1. septembra 2020

The best or nothing. Aktuálny slogan Mercedesu dobre vystihuje auto, ktoré sa stalo symbolom automobilového luxusu. V prvú septembrovú stredu sa napíše ďalší diel príbehu „Sonderklasse“ – štutgartská automobilka predstaví novú generáciu triedy S.

Aby ste mohli v garáži parkovať nový Mercedes-Benz S, musíte byť: a) bohatý, b) úspešný, c) slávny, d) vplyvný. Obyčajní ľudia v S-Klasse nejazdia. Toto auto si musíte vydobyť, zaslúžiť, vydupať.

Čím to je, že svet sa tak fixuje na jeden model auta? Podľa šéfredaktora českého motoristického magazínu Faster Jakuba Rejlka je odpoveď jednoduchá: „Je to hlavne zvláštna aura. Na trhu zrejme nájdete konkurenciu, ktorá vie byť výkonnejšia, lepšia v zákrutách a príjemnejšia po vodičskej stránke, ale len Mercedes-Benz presne vystihol podstatu luxusnej limuzíny.“

Rodina Porsche: české korene, kontroverzná minulosť

Podľa Rejlka za volantom S-Klasse naozaj odpočívate. Za okamih zistíte, že vlastne nevnímate samotné riadenie, ale usmievate sa nad neskutočne pohodlným podvozkom, ktorý dokáže „žehliť” cestu, nad masážou, ktorú vám ponúkajú pohodlné sedadlá, alebo nad špičkovou kvalitou zvuku vychádzajúceho z reproduktorov.

69 rokov luxusu

História triedy S sa začala písať v roku 1951 uvedením modelu 220. Odvtedy sa do sveta vydali vyše štyri milióny týchto áut. A každá nová generácia Mercedesu-Benz S priniesla niečo zlomové. Aby to platilo aj naďalej, má štutgartská automobilka tímy, ktoré po celom svete sledujú kultúrne a módne trendy.

Interiér najnovšieho modelu S-Klasse. | Foto Mercedes-Benz

„Také centrá má v Kalifornii, v severnom Taliansku alebo v Japonsku. Ich úlohou je, aby bol Mercedes-Benz vo vývoji vždy 15 až 20 rokov popredu,“ hovorí Jaroslav Větvička, dizajnér, ktorý viac ako rok strávil v Sindelfingene, kde sídli dizajnérske centrum Mercedesu.

Lowcostová Škoda?
Len blázon by zahodil súčasnú reputáciu automobilky

Trieda S je dôkazom, že sa táto úloha dlhodobo plní. Čo sa objaví v S-Klasse, postupne zamieri aj do lacnejších modelov nemeckej značky a za niekoľko rokov sa objaví aj v ostatných automobiloch po celom svete.

Trendy, inovácie a prvenstvá

Príkladom inovácie v S-triede môže byť taká klasika ako automatická prevodovka, klimatizácia, posilňovač riadenia či elektrické strešné okno. Ak sa v čase posunieme ďalej, práve v S-Klasse sa objavili aj airbagy, v roku 1981, v roku 1978 zasa systém ABS.

Všímate si, ako z áut aktuálne miznú svetlá s bežnými žiarovkami? Mercedes-Benz S všetky svetlá kompletne nahradil LED diódami v roku 2013.

Pokračujme: systém, ktorý vás varuje alebo začne brzdiť, ak sa prirýchlo približujete k autu idúcemu pred vami. Digitálne displeje. Dotykové displeje, čiže v podstate tablety. Premietanie údajov potrebných na jazdu na čelné sklo vodiča…

„Mercedes-Benz sa často berie ako konzervatívna značka,“ hovorí automobilový dizajnér Radek Laube. „Jeho vlajková loď, model triedy S, ale už niekoľko generácií ukazuje, že to tak dávno nie je. Asi nie je náhoda, že počiatky možno hľadať v čase, keď bol nemecký dizajn na vrchole a značky ako Braun inšpirovali americký Apple, ktorý sa stal etalónom súčasného produktového dizajnu.“

Model 220, ktorý začal v roku 1951 písať históriu radu S. Foto Mercedes-Benz

Aj súčasný šéfdizajnér Gorden Wagener, pripomína Laube, je všetko, len nie rovnaký ako jeho predchodcovia – na Instagrame so 426-tisíc followermi suverénne vládne medzi kolegami z ostatných automobiliek.

Nadčasovosť alebo módnosť

Jedným z pravidiel S-triedy bola od začiatku nadčasovosť – nová generácia nesmie spôsobiť, že jej predchodca vyzerá zastaralo. Druhou kľúčovou zásadou je zjednotenie štýlu, rozpoznateľný, ikonický dizajn.

S touto zásadou mal však Mercedes istý čas problémy. „Keď sa spätne pozrieme na modely z 90. rokov, vidíme skôr smutné a tučné tvary, ktoré už len spomínajú na najlepšie roky a zašlú slávu,“ hovorí Laube. „Sebavedomie aj tlak na predaje leteli vtedy nahor a nasledujúce generácie tak boli vždy o niečo väčšie a opulentnejšie, ale zároveň sa z nich dôležitá nadčasovosť začala rýchlo vytrácať.“

V súčasnosti pôsobí na estetiku S-klasse významne fakt, že hlavný trh limuzín sa z Európy presúva do Číny. „Dizajnéri síce radi hovoria o čistote tvarov, ale na karosériách sa kopia dekorácie, keďže jednoduchou plochou je zákazníka ťažké zaujať,“ hovorí Laube.

„Mercedes však stále patrí medzi tie podarenejšie príklady, ako sa vysporiadať s týmto schizofrenickým trendom. V nedávnom koncepte Vision EQS sa dostáva až na hranu jednoduchosti. Prevedenie do sériovej podoby väčšinou spoľahlivo zahladí aj posledné stopy po pôvodnej myšlienke, u superjednoduchého tvaru to však možno bude fungovať aj opačne a sériová podoba získa vďaka pridaným detailom väčší charakter.“

Budúcnosť: neistá

Okrem prestíže predstavuje S-klasse pre automobilku vlastnenú koncernom Daimler samozrejme aj významný zdroj príjmov. Až na občasné výkyvy Mercedes problémy s predajom triedy S nikdy nemal. Otázkou ale je, či to tak zostane aj naďalej.

Má veľké, drahé a luxusné auto v dnešnom svete plnom zdieľania, ekológie a rovnoprávnosti vo všetkých možných oblastiach budúcnosť?

„Je pravda, že nová generácia mladých často auto vlastniť nechce a často ho ani nechce šoférovať. Aj napriek tomu ale toto auto bude pokračovať, aj keď už možno nebude také, ako ho poznáme dnes,” tvrdí Jakub Rejlek, podľa ktorého sa zrejme dočkáme aj plne elektrickej verzie.

Zážitok zo šoférovania sa časom možno vytratí, cestujúci budú len pasažiermi, ale v názve stále zostane písmeno S znamenajúce jediné: Sonderklasse – špeciálna trieda.

Ondřej Kinkor píše na Forbes.cz o mobilite.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?