27. februára 2018

Rýchly pulz veľkomesta človeka buď ťahá dopredu, alebo ho zomelie. Práve jeho dynamika Jane Fazekašovej na Slovensku chýba. Pracovala ako architektka a urban dizajnérka v Londýne, dnes žije v Košiciach a vytvorila už dve kozmetické značky Vonai a Zindeo, ktoré sa orientujú na výrobu prírodných mydiel a dezodorantov.

Hospodárska kríza spôsobila, že v roku 2010 medzinárodná spoločnosť, pre ktorú vtedy Jana Fazekašová pracovala, stratila v priebehu dvoch týždňov osem projektov. Bolo jej jasné, že budú musieť prísť nejakí ľudia o prácu, a tak si vytvorila záložný plán.

Nápad venovať sa výrobe prírodných mydiel sa dostal do jej života celkom prirodzenou cestou. Vlastné problémy s pleťou ju naviedli k literatúre o výrobe prírodných mydiel. Začalo sa obdobie experimentovania. Od výroby prírodných olejov na pleť sa dostala k mydlám, až sa jej podarilo vytvoriť si vlastnú receptúru. „Nebrala som to ako prácu a neverila som, že by som sa tam s tým mohla uživiť,“ hovorí Fazekašová. Pôvodne si myslela, že jej pobyt na Slovensku bude len krátkym prechodným obdobím. Dnes však môže povedať, že ju výroba vlastnej kozmetiky živí a architektúra sa stala jej koníčkom.

Prírodné mydlá začala Jana Fazekašová vyrábať pod značkou Vonai. Foto: RYON

Z Londýna sa vrátila na Slovensko po tri a pol roku. Vraj neexistujú dobré a zlé rozhodnutia, no podnikateľka priznáva, že prvý polrok na Slovensku bol náročný. Žije v Košiciach a vraví, že to bol zo začiatku „trocha šok“. „Musela som si postupne zvykať na pomalosť mesta, všetko je pomalé. Aj vzťahy v biznise sú pomalšie. Odkedy som prišla do Košíc, mám pocit, že som tu na dovolenke a reálna práca je niekde inde,“ hovorí úspešná podnikateľka.

Voňaj

Svoju energiu sa rozhodla vložiť do biznisu. Odvahu na to, aby vytvorila vlastnú značku jej dodali reakcie ľudí, ktorí vyskúšali jej produkty. Oficiálne vznikla značka prírodnej kozmetiky Vonai v roku 2013. „Dlho som hľadala názov, lebo som vedela, že to musí byť niečo výstižné, ale zároveň som nechcela, aby to bolo prvoplánové. “ Napokon sa rozhodla pre Vonai, čo je slovná hračka slova voňaj.

Vegánska kozmetika a nulový odpad. Dve sestry rozbehli voňavý biznis

Začínala s dvomi mydlami, dnes má v ponuke 12 vôní. Neskôr sa rozhodla vytvoriť ďalšiu značku  – Zindeo, zameranú na starostlivosť o podpazušie. Vo svojej firme je samostatnou jednotkou a postarala sa aj o vizuálnu stránku produktov. „Som kreatívna duša. Keď som vytvorila dezodorant, chcela som vytvoriť inú identitu. Pri Vonai som mala pocit, že už graficky do toho nemôžem zasahovať. Chcela som spraviť niečo nové. Zindeo má čistejší vizuál. Nie je to tak umelecky poňaté,“ vysvetľuje Fazekašová. Dobrou správou pre podnikateľku bolo, keď o jej produkty prejavili záujem lekárne.

Zindeo je značka, ktorá sa zameriava na kozmetiku pre podpazušie. Foto: RYON

Výroba mydla trvá asi štyri hodiny a následne sa mydlo suší ďalších šesť až osem týždňov. Keďže pracuje s veľmi intenzívnymi vôňami , vo výrobe sa zdržuje sústavne maximálne dve hodiny. „Potom musím niekam odísť, aby som sa nezbláznila, aby sa môj mozog nezbláznil. Zo začiatku som si ani neuvedomovala, že to môže byť aj únavné pre organizmus, ale teraz si dávam oveľa väčší pozor.“ Najsilnejšiu sezónu má pred Vianocami, ale dôležité je mať na sklade dostatok výrobkov v každom čase. „Keď nemám výrobky na sklade, nielen, že to škodí biznisu, ale strácam dôveru, že viem doručiť výrobok, na ktorý si už zákazníci zvykli.“

Sestry za 4 roky vybudovali kozmetickú firmu s miliónovým obratom

Všetky výrobky musia mať atesty, aby sa mohli predávať v obchodoch. „Môj dezodorant má aj dermatologické testovanie, lebo som si chcela byť istá, že je to úplne bezpečné,“ vraví Fazekašová (pozn. red. atest je certifikát vytvorený chemikom potrebný pre uvedenie výrobku na trh, dermatologické testovanie výrobku nie je povinné, je to informácia pre zákazníka, že bol produkt používaný a vzorka ľudí nemala žiadne negatívne reakcie na pokožke).

V budúcnosti plánuje podnikateľka podrobiť dermatologickým testom aj ďalšie produkty. Je to však otázka financií.  „Do biznisu som investovala priebežne. Mám plán na celý rok, či si doprajem dermatologické testovanie na jeden, dva produkty,“ prezrádza výrobkyňa, pričom testovanie produktov predstavuje podstatnú položku v jej rozpočte. „Musím si byť istá, keď do toho vkladám peniaze, aby sa mi vrátili maximálne v priebehu roka.“

Poctivosť s jasným pôvodom

Vyrába kozmetické produkty prírodného charakteru bez konzervantov . Jej mydlá majú trvanlivosť 36 mesiacov a ostatné produkty majú iba dvanásť mesačnú spotrebu, čo dokazuje čerstvosť jej výrobkov. „ Značenie na výrobkoch je niekedy tak nečitateľné, že neviete kedy boli vyrobené, ako dlho už boli v sklade, kde všade boli. Je dôležité vedieť odkiaľ produkt pochádza.“

Najpodstatnejšou reklamou sú pre značky Vonai a Zindeo spokojní zákazníci, ktorí sú aj za hranicami Slovenska. Jana Fazekašová za základ úspechu v biznise považuje energiu a vášeň pre vlastnú prácu či produkt. „Od toho bodu sa dá ísť už len vyššie. Keď človek toto nemá a len si myslí, že by sa tomu mohol popri práci venovať, tak to veľmi nefunguje,“ vraví výrobkyňa. V ústrety úspechu treba ísť s vášňou a naplno.

Hlavná foto: Archív Jany Fazekašovej