7. júla 2020

Biznis oblečenie nemusí byť „škrobené“ a nepohodlné. Dôkazom toho je aj mladá slovenská značka Zik, ktorú jej zakladateľka Mariana vytvorila, pretože jej podobné kúsky chýbali v šatníku. Materiály síce dováža z iných európskych krajín, no výroba prebieha na Slovensku. Aj to je podľa nej dôvodom, prečo sú jej odevy drahšie, ako tie z komerčných reťazcov. Dodáva však, že so stúpajúcim záujmom vidí v budúcnosti priestor na znižovanie ceny. 

Zakladateľka značky Zik Mariana Ježíková začala písať svoj fashion príbeh pred dvoma rokmi, keď sa rozhodla po 14 rokoch odísť z jednej zo spoločností takzvanej veľkej štvorky konzultantských firiem.

„Chcela som tvoriť šaty pre ženy ako ja. Pre ženy, ktoré úplne neobľubujú klasický formálny biznisový štýl oblečenia. Mne samej na Slovensku chýbala móda, ktorá by bola svojím spôsobom ležérna, no mala šmrnc, bola originálna aj dostatočne formálna aj na biznis stretnutie,“ hovorí pre Forbes. 

Rúška a dizajnové tepláky. Slovenskí návrhári sa po skončení pandémie
do starých koľají vrátiť nechcú

Inšpiráciu čerpá nielen z vlastnej skúsenosti, ale všade okolo seba – a najviac nápadov vzniklo paradoxne na dovolenkách či výletoch. Mnohé modely sa dokonca zrodili modifikáciou tých predchádzajúcich. 

Výzva k lokálnemu nakupovaniu

Napriek tomu, že spočiatku uvažovala, ako koncept uchopiť a či osloviť na spoluprácu dizajnéra, nakoniec sa rozhodla, že si svoje prvé modely začne navrhovať sama. Spolu s nimi vznikal názov, branding a web a prvé kúsky išli do predaja v decembri 2018. Dnes funguje značka ako rodinná firma, kde sa do aktivít zapájajú aspoň z časti všetci členovia rodiny. 

Kto nás ladí na ekovlnu? Toto sú známe tváre sociálnych sietí,
ktoré ukazujú, ako žiť udržateľne

Zik sa podobne ako mnohé iné značky zo Slovenska zapojil do výzvy Obleč sa doma, ktorá združuje výrobcov odevov či iných textilných produktov po celej našej krajine. „Od tejto iniciatívy očakávame budovanie povedomia o slovenskej odevnej a obuvníckej tvorbe, o ktorej má asi väčšina laickej spoločnosti skreslené vedomosti,“ hovorí Ježíková.

Práve neinformovanosť domáceho spotrebiteľa je podľa mnohých výrobcov, nielen oblečenia na Slovensku, kameňom úrazu. Nerozumejú, prečo sú lokálne značky poväčšine drahšie ako tie, ktoré sa dajú kúpiť v obchodných reťazcoch, alebo napríklad odkiaľ putujú látky na ich výrobu. 

Oblečenie Zik má byť pohodlné a zároveň vyhovujúce korporátnemu štýlu obliekania. Foto: ZIK

„Pokiaľ ľudia nepracujú v tejto brandži, ani sa nezamýšľajú, koľko stojí kvalitný európsky materiál, ktorý sa na odev spotrebuje, alebo koľko stojí ušitie šiat u nás na Slovensku, ktoré krajčírka ručne vyrába prinajmenšom niekoľko hodín,“ dopĺňa Ježíková s tým, že práve spomínaná iniciatíva by mohla spustiť diskusiu na túto tému.

Okolo 100 eur

Aj ich produkty sa totiž šijú v krajčírskych dielňach na Slovensku. Donedávna ich šila výhradne rodinná dielňa sídliaca pri Bratislave, kvôli potrebe zvýšenia kapacít však nadviazali spoluprácu s ďalšou krajčírskou dielňou na strednom Slovensku.

Ježíková však priznáva, že materiály, z ktorých sú jej šaty vyhotovené, musí dovážať z Talianska, Francúzska či z Česka, pretože na Slovensku nenašli pre nich vyhovujúceho výrobcu, ktorý by predával prírodné materiály ako bavlna, vlna či viskóza bez prímesí.

Ak by teda mali ich výrobky, ktoré sa aktuálne pohybujú na úrovni sto eur, byť lacnejšie, museli by upustiť z kvalitatívnych parametrov, na čo Ježíková nevidí priestor. V budúcnosti však nevylučuje, že by ceny mohli ísť smerom dole. Závisí to však od objemu a rozsahu ďalšieho predaja. 

Medzi zákazníčkami sú najobľúbenejšie klasické dámske šaty. „Naše modely majú minimalistický strih, no vždy majú nápaditý detail, ktorý im dodáva šmrnc a originalitu,“ dodáva zakladateľka značky. K ich klasike by mal na sezónu jeseň/zima 2020 pribudnúť ďalší typ odevu, ktorý je však zatiaľ zahalený rúškom tajomstva.

Čo je iniciatíva Obleč sa doma

Iniciatíva vznikla ako reakcia na postupne rastúci dopyt Slovákov po domácich značkách. Jej víziou je spojiť všetkých slovenských producentov v textilnom, odevnom, obuvníckom a kožiarskom priemysle. Zakladateľ značky Fusakle Ján Anguš si spolu s Danou Hlaváčkovou, ktorá iniciatívu zastrešuje, okrem toho zaumienili nadviazať spoluprácu s Ministerstvom hospodárstva, Ministerstvom kultúry a Ministerstvom školstva Slovenskej republiky, ktorej výsledok spočíva v systematickej podpore týchto priemyselných oblastí.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?