Veľkým obchodným reťazcom slovenské značky môžu konkurovať len ťažko. Výrobca školských tašiek Nosha si to však ani nedal za cieľ. Na trh chcú prinášať jednoduché ergonomické produkty, ktoré budú najmä niesť punc udržateľnosti.
Tri zásady — ergonomickosť, udržateľnosť, jednoduchý dizajn. Tieto princípy sú základné piliere značky detských batohov a školských tašiek Nosha. Jej príbeh sa začal písať v roku 2017, keď sa jej zakladatelia, Julián Tupta a Ivana Krištofíková, stretli v Impact Hub Inkubátore, počas ktorého vypracovali z jedného nápadu celú firmu.
„Predtým sme obaja paralelne riešili tému biodegradovateľných produktov — Julo pracoval na outdoorovej výbave a ja na detských produktoch. Keďže sa obaja snažíme žiť v súlade s ekologickými princípmi, celé nastavenie značky, produktov a firemných procesov bolo od začiatku vedené v tomto duchu,“ hovorí pre Forbes zakladateľka Ivana Krištofíková.
Ako ďalej hovorí, pri tvorbe minimalistických, no stále hravých školských tašiek sa držia hesla amerického architekta L. H. Sullivana – „forma nasleduje funkciu“. Ich tvorba vyplýva z dostupnosti materiálov či výrobných procesov. „Vždy postupujeme od najjednoduchšej, najekologickejšej a najdostupnejšej látky, aplikujeme ergonomické a funkčné prvky a forma, teda dizajn, vyplynie v podstate sama,“ vysvetľuje s tým, že práve minimalistická forma môže pre niektorých zákazníkov byť v mori lacného gýča „príjemným pohladením pre dušu“.
Lokálne dielne
Inšpiráciu okrem toho hľadajú aj v minulosti, keď boli v kurze jednoduché a funkčné „vychytávky“. Inovatívnym riešeniam sa síce tiež nebránia, no priznávajú, že je k nim potrebný veľkorysejší rozpočet.
Zakladatelia značky Nosha Ivana Krištofíková a Julián Tupta. Foto: Natália Jakubcová
Podobne, ako mnohé slovenské značky, sa snažia robiť všetko lokálne. Preto aj materiály pochádzajú zo Slovenska a iba malé percento z Česka. Výrobu majú na starosti lokálne dielne, aj keď je len zopár takých, ktoré sa špecializujú na outdoor.
„Veľmi si vážime, že šijú aj pre nás, napriek tomu, že zatiaľ zadávame len omnoho menšie objednávky ako zahraniční zákazníci. V dielni vo Veľkom Šariši sme našli skúseného a ochotného partnera, ktorý sa nadchol pre našu ideu,“ opisuje Krištofíková.
Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa rozhodli zapojiť do iniciatívy #oblecsadoma, ktorá združuje tuzemských textilných výrobcov. Okrem toho zakladateľka značky verí, že ak budú komunikovať lokálne značky spoločne, bude to mať na ľudí väčší dosah. Z toho by mal prameniť aj rast na trhu a rozšírenie zákazníckej základne, a teda aj vyšší predaj. Navyše je tu aj rozmer životného prostredia.
Príplatok za zodpovednosť
„Veľa slovenských značiek je založených na oživení remesiel, malého podnikania, tradičnej výroby a takmer všetci, ktorých poznáme, dbajú na ochranu životného prostredia. To je prvok, ktorý nás oproti veľkým hráčom na trhu dosť diskvalifikuje, pretože zvyšuje náklady,“ dopĺňa Krištofíková s tým, že práve to môže „rýchlych konzumentov“ odradiť.
A napriek tomu, že je čoraz viac ľudí, ktorí sú ochotní si priplatiť za zodpovednosť za našu planétu, dopyt po ľudovejších cenách tu