosť, ktorú pociťujete kvôli svojmu zamestnaniu.“

Dýchajte. „Hlboké dýchanie je to najlepšie cvičenie, ktoré môžete zahrnúť do svojho pracovného dňa,“ vysvetľuje Michael Tamez, lifestyle kouč a wellness bloger. „Pridanou hodnotou takéhoto dýchania je, že vám umožňuje vdýchnuť pokoj a vydýchnuť stres či úzkosť.“

Vyberte si dovolenku. Vyčerpajte si všetky dovolenkové dni, ktoré máte v zamestnaní k dispozícii. Počas nich sa snažte na prácu jednoducho dočasne zabudnúť.

Pozrite sa na príčiny stresu inak. Niekedy je problém v tom, ako o veciach premýšľate. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na negatívnu stránku, skúste o príčinách stresu premýšľať takto: „Pozrime sa na to, čo dnes znesieme.“ To vám navrhuje doktor Srini Pillay, ktorý je tiež CEO NeuroBusiness Group a autor knihy Tinker, Dabble, Doodle, Try: Unlock the Power of the Unfocused Mind. „Takto dokážete znížiť aktivitu centra úzkosti a zlepšiť svoje myslenie.“

Hlavné foto: Pexels

Prispievateľka Kate Ashford píše pre Forbes.com o financiách.