27. júla 2020

Vtipné texty a ilustrácie nepatria len na tričká. Naďa Urbanová, ktorá stojí za značkou vreckoviek Noa! vie o tom svoje. Napriek tomu, že je na trhu len niekoľko mesiacov, záujem o jej produkty Naďu milo prekvapil. 

Zero waste a udržateľnosť. Pojmy, s ktorými sa v poslednom období spája rozbiehanie rôznych, nielen textilných biznisov. Ani značka bavlnených vreckoviek Noa! nie je výnimkou. Jej príbeh sa začal písať, keď zakladateľka Naďa Urbanová ochorela, a za jeden deň minula celú jednu škatuľu vyťahovacích vreckoviek. „Nechcela som vyrábať toľko odpadu, a tak som začala hľadať látkovú alternatívu, ktorú som si pamätala z detstva,“ hovorí pre Forbes.

Ako zamestnankyňa korporátu chcela pohodlné biznis oblečenie.
Dala výpoveď a začala ho šiť

Tu pre ňu nastal kameň úrazu, ktorý dokázala pretaviť do príležitosti na rozbehnutie vlastného biznisu.  Na trhu sa totiž nachádzali len také bavlnené vreckovky, ktoré máme v pamäti ešte spred dekád. Preto sa zakladateľka novej značky rozhodla staviť na vtip a začať s výrobou a predajom dizajnovo nápaditých vreckoviek.

Či jej stávka vyjde, sa uvidí až o niekoľko mesiacov. Na trhu sú totiž len od konca mája, no ako sama vraví, počiatočný záujem ju milo prekvapil. 

Nejde o život

Prečo sa v značke rozhodli vniesť vtip aj do nezábavnej činnosti, akou je „vysmrkanie sa“? „Vreckovky odrážajú náš pohľad na život, ktorý sme vyjadrili už v názve Noa! Slovné spojenie „no a“ používame všetci úplne bežne. Znamená, že máme nadhľad, vieme si urobiť srandu a povedať si, že nejde o život,“ vysvetľuje Urbanová.

Edície vreckoviek sú určené ako pre deti, tak aj pre dospelých. Foto: Noa

Na dvojzmyselných textoch sa podieľalo viacero ľudí. Konečné slovo mali copywriteri — Tomáš Kučírek a Martin Kovarík. Na detských rýmovačkách sa zasa kreatívne podieľala Katka Makara. Ako však Urbanová priznáva, inšpiráciu čerpajú aj na posedení pri pive s kamarátmi či na nedeľnom obede u rodičov.

Po vymyslení textov nasleduje ich zaradenie k cieľovým skupinám a tvorba grafiky, ktorej sa zhostila Katarína Hutníková. 

S ich výrobkami sa kupuje čisté svedomie.
Malá slovenská firma šije školské tašky podľa troch zásad

Urbanová sa rozhodla, že chce mať zo svojej značky slovenský koncept. Výrobu preto situujú do dielne v Bratislave. Výnimkou sú len farebné vreckovky, ktoré sa potláčajú v Nemecku. „Dlho sme hľadali dodávateľa potlače na Slovensku a v Českej republike, ale, žiaľ, nenašli sme,“ dopĺňa Urbanová. Aktuálne sa cena ich výrobkov pohybuje v rozmedzí od približne štyroch po sedem eur.

Urbanová hovorí, že cena je prijateľná pre všetkých, a ak by mala klesnúť, museli by vyrábať v Číne. „Veríme však, že má zmysel podporiť slovenských kreatívcov, dizajnérov, tkáčov či krajčírov. To je pre nás dôležitejšie ako vyšší zisk. A verím, že aj zákazníci čoskoro pochopia, že ide o kruh, v ktorom všetko so všetkým súvisí. A nejde len o financie, ale aj o životné prostredie a celkovú kvalitu života na Slovensku,“ dodáva.

Naštartovanie domácej ekonomiky

Rozširovanie biznisu vidí v niekoľkých rovinách. Na jednej strane je logické prísť na trh so stále väčším počtom návrhov a dizajnov. Avšak z podnikateľského hľadiska tu je priestor na šitie vreckoviek na zákazku — na mieru, s vlastným textom či grafikou, využiteľných pre firmy ako darčeky pre zamestnancov či partnerov.

Dôkazom toho je aj aktuálna príprava špeciálnych edícií a balíčkov. „Je vidieť, že zákazníkov náš humor baví a to je presne to, čo sme chceli. Aby sme život brali s nadhľadom a vtipom,“ opisuje zakladateľka.

Podobne ako viacero slovenských výrobcov textilu, aj Noa! je súčasťou novej iniciatívy #oblecsadoma. Ako dodáva Urbanová, jej motiváciou pridať sa do iniciatívy bolo to, že ľudia sa v nej snažia naštartovať domácu ekonomiku a inšpirovať ľudí k sebarealizácii. „S týmto všetkým sa naša značka Noa! stotožňuje a sme radi, že môžeme byť toho súčasťou,“ uzatvára. 

Čo je iniciatíva Obleč sa doma

Iniciatíva vznikla ako reakcia na postupne rastúci dopyt Slovákov po domácich značkách. Jej víziou je spojiť všetkých slovenských producentov v textilnom, odevnom, obuvníckom a kožiarskom priemysle. Zakladateľ značky Fusakle Ján Anguš si spolu s Danou Hlaváčkovou, ktorá iniciatívu zastrešuje, okrem toho zaumienili nadviazať spoluprácu s Ministerstvom hospodárstva, Ministerstvom kultúry a Ministerstvom školstva Slovenskej republiky, ktorej výsledok spočíva v systematickej podpore týchto priemyselných oblastí.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?