15. júna 2020

Ten, kto sa mi líška, je môj nepriateľ, kto ma karhá, je môj učiteľ.“ Slová tohto čínskeho príslovia majú svoje opodstatnenie aj vo vašom pracovnom živote. Skúste si na ne spomenúť, keď od svojho šéfa dostanete konštruktívny negatívny feedback. Chvála sa počúva s ľahkosťou, no čo jej opak? 

Základnou otázkou je, prečo by ste vlastne mali spätnú väzbu považovať za dôležitú. Mišo Duchoň, kouč a tréner sebarozvoja, to vysvetľuje jednoducho a zreteľne na príklade z detstva. Len si skúste spomenúť na hru, počas ktorej ste hľadali konkrétny objekt, a rodičia vás k nemu navigovali slovami „zima, chladnejšie“ alebo „teplo, teplejšie“.

O negatívnom feedbacku sme sa rozprávali s Mišom Duchoňom. Foto: archív Miša Duchoňa

„A teraz si predstavte, že by vám rodičia nehovorili nič. Iba by ste chodili po miestnosti a absolútne netušili, či sa vzďaľujete alebo približujete,“ hovorí Duchoň. Keď si to premietnete do kariérnej oblasti, tak práve spätná väzba je takouto navigáciou. Vďaka nej totiž viete, či svoju prácu robíte dobre alebo zle, a dáva vám príležitosť zmeniť to.  

Feedback a kritika nie sú to isté. Toto je 5 základných rozdielov, vďaka ktorým ich ľudia rozlíšia  

Keď sa dotýkame toho, prečo negatívna spätná väzba niektorých ľudí desí, Mišo Duchoň vraví, že je to absolútne prirodzené. „Ohrozuje to vašu identitu. Vo svojich ušiach počujete, že ste zlí alebo že nie ste dostatočne dobrí. A to je niečo, čo nikto nemá rád.“ V prvom rade by ste si podľa neho mali uvedomiť, že vo väčšine prípadov kritika od šéfa nesmeruje na vašu osobnosť, ale na výsledok vašej práce.  

Pocit krivdy? Nevyrovnávajte sa s ním

Občas sa môže stať, že negatívna spätná väzba od nadriadeného nie je odrazom toho, že by ste svoju prácu „odflákli“. Možno ste na úlohe poctivo pracovali a snažili ste sa zo všetkých síl, no šéf si predstavoval iný výsledok. Čo by ste mali robiť v takomto prípade? Odpoveď vás zrejme prinúti vykročiť z komfortnej zóny. „Pýtajte sa doplňujúce otázky a nebojte sa vyzerať hlúpo,“ ozrejmuje Mišo Duchoň 

Najnovší trend na zlepšenie pracovnej morálky: rýchla spätná väzba

V snahe zlepšiť svoju prácu by ste mali otvorene priznať, ak niečo neviete, ako len nemo pritakávať alebo šéfa odbiť slovom „jasné“. „To urobí väčšinou každý zamestnanec. Feedback si vypočuje jedným uchom dnu, druhým von a povie, že chápe, ale nechápe,“ dopĺňa Duchoň. Od nadriadeného by ste mali požadovať detailnejšie informácie o tom, čo ste mohli urobiť inak.  

Ak ste tvrdo pracovali a dostali ste negatívnu spätnú väzbu, môže vás ovládnuť pocit krivdy. Podľa Miša Duchoňa by ste sa s touto emóciou nemali v žiadnom prípade ticho vyrovnávať, no otvorene o nej prehovoriť so šéfom. Ako na to? Rozhodne asertívne. „Teda ani submisívne, že sklopíte uši a budete hundrať s kolegami, ale ani agresívne, že na neho začnete vrieskať,“ upresňuje.  

Hľadáte si prácu, alebo si ju chcete udržať?
Tu je päť spôsobov ako vylepšiť kariéru cielenou reflexiou

S potláčaným pocitom krivdy by ste sa podľa neho ďaleko nedostali. Môže sa totiž stať, že si túto negatívnu emóciu prenesiete domov, prípadne sa vo vás môže hromadiť a v dôsledku toho jedného dňa vybuchnete. Duchoň prízvukuje, že v debate o negatívnej spätnej väzbe nemáte dokazovať šéfovi, že sa mýli. Zamerajte sa na seba a svoje pocity, nie na obžalobu nadriadeného. Môžete napríklad povedať: „Mám pocit krivdy. Cítim sa nedocenený.“ 

Reagujte na základe povahy

To, či na negatívny feedback od nadriadeného zareagujete priamo tvárou v tvár, telefonicky alebo emailom, závisí zväčša od toho, akou formou ste ho dostali. Zároveň je dôležité, aký typ komunikácie sami preferujete a na čo si vlastne trúfate. „Osobné stretnutie je efektívnejšie, pretože dokážete pochopiť emócie a vidíte, ako sa šéf tvári. Ale nie vždy je to možné,“ opisuje Mišo Duchoň a ako príklad uvádza služobnú cestu. Ak tesne pred alebo počas nej dostanete negatívnu spätnú väzbu od šéfa a ťaží vás to, mali by ste tento problém riešiť hneď a zbytočne nečakať. Vtedy si môžete zvoliť telefonickú alebo emailovú formu odpovede. Vždy by ste mali siahnuť po druhu komunikácie, ktorý vám spôsobuje najmenší stres.  

A treba si reakciu na negatívny feedback od šéfa dobre premyslieť? Väčšinou je múdre vstrebať informácie, myslí si Mišo Duchoň, zároveň podľa neho v tejto veci existuje veľké ale. Ak máte problém so sebavyjadrením a ste submisívni, okamžitá reakcia by pre vás mohla byť devízou. „Vtedy to povedzte na rovinu, dajte do toho emócie, lebo vám to pomôže získať i trochu rešpektu a naučíte sa vyjadrovať emócie.“ Odstup zase pomôže tým, ktorí sú výbušnejší a prchkejší.  

Zmeňte svoj pohľad

V každom prípade platí, že pokiaľ ide o negatívnu spätnú väzbu, potrebujete zmeniť pôvodnú optiku. „Musíte si uvedomiť, že to nie je váš nepriateľ, niečo zlé, čo vás ničí,“ vysvetľuje Duchoň. Naučte sa nevnímať ju ako vec, ktorá ohrozuje vaše ego, ale ako nástroj, ktorý vám pomáha byť lepším v práci. Len čo sa vo vás udeje táto zmena, začnete feedback aktívne vyhľadávať. A to hlavne ten negatívny, pretože práve vďaka nemu sa môžete vo svojej kariére posunúť ďalej. 

Duchoň však upozorňuje, že nie každá negatívna spätná väzba je naozaj užitočná. „Automaticky prijať akýkoľvek feedback od nadriadeného môže byť aj deštruktívne. Pokiaľ ho vyslovene zameriava na vás, môžu v tom byť osobné antipatie,“ vysvetľuje a dodáva, že každý z vás pravdepodobne dokáže rozlíšiť, či sa vám nadriadený pokúša pomôcť alebo je jeho cieľom ublížiť vám.

A čo keď neviete, kde sa končí konštruktívny negatívny feedback a kde sa začína nenávistná kritika? „Všeobecne, no nemusí to platiť vždy, rozlišujte, či je zameraný na vás ako človeka alebo na činnosť, ktorú ste urobili,“ hovorí Duchoň. Cieľom konštruktívnej spätnej väzby je zlepšenie, cieľom kritiky zase uľavenie si. V zásade platí, že negatívny feedback sa má končiť tým, že jasne vidíte, čo môžete nabudúce urobiť lepšie.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?