29. júna 2020

Kto z vás by nechcel zažiariť na networkingových eventoch, pracovných stretnutiach či iných schôdzkach? Možno si potajme prajete, aby ste už po prekročení prahu a bez nutnosti vysloviť jediné slovo dokázali zaujať ľudí, o ktorých pozornosť a priazeň vskutku stojíte. Vedzte, že nemusíte byť levmi salónov, vo výhode totiž introverti.  

Jedna vec je viac než istá. Dobre sa pripravte, že na každej takejto udalosti budete musieť zapôsobiť. Ako hovorí kariérna koučka Renáta Máčaiová, ak sa stretávate s cudzími ľuďmi kvôli nadviazaniu obchodného či pracovného vzťahu, často prvý dojem rozhodne o tom, či k nemu aj dôjde. Koľko času máte, než si na vás druhá osoba vytvorí názor? Podľa odborníčky vás do piatich sekúnd posudzuje a do 30 sekúnd už hodnotenie uzatvorí.

Z cudzincov razom priatelia. Tieto otázky pomôžu s komunikáciou na networkingových eventoch

To, čím sa rozhodnete tento krátky časový úsek vyplniť, určí, či ste pre svoje nové pracovné kontakty akceptovateľní. Zároveň nezabúdajte, že prvý dojem napravíte alebo opätovne vytvoríte len veľmi ťažko. Máčaiová konštatuje, že v niektorých prípadoch sa dá zvrátiť, ale bude vás to stáť veľa úsilia a energie. „Nechať sa napríklad lepšie spoznať v iných situáciách, alebo oblastiach, ktoré máte spoločné,“ približuje možné riešenie. 

Renáta Máčaiová radí, ako na úspešný networking a pracovné stretnutia. Foto: archív Renáty Máčaiovej

A keďže platí, že šťastie praje pripraveným, odborníčka má pre vás sedem tipov, čo robiť a čomu sa vyhnúť na networkingových eventoch, pracovných stretnutiach a ďalších schôdzkach. Nech sa páči:

1. Ako zaujať?

Nemusíte mať charizmu hollywoodskej hviezdy, aby ste boli pre ľudí príťažliví. Keď vstupujete do miestnosti, myslite na to, že 95 percent prvého dojmu vytvoríte bez toho, aby ste prehovorili. Kľúčový je súlad. Vizáž, oblečenie, doplnky i strih vlasov. Mali by ste vedieť, aké farby, strihy či materiály vám pristanú. Snažte sa pôsobiť uhladene, čisto, kompetentne a profesionálne.

2. Ako si získať pozornosť?

Ľudia vás posudzujú z pohľadu dôveryhodnosti a autentickosti. Dôležitá je reč tela, ktorou by ste mali signalizovať sebaistotu. Samotné dlane otvorené smerom k druhým dávajú najavo otvorenosť, úprimnosť a čestnosť.

Dobrý dojem vytvoríte pri nových kontaktoch záujmom o ďalší rozvoj vzťahu. Myslite na to, že sebaistota, očný kontakt aj pozitívne naladenie sú cestou k ľuďom, ku ktorým sa chcete a potrebujete dostať. 

3. Ako osloviť?

Prvým kontaktom je podanie ruky. To by o vás malo prezradiť, že ste sebavedomí a zároveň potešení zo stretnutia. Najdôležitejších je prvých 10 až 20 slov, ktoré vyjdú z vašich úst. Keď už s ľuďmi nadväzujete rozhovor, podľa prieskumov sa 55 percent dojmu zakladá na vašom vzhľade, 38 percent na hlase a jeho tóne a 7 percent na použitých slovách.

Ľudí, s ktorými sa prvý raz stretnete, nezaujíma, akí ste bohatí a aké máte IQ, ale či sa pri vás cítia hodnotní a ocenení. Potrebujú mať pocit, že im venujete plnú pozornosť. Snažte sa vytvoriť priestor, v ktorom sa cítia príjemne a môžu vám dôverovať. 

4. Ako komunikovať?

Pokúste sa, aby vám ľudia odpovedali na otvorené otázky, čím sa bude konverzácia rozvíjať. A predovšetkým sa spájajte v ľudských témach. Tiež nezabúdajte, že kvalitný rozhovor si vyžaduje balans v počúvaní a rozprávaní. Tou najdôležitejšou zručnosťou je práve počúvanie.

Uspejte pri networkingu. Pri nadväzovaní kontaktov sa vyvarujte týchto 3 chýb

Vo vhodnom momente zopakujte detail z toho, čo ste počuli. Dáte tak najavo, že ste detailne a so záujmom počúvali. Doprajte druhému človeku pocit, že je tu a teraz pre vás najdôležitejší. Je cenné, ak máte skutočný záujem a ste plne prítomní.

5. Aké témy otvárať?

Spoločnosť je viac polarizovaná a rozdelená ako kedykoľvek v histórii. A to aj v tých najbežnejších témach. Takzvaný „small talk“ nezačínajte počasím, ale skôr témami, ktoré sa priamo týkajú konkrétnej udalosti, usporiadateľa alebo priestoru, v ktorom sa event odohráva.

Mali by ste sa pripraviť, aby ste maximalizovali svoju šancu vytvoriť dobrý dojem.

6. Čomu sa vyhýbať?

Uzavretému postoju, založeným rukám, rozptyľovaniu mobilom i inými ľuďmi. To spôsobí, že nie ste naplno sústredení na vzájomný rozhovor s novým kontaktom. V konverzácii ľudí nikdy neprerušujte, nechajte ich hovoriť.

Meškanie, slabé podanie ruky, strnulý a obranný postoj i neupravenosť spôsobujú negatívne prvé dojmy. Zároveň sú bariérou vo vytváraní a prehlbovaní vzťahov, ktoré potrebujete pre úspešný biznis.

7. A čo keď ste introverti?

V súčasnosti ľudia viac ocenia skutočný záujem, než keď pútate pozornosť na vlastnú výnimočnosť výraznými prejavmi. Práve ak ste introverti, môžete mať v rukách tromfy, napríklad v podobe hlbokého a pozorného počúvania. A tiež je jasné, že tí najvyrovnanejší a najzaujímavejší ľudia nepotrebujú byť centrom pozornosti za každú cenu.

Vyžarovanie pokoja vie byť také príťažlivé, že zatienite akéhokoľvek leva salónov. Nemýľte si narcizmus so zdravým sebavedomím. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?