11. mája 2020

Ako sa obliecť je asi jedna z posledných vecí, ktoré nás v týchto dňoch trápia. Posledné týždne aj tak väčšinu času trávime v pohodlných teplákoch či legínach (nárast ich popularity si budeme ilustrovať nižšie v texte), preto aj nákup dizajnového oblečenia ustúpil a koronakríza tak zasiahla aj módny priemysel. A to hneď v niekoľkých rovinách.

Ako pre Forbes hovorí riaditeľka Slovak Fashion Council Zuzana Bobíková, pandémia nenarušila len predaje, ale aj celkový systém zdrojov a distribúciu. „U nás je najväčším zásahom zavedenie preventívnych opatrení vo forme zavretých kamenných prevádzok a zákaz spoločenských podujatí,“ opisuje. Na druhej strane podľa nej nastal teraz čas na reflexiu v módnom priemysle a sústredenie sa na vycibrenie online komunikácie značiek.

Chovateľ kôz vybudoval finančné impérium čakajúce na katastrofu,
ktoré práve vynieslo 4144 percent

Aj v tomto prípade platí, že na všetkom zlom sa dá nájsť niečo dobré. „V súčasnej situácii sa dá využiť záujem o domácu tvorbu. Tá je nám teraz najbližšie a nadobúda nový význam, kedže svet je vzdialený,” hovorí Bobíková. 

Rúška už len ako doplnok

S počiatkom pandémie koronavírusu a nedostatkom rúšok sme boli svedkami mnohých iniciatív, do ktorých sa zapájali slovenskí dizajnéri. Dodnes mnohí pri šití rúšok aj zostali, no v časoch, keď je ich na trhu už dostatok, je ich šitie skôr doplnkom ako „hlavným biznisom“.

Ako vysvetľuje módna mávrhárka Vivien Babicová, počiatky pandémie boli pre ňu síce rozpačité, no práve fantázia ju vytrhla z neistoty. „Neskôr som začala tvoriť vo svojom ateliéri a momentálne tam trávim každý svoj deň, takže obmedzenia ma nelimitujú,” hovorí.

Po šití rúšok sa začala sústrediť na to, čo teraz ľudia chcú — pohodlné domáce oblečenie. Situácia v segmente homewear sa dá ilustrovať aj na dátach reportu Fashion Research internetového vyhladávača Glami. Z tých vyplýva, že po vyhlásení mimoriadnych opatrení na Slovensku stúpol záujem o online kúpu teplákov či legín o 54 percent.

Sociálne siete a online obchody patria v súčasnosti k hlavným platformám, na ktorých sa dizajnéri prezentujú. Tá najväčšia, vďaka ktorej sa mnohí z nich stali rozpoznateľnými, teda módne prehliadky, stále chýba. Väčšie aj menšie eventy sa rušili na celom svete, a tak si fanúšikovia budú môcť módne výstrelky pozrieť väčšinou len na obrazovkách.

Koniec mól ohlásili už aj niektoré módne domy. Jedným z nich je napríklad aj luxusný Saint Laurent, ktorý pre koronavírus ukončil dokonca celú svoju tohtoročnú sezónu. Francúzsky gigant okrem toho ako prvý z radu prémiových značiek verejne oznámil, že nastal čas spomaliť.

Mladí slovenskí dizajnéri sa predstavili na London Fashion Week. Čím zaujali?

Svoju šou musel presunúť aj stále populárnejší slovenský módny návrhár Lukáš Krnáč. Ten dokonca plánoval zmeniť bežný catwalk na burlesque show, ktorú nakoniec odprezentuje, ak to pandémia dovolí, na jesennej edícii pražských módnych dní.

Tento druh prezentácie najlepšie vynikne naživo a bude to mať najlepšiu atmosféru, keď tam bude divák sedieť tvárou v tvár vystupujúcemu,“ vysvetľuje pre Forbes. 

Ako ďalej bez catwalk?

Spomedzi slovenských značiek spôsobilo zrušenie prehliadok „škrt cez rozpočet” značke Nehera, ktorá žne úspech aj za hranicami. „Fashion weeks sú našim hlavným predajným kanálom či už v Miláne alebo v Paríži,“ hovoria zástupcovia značky. Aj oni sa snažia zákazníkov osloviť online alebo cez virtuálny showroom. Záležať bude podľa nich na tom, či budú mať ľudia vôbec potrebu nakupovať. 

Riaditeľka Slovak Fashion Council Zuzana Bobíková. Foto: Petra Bošanská

Napriek tomu, že v našich pomeroch a pri slovenských dizajnéroch nie je udržateľnosť a pomalá móda cudzím pojmom, v súvislosti s pandémiou ho začali skloňovať čoraz častejšie. Príležitosť na zmenu štýlu nakupovania vidí aj značka Nehera. Podľa Lukáša Krnáča je toto čas, kedy by sme sa mali začať správať ohľaduplnejšie, keďže už v súčasnosti dáta dokazujú, že žijeme neudržateľne.

Návrhárka Vivien Babicová v tomto smere dokonca hovorí o tom, že nechce, aby sme sa do „starých koľají“ vôbec vrátili. „Dostali sme dokonalú príležitosť na to, aby sme sa povzdelávali a prehodnotili svoje zvyky, zmýšľanie a náš prístup k materiálnym veciam,“ dodáva.

Príležitosť to robiť inak

Trochu čísel na záver: ako sme už spomínali, podľa dát prieskumu módneho vyhľadávača Glami raketovo stúpol záujem o nákup teplákov. Celkové čísla však ukazujú, že do oblečenia sme peniaze “nevrážali.” V prvých troch týždňoch od zavedenia obmedzení prišli aj prvé poklesy v tržbách e-shopov. Najväčší pokles predstavuje až mínus 25 percent.

Na druhej strane sa dá povedať, že išlo len o prvotný šok, keďže sa tržby postupne vrátili späť a dokonca nad úroveň zo začiatku marca. Napriek tomu až 80 percent opytovaných e-shopov hlásilo zníženie predaja. 35 percent z nich si dokonca myslí, že teraz nastala príležistosť pre novú stratégiu. S tým čiastočne súhlasí aj riaditeľka Slovak Fashion Council. Pandémia by mala byť podľa nej pre našincov aj príležitosťou naučiť sa nosiť slovenskú módu. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?