Krajčírske remeslo mal v krvi – venovala sa mu prakticky celá jeho rodina. Keď preto ako tínedžer pracoval s víziou vlastnej firmy, krajčírstvo bolo najprirodzenejšou možnou cestou.
Michal Gula, zakladateľ a spolumajiteľ krajčírstva TaiMar, vyrastal v paneláku vo Svidníku. Jeho mama bola krajčírkou, preto do styku s týmto ušľachtilým remeslom prichádzal prakticky denne a prirodzene si k nemu vybudoval silný vzťah. Ako tínedžer skúsil ale najprv ísť cestou hotelierstva. Prvý významný moment podľa jeho slov prišiel, keď sa ako 16-ročný vrátil z pracovného pobytu na Cypre.
Ako sa starať o oblek, aby vám vydržal roky? Častým návštevám čistiarne sa radšej vyhnite
„Myslím, že to bolo pár dní po návrate, keď som videl svoju mamču smutnú a na otázku, čo jej je, prišla štandardná odpoveď – vieš, ako to chodí, niekedy sú v práci dobré dni a niekedy horšie. Tak som sa pred ňu postavil a povedal jej, že raz budeme mať vlastnú firmu a ona už do roboty chodiť nebude,“ hovorí Michal.
Michal Gula k elegantnej pánskej móde nikdy nemal ďaleko. Foto: archív M. G.
Tento moment mal pre jeho ďalší rozvoj výrazný vplyv, vystriedal v rámci práce v hotelierstve niekoľko krajín Európy, to všetko s víziou, že zarobí dosť peňazí a raz firmu pre svoju mamu založí. Najväčší zlom nastal po maturite.
„Ušil sa mi oblek na maturitu a s mamkou sme ho trošku ‚vytuningovali‘, najmä golier a vrecká,“ spomína. Tento oblek vzbudil taký záujem okolia, že začal Michal postupne prijímať prvé objednávky. Tieto prvé ušité obleky na zákazku sa ďalej prirodzene šírili s ich nositeľmi a čoskoro bolo objednávok toľko, až Michalova mama svojmu synovi oznámila, že popri práci ďalej sama nestíha. Prijali teda prvú posilu a 20-ročný Michal sa rozhodol, že je čas svoj sen o skutočnom biznise realizovať.
Dva bankroty a prespávanie v aute
Veci však nešli úplne podľa predstáv. Michal investoval všetky peniaze do krajčírskej dielne, moderného vybavenia a materiálov, aby rýchlo pochopil, že skúsenosti „od tácky“ a vášeň pre krajčírstvo jednoducho nestačia, pokiaľ firmu neviete riadiť.
Obleky od troch gentlemanov: Ako funguje rodinný biznis Mucskovcov
„Skúsenosti nulové, biznis plán žiadny, dodávatelia neobvolaní, ani som netušil, ako sa k nim dostať. Netušil som, čo je fanpage, ako funguje reklama na Facebooku, čo je to budovanie brandže, reputácie, mena… netušil som nič. Bol som chlapec z hoteliérstva,“ menuje dôvody prvého bankrotu. Tesne pred ním sa ešte pokúsil zachrániť biznis oznamom na Facebooku, že bude v Bratislave brať miery na šitie oblekov.
Majitelia krajčírstva TaiMar Michal Gula a Tomáš Smrek v dielni. Foto: archív M. G.
„Nik tam nebol, nik ma nečakal. Musel som sa vrátiť domov, bez peňazí a benzínu som zostal na Donovaloch so slzami v očiach,“ spomína.
Michal sa však svojej vízie nevzdal. Rozhodol sa, že sa vráti do Anglicka, kde si nielen zarobí peniaze na ďalší chod firmy, ale predovšetkým doplní chýbajúce znalosti z marketingu. V Anglicku robil najprv roznášača jedla a čašníka, ale postupne sa vypracoval až na pozíciu v biznis developmente.
Po dvoch rokoch v zahraničí si povedal, že to skúsi znova. Lenže ani tentokrát biznisu ruže nekvitli a prišiel aj druhý bankrot. Opätovný návrat na Britské ostrovy však už prebiehal lepšie. Michal sa popri práci venoval podniku stále intenzívnejšie, analyzoval svoje slabé stránky, až napokon postavil firmu na nohy. Intenzívne šetril na miestach, kde sa šetriť dalo a neutrpela tým kvalita konečného produktu, takže pri pracovných cestách neprespával v hoteloch, ale v aute.
Spoločník ako kľúčový zlom
Biznis pozvoľne rástol, postupne však prichádzal na to, že ťahať firmu prácou v Anglicku donekonečna nezvládne.
„Ako na zavolanie prišiel Tomáš, bol to náš klient a nejak sme si sadli. Tomáš je dnes aj spolumajiteľ značky,“ hovorí. Z jeho iniciatívy prišiel návrh otvoriť showroom v Prešove, čo sa ukázalo ako veľmi dôležitý ťah. Klienti začali do TaiMaru jazdiť sami, ľudia si tu mohli kvalitu oblekov sami skontrolovať. Zákazníkov pribúdalo a keďže sa Michal mohol spoľahnúť v riadení firmy na svojho spoločníka Tomáša, rozhodol sa vycestovať do Londýna ešte raz, tentokrát s cieľom intenzívneho vzdelávania sa.
Spolumajiteľ Tomáš Smrek, ktorý sa k Michalovi pridal medzičasom a zohral v rozvoji firmy dôležitú úlohu. Foto: archív M.G.
