8. februára 2018

Bianka (29) a Rita (31) Bodnárové z Veľkých Kapušian sa pred štyrmi rokmi inšpirovali na dovolenke v Chorvátsku miestnymi prírodnými mydlami a ani nie mesiac od návratu domov im bolo jasné, že také niečo budú na Slovensku vyrábať aj ony.  Ich spoločnosť Soaphoria, ktorá vyrába prírodnú kozmetiku s portfóliom dnes už niekoľkých stoviek výrobkov, za štyri roky vyrástla z malého projektu dvoch sestier na firmu s takmer 30 zamestnancami, miliónovým ročným obratom, vyťaženým e-shopom, troma kioskovými predajňami na Slovensku a vlani pribudla aj prvá „naozajstná“ kamenná predajňa v Prahe.

Dnes už je síce trh s prírodnými kozmetickými produktmi na Slovensku saturovanejší, funguje tu množstvo menších aj väčších výrobcov. No v čase, keď Bianka a Rita so svojím podnikaním začínali, tomu tak ani zďaleka nebolo. Práve nenasýtenosť trhu bola jedným z faktorov, ktorý ich „nakopol“ a prispel k tomu, že do vlastnej výroby išli.

Vegánska kozmetika a nulový odpad. Dve sestry rozbehli voňavý biznis

Z dovolenkovej inšpirácie biznis

Mladšia Bianka študovala financie, bankovníctvo a investovanie, kým Rita má vyštudované environmentálne inžinierstvo stavieb. Keď začali podnikať v kozmetickom priemysle, postupne si prirodzene začali dopĺňať aj rôzne odborné spôsobilosti. Vlani napríklad Rita ukončila odborné štúdium, zamerané na manažment kvality v chemickom laboratóriu, Bianka ho tento rok dokončuje tiež.

Hlavnou inšpiráciou Soaphorie je príroda. Foto: archív Soaphoria

Myšlienka vyrábať prírodnú kozmetiku prišla postupne, ale veľmi rýchlo od prvotnej inšpirácie počas dovolenky v Chorvátsku. „Najskôr sme chceli produkty dovážať. Po úvodnom prieskume trhu nás však mrzelo, že slovenský výrobný trh s prírodnou kozmetikou bol veľmi malý, skoro žiadny,“ hovorí Bianka.

Absolventka informatiky vyrába luxusné zápisníky

Sestry boli presvedčené, že výroba prírodnej kozmetiky mala a stále má potenciál aj na Slovensku, a to nielen v zmysle schopnosti generovať zisk, ale aj ako stabilná forma podnikania. Ich nápad sa teda rýchlo zmenil na myšlienku spustenia vlastnej malej výrobne prírodnej kozmetiky.

V podnikaní podľa vlastných slov dodržiavajú najvyššie štandardy kvality a ľuďom chcú tiež dokázať, že ručne vyrábaná prírodná a organická kozmetika, neznamená luxus pre najbohatších. „Práve naopak. Používanie prírodných alternatív by mala byť každodenná samozrejmosť a pre každého,“ hovorí Rita.

Soaphoria už má na konte stovky produktov. Foto: archív Soaphoria

Ich prvý výrobok bolo mydlo s názvom Olivovník vyrobené z olivového a kokosového oleja. Rita a Bianka hovoria, že práve tomuto mydlu vďačia za to, že to hneď na začiatku nevzdali, ba naopak, dal im „krídla“ v podnikaní.

V biznise sa riadia filozofiou založenou na dlhodobo udržateľnom rozvoji, ekologickom hospodárstve a etickom nákupe. Vo vývoji a výrobe používajú prevažne certifikované suroviny pochádzajúce z ekologických poľnohospodárstiev alebo od dodávateľov, ktorí zdieľajú ich hodnoty. Hlavnými ingredienciami používanými pri výrobe sú rastlinné oleje a maslá, liečivé bylinky, bylinné extrakty a ďalšie 100% vegetariánske a na 95% vegánske zložky. Vo výrobkoch Soaphorie zákazníci nenájdu žiadne sulfáty, silikóny, ropné deriváty, parabény ani syntetické farbivá či parfumáciu.

Aj v balení je vidieť ekologický prístup. Na výrobky používajú certifikované recyklované obaly a zaviedli aj recyklačný program na vybrané sklenené a plastové obaly svojich výrobkov, ku ktorému zákazníkov motivujú ponúkanou zľavou z nákupu za každý vrátený obal.

„Všetko, čo robíme, robíme s rešpektom k prírode a to nielen v podnikaní, ale aj v súkromnom živote,“ hovorí Rita. Nové produkty sestry vymýšľajú spoločne a pred uvedením novinky na trh realizujú prieskumy trhu. Dbajú aj na ohlasy zákazníkov a na požiadavky potenciálnych klientov.

Dvojka, ktorá sa dobre dopĺňa

Zloženie nových produktov zvyčajne navrhuje Rita, na starosti má aj výber surovín, dizajn balenia vytvára Bianka. Za značkou, ktorá nedávno oslávila štyri roky od vzniku, stojí tím zhruba 30 ľudí. Počas svojho stále relatívne krátkeho fungovania vytvorili stovky produktov. Doposiaľ ich je okolo 450, spadajú do 28 produktových línií podľa typických vonných kompozícií a k tomu množstvo výrobkov určených na ošetrenie pleti, detský rad Babyphoria a ďalšie. Vo firme dbajú na dobré medziľudské vzťahy. „Fungujeme ako rodina,“ hovorí Bianka.

Výrobňa a baliareň sídli vo Veľkých Kapušanoch na východe Slovenska. Firma začínala, ako mnoho iných malých projektov, v prenajatých priestoroch, ale pred menej ako rokom sa sestrám naskytla možnosť zakúpiť nehnuteľnosť a vytvoriť úplne nové vlastné výrobné priestory.

Asi dva roky už má firma obchodné zastúpenie aj v Českej republike a expanduje ďalej. Aktuálne riešia dodávateľsko-odberateľské vzťahy v rámci EÚ ale aj mimo územia Európy, napríklad v Palestíne. Nemajú niekedy sestry „ponorku“?

„Každá z nás preferuje niečo iné, máme iné myšlienkové pochody a inými spôsobmi pristupujeme k ľuďom, tvorivosti, výrobe, problémom i výzvam. Ale práve v tom je výhoda pracovať spoločne. Brainstorming u nás funguje denno-denne a k tomu citlivý prístup produkuje nápady. Je pravda, že niekedy už aj my toho máme dosť, ale len kvôli fyzickej vyčerpanosti. Po dobrom spánku sa hneď lepšie pracuje,“ uzatvára Rita.

Hlavné foto: Zľava – Úspešné súrodenecké duo – sestry Rita a Bianka. Foto: Archív Soaphoria