16. decembra 2021

Spôsobov, ako sa odlíšiť, no pritom nasledovať trendy a žiť udržateľným spôsobom, je hneď niekoľko. Prinášame vám tipy na slovenské značky, ktorých produkty stoja za pozornosť – sú unikátne, lokálne a vhodné aj ako darček.

Náš výber spája viacero faktorov. Nasledujúce produkty sú udržateľné, originálne a do nášho šatníka i bežného života sa dostávajú vďaka rukám šikovných Slovákov. Za nasledujúcimi tipmi je nielen kus cesty, ktorou podnikatelia prešli, ale aj stovky hodín práce, tradícia a vášeň.

Niekto vidí odpad, vo WakiVaky z neho robia kvalitné produkty

Začínali ako študentský projekt na vysokej škole, kde sa uchytili vďaka podpore okolia. O chvíľu nato sa už písal príbeh firmy postavenej na cirkulárnej ekonomike

Je zarmucujúce, keď sa u spotrebiteľa produkt dlho „neohreje“, a ešte horšie je, ak sa na trh vôbec nedostane. Vážime si materiál, s ktorým pracujeme, a snažíme sa ho udržať v obehu čo najdlhšie. – Dominika Podolanová, zakladateľka WakiVaky

Pridanú hodnotu dodávajú starým reklamným banerom či stanom a dokonca aj odpadovým materiálom. Vaky od WakiVaky sú vhodné do školy, práce či na výlet a potešia aj ako darček. 

Reklama

Zakladateľky značky sme sa opýtali, ako sa darí jej podnikaniu a na jej tipy, vďaka ktorým môžeme začať žiť udržateľnejšie. 

Odkiaľ čerpáte materiály na výrobu?

Materiál čerpáme z rôznych výrobných podnikov na Slovensku, ktoré už daný materiál nevyužijú. Ide najmä o veľké automobilové či čalúnnické firmy, ktoré disponujú kvalitnými látkami s jedinečnými vlastnosťami. 

V akých množstvách sa pohybuje vaša spotreba?

Doposiaľ sme zachránili niekoľko stoviek kilogramov textilného odpadu, no v blízkej budúcnosti plánujeme zvýšiť produkciu a rozšíriť prevádzku. Veríme, že množstvá materiálu sa budú počítať na tony. 

Produkty slovenskej značky WakiVaky, ktorá ich vyrába zo starých reklamných banerov.
Zdroj: archív WakiVaky

Aké tipy odporúčate na udržateľnejší životný štýl nielen počas sviatkov, ale aj v bežnom živote?

Napadá mi ich hneď niekoľko. Ako prvé voskové obrúsky na denné uskladnenie potravín. Počas sviatkov, keď je jedla nadbytok sú ideálnym pomocníkom. Hneď po nich sú dobrou voľbou tiež recyklované textilné tašky a vrecká na potraviny alebo nákupy. Poslúžia niekoľko rokov, sú pevné a dajú sa prať. Okrem toho vedia byť aj dizajnovým doplnkom. Zakončila by som to prírodnou kozmetikou a čistiacimi prostriedkami.

Značka Hoffebelts dbá na kvalitu, miesto majú aj v Amerike

Spišiaci dostali vďaka Amazonu svoje opasky až za veľkú mláku. Jedinečnosť v ich produkte možno vidieť na prvý pohľad. Na opasky gravírujú a vyrážajú iniciálky podľa želania a špeciálne sú aj vďaka obojstrannému použitiu. 

Túto dobu vnímam ako jedinečnú príležitosť na zlepšenie sa a posunutie podnikania tým správnym smerom. – Peter Hoffelder, zakladateľ Hoffebelts

Kombinácia kvalitných materiálov zahraničných materiálov a slovenských koreňov vytvára ponuku s nezameniteľným rukopisom. Od obojstranných opaskov pre pánov cez pestrofarebné dámske opasky až po dizajnové opasky z limitovanej edície pre zákazníkov, ktorí sa chcú odlíšiť od davu.

Ako ide podnikanie s unikátnymi opaskami sme sa opýtali priamo zakladateľa značky Petra Hoffeldera.

Kto podľa vás viac vyhľadáva udržateľný spôsob života? Ľudia na Slovensku alebo v Amerike? 

Z vlastných skúseností mám pocit, že Slováci sú v tomto smere zodpovednejší. Možno je to tým, že si dokážeme viac vážiť veci a nevládne tu taká konzumná spoločnosť ako v Amerike. Tam sa stretávame aj s tým, že zákazníci výrobok vrátia bez udania dôvodu a nemajú snahu ani daný problém vyriešiť.

U nás doma je to hlavne o komunikácii a snahe dať vzniknutú situáciu do poriadku. Či už ide o úpravu veľkosti, alebo o výmenu nevhodne zvoleného opasku, na Slovensku sú tomu zákazníci vždy otvorení.

Opasky Hoffebelts, za ktorými stojí Peter Hoffelder s rodinou.
Zdroj: archív Hoffebelts

Koľko opaskov vyrábate?

Prednedávnom sme robili štatistiku a rátali, koľko opaskov sme za všetky tie roky stihli vyrobiť. Presné číslo vám neprezradím, ale ak by sme ich všetky spojili dohromady, bez problémov by merali vzdialenosť od najvýchodnejšieho po najzápadnejší bod Slovenska.

Reklama

Vtip prepojený s ilustráciami nepatrí len na tričká, vie to aj značka NOA!

Jemne bavlnené, ale vtipne úprimné vreckovky sú šetrné k prírode a ušité na Slovensku. Tento tradičný produkt sa im podarilo vrátiť na trh netradičným spôsobom. Ľudia ich vreckovky nepovažujú len za praktické, ale zároveň aj za kreatívne a nápadité. Pustili sa aj do výroby tričiek a tiež po svojom – kreatívne. 

Snažíme sa robiť všetko najlepšie, ako vieme, nevzdávať sa, kým neskúsime všetky možnosti, a pripomíname si, že v podnikaní treba byť trpezlivý. Nejde o šprint, ale o maratón. – Naďa Urbanová, zakladateľka NOA!

Národnú cenu za dizajn s ekologickým prínosom získali hneď po prvom roku podnikania. Vtipné dizajny pretvárajú cez situácie z reálneho života priamo na vreckovky a tričká. Zakladajú si na filozofii nadhľadu a svojimi produktami prispievajú k zero waste a udržateľnosti. 

Ako by mohla udržateľnosť osloviť viac ľudí a motivovať ich k tomuto spôsobu života?

U nás to skúšame cez humor a dizajn. Mnohé udržateľné veci sú veľmi strohé, jednoduché, nevýrazné. Nie každému je blízky takýto štýl. Snažíme sa ukázať, že aj udržateľná vec môže byť originálna, dizajnová či vtipná.

Zdroj: NOA!

Čo predstavujú na trhu vaše produkty z pohľadu udržateľnosti?

Bavlnená vreckovka nám vydrží roky, za ten čas minieme stovky papierových vreckoviek. A čo sa týka našich tričiek, tie robíme z recyklovaného polyesteru. Výrobou jedného trička tak zbavíme planétu 10 – 12 plastových fliaš.

Autorom článku je Adam Trepáň. Článok vznikol v spolupráci s portálom Kvalitovo. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?