„Po návrate z Londýna sme začali aplikovať zahraničné vzdelanie a skúsenosti zo školy, vylepšili sme marketing a opäť to klaplo. Začal som viac rozumieť organizácii práce, marketingu, zamestnal som sa v riadiacich funkciách, aby som lepšie rozumel riadeniu a manažovaniu ľudí,“ opisuje Michal pôsobenie v zahraničí.
Napriek tomu nezabúda, kto jeho biznis skutočne drží nad vodou. „Sú to ľudia, ktorých často nie je vidno. Sú to krajčírky. Sú to naše slovenské ženy, matky, babky. Pretože len vďaka ich šikovným ručičkám sa dnes môžeme hrdo postaviť pred klienta. Toto sú naše skutočné poklady a aj to, prečo sme tam, kde sme,“ hovorí.
Ušitie obleku ako hotová veda
Ušiť oblek na mieru nie je nič jednoduché ani pre samotného zákazníka, preto sa v TaiMare sústredia na to, aby samotný proces zákazníkovi v rámci možností čo najviac spríjemnili.
„Prvý krok je určite rezervácia, nakoľko sme privátny showroom a klientom sa venujeme výlučne individuálne. Nechceme, aby nás pri zostavovaní obleku niekto rušil. Oblek na mieru je skutočné umenie, a preto má mať absolútnu pozornosť,“ vraví.
Následne prichádza ku konzultácii, počas ktorej klient rozpovie svoju predstavu, vrátane dôležitej informácie o tom, na aký účel bude oblek využitý, vo väčšine prípadov však, ako Michal hovorí, prichádzajú klienti bez konkrétnej predstavy.
Výber látok je široký, no umelé materiály medzi nimi nenájdete. Foto: archív M.G.
„To je už úlohou imidž konzultanta, aby odporučil správnu látku, jej váhu, farbu, štruktúru, odtieň či podšívku. Na druhej strane, ak klient aj predstavu má, ale imidž konzulant vyhodnotí, že ten oblek mu nepristane, snažíme sa klientom navrhnúť alternatívne látky, o ktorých sme si istí, že im padnú viac. Oblek na mieru sa u nás navrhuje do poslednej bodky, od výberu strihu, cez farebnú dierku, lemy, podšívku, sklon vrecák a mnoho iných detailov,“ opisuje proces Michal.
Zorientovať sa v ponuke látok nie je nič jednoduché, v TaiMare ich je na výber viac ako 5500, zvyčajne zo 100-percentnej vlny, hoci pre náročnejších klientov sú k dispozícii aj látky s prímesou kašmíru, mohéru či hodvábu, dovezené z Anglicka, Škótska alebo Talianska. Najdrahší oblek, aký v krajčírstve ušili, stál 4700 eur.
Následne prichádza k odobratiu mier, ktoré sa archivujú pre zjednodušenie procesu v budúcnosti, štandardne si však len na prvú skúšku počkáte 3 – 4 týždne a noví klienti či komplikovanejšie postavy by sa pre perfektný výsledok mali pripraviť na minimálne 2 – 3 skúšky, v určitých prípadoch aj viac. „Oblek na mieru nie je fastfood. Je to michelinská reštaurácia, kde sa na kvalitu čaká a kde nedostanete všetky chody ihneď naraz na stôl, ale postupne,“ objasňuje. Proces od prvého kontaktu po odovzdanie obleku trvá zhruba 6 týždňov.
Úspech v zahraničí, bez väčšej snahy
TaiMar nie je obľúbený len v rámci Prešova a širokého okolia, zaujímavé zákazky realizuje aj v zahraničí. Najsilnejšou krajinou je Švajčiarsko, kde firma spolupracuje s miestnou Slovenkou Mirkou, ktorá ich obleky ponúka v rámci svojej kamennej predajne. Okrem toho pravidelne šijú pre klientov v Anglicku, Nemecku či Rakúsku, ale aj do Indie, či do Ameriky.
„Asi by som klamal, ak by som si to pripísal na náš účet. Nejaké veľké úsilie sme do toho nedali, ak mám byť úprimný. Zhrnul som by som tak, že zahraničie si našlo nás skrz ľudí, ktorých sme zaujali a oni o nás porozprávali ďalej,“ priznáva.
TaiMar je už z najhoršieho dávno vonku a dnes patrí medzi krajčírsku špičku. Mesačne ušije firma pre klientov 40 až 50 bespoke oblekov. Aké sú teda ďalšie ciele úspešného krajčírstva z východného Slovenska?
„Práve sme spustili šitie topánok na mieru s jednou zahraničnou firmou a rokujeme s jednou hodinárskou značkou o výrobe hodiniek, tak verím, že to bude zaujímavé,“ usmieva sa Michal. Inak si však na konkrétne čísla nepotrpí.
„Plán je v podstate životný štýl. Často lietame do Talianska, Švajčiarska, Anglicka, Poľska. Tento rok to bude aj Rusko, Bielorusko, možno aj Čína, Singapur. Plán je viac cestovať, viac žiť život, ktorý sme prepojili úspešne s prácou. Cestujeme, bavíme sa a pracujeme zároveň. My nemáme a budem rád, ak ani nikdy nebudeme mať, biznis striktne ohraničený číslami,“ dodal.
Titulná foto: Michal Gula (vľavo) so svojím spoločníkom Tomášom. Foto: archív M. G.