4. júna 2020

Je to príbeh o tom, ako sa počas koronadoby v podnikaní ocitnete dole, ale nevzdáte sa, dokážete vstať, využiť priestor na trhu a za dva týždne vybudujete úspešný e-shop so slovenskými a českými remeselnými pivami.

Zlomový okamih nastal v polovici marca, keď pre pandémiu tržby Pivotéky Trnava padli na nulu. Ján Staškovič si lámal hlavu, ako zachrániť ich projekt, a vyťahuje spomienku, že si vtedy dookola púšťal skladbu „It’s the end of the world as we know it“ od kapely R.E.M.

„Uvedomil som si, že aj v mojom živote sa končí svet, aký poznám,“ približuje. „Začal som sa zmierovať s krízou a aj s tým, čo nás v budúcnosti asi môže čakať. Okej, vravel som si, najmä však musíme prestať plakať a niečo robiť.“

Rozhodli sa podporiť lokálnych výrobcov.
Vytvorili e-shop, ktorý združuje najmä malých podnikateľov

Opisuje, že nie sú veľká firma, nie sú ani bohatí a veci sa snažia robiť za použitia minimálnych zdrojov a maximálne dobre rozbehnutých kontaktov predovšetkým v ich brandži. Ján Staškovič sa usmeje, že článok o nich môže byť skôr malou inšpiráciou, ako uvažovať v náročných časoch, nevzdať sa a hýbať sa smerom dopredu.

Zľava Ján Staškovič a jeho kolegovia František Šomodík a Roman Šula. Foto: archív Živépivo.sk

Krátky skok do histórie. Firmu založili v roku 2017, keď v Trnave otvorili svoju prvú prevádzku. Najskôr boli súčasťou franšízy Beer Station, v ktorej mali na starosti expanziu po Slovensku a len nedávno, od februára, sa osamostatnili aj premenovali na Pivotéku Trnava. Doplnili predaj čapovaného piva do fliaš aj pridali fľaškové pivá a za mesiac pod novou značkou tržby v ich kamennej prevádzke v Obchodnom centre Galéria vyrástli o 26 percent. Tešili sa – a odrazu bum. Pandémia, zatvárame.

Únos skryl pred svetom kráľov diskontu.
Kto sú tajomní nemeckí miliardári stojaci za Lidlom a Aldi?

„Pred vyše rokom som však ako hoby projekt vytvoril portál o remeselných pivách a pivovaroch,“ približuje Ján Staškovič. „Po rozbehu koronakrízy, keď som preberal všetky možnosti, sa jasne najperspektívnejšie ukazovala oblasť online a e-commerce. Ďalší krok bol logický: na stránke spustiť aj e-shop.“

Najal agentúru, ktorá vytvorila základné, najmä technické fungovanie, druhých 50 percent práce odviedol sám. Učil sa za pochodu, najmä po nociach či skoro ráno a pomáhalo mu aj to, že jeden e-shop už rozbiehal pre remeselný pivovar Hellstork. Vytvorili aj mapu pivovarov a podnikov, ktoré robia rozvoz piva, čím napomohli spotrebiteľom orientovať sa v ponuke.

Vynovené Živépivo.sk spustili 6. apríla.

„Investícia do webu bola okolo tisíc eur, ďalších 500 až 600 eur šlo na zabezpečenie e-shopu,“ dopĺňa autor projektu. „Veľmi sme si strážili, aby procesy pri jeho fungovaní boli čo najviac automatizované. Od začiatku bola samozrejmosťou aktivácia platobnej brány, cez kuriéra DPD sme do 24 hodín doviezli pivo kdekoľvek na Slovensku. Postavili sme to navyše tak, že nám vznikol iba jediný väčší fixný náklad, ktorým je prenájom chladiarenských priestorov na skladovanie piva.“

Viac ako len predaj piva

V brandži sa vždy usilovali o dobré vzťahy a poukazuje, že pre každého podnikateľa by to mala byť jedna z priorít, čo sa vám potom vráti aj v ťažkých časoch. Rýchlo rozšírili spoluprácu s remeselnými pivovarmi aj distribútormi a ponuku na svojom e-shope chcú zatiaľ držať na asi dvoch stovkách pív.

„Je zaujímavé, že keď sme e-shop spúšťali, konkurencia v online bola veľmi malá,“ približuje. „V rozpätí niekoľkých dní však po nás vznikli ďalšie tri projekty. Nevidíme v tom však nejakú zásadnú komplikáciu, základom pre budúcnosť remeselných pív je totiž rast celej kategórie, aby sa ich obľúbenosť zvyšovala. Tiež nevidíme zmysel, aby sme si konkurovali cenou, lebo tá pri remeselných pivách nehrá až takú rolu. Dôležitá je kvalita ponuky, top servis aj zaujímavý obsah.“

Na stránke Živépivo.sk sa preto snažia prinášať komplexné informácie o remeselných pivovaroch aj podnikoch, kde sa remeselné pivo čapuje. Začali robiť aj videorozhovory s majiteľmi pivovarov a približovať, aký príbeh stojí za jednotlivými značkami. Čoskoro spúšťajú aj sekciu „merch“, kde chcú predávať rôzne ďalšie pivné produkty.

Do plného chodu sa už vrátila aj ich kamenná prevádzka a Ján Staškovič poznamená, že dokonca aj chvíľu uvažovali, či ju celkom nezrušia a nebudú sa sústreďovať len na e-commerce. Rozhodli sa však pre pôsobenie na dvoch frontoch.

Keď v spojitosti s firmou používa množné číslo, hovorí aj o svojich troch ďalších kolegoch. Konateľom a hlavným investorom je Michal Stoklasa, ktorý pôsobil aj ako obchodný riaditeľ veľkej korporácie z oblasti kozmetiky v Česku, ďalšími sú vysokoškoláci František Šomodík a Roman Šula, ktorí sa starajú o logistiku a marketing. Ján Staškovič zatiaľ svoj čas delí a pracuje aj na manažérskej pozícii v spoločnosti Philip Morris.

„Máme radosť, čo sa nám s portálom podarilo, ale musíme opäť zabrať,“ približuje. „Po uvoľnení opatrení a postupnom návrate k normálu sa za ostatný týždeň biznis v e-commerce oslabil. My však chceme investovať do rozvoja nášho e-shopu a nezastaviť jeho rast. Aby sme raz boli jasnou jednotkou na trhu.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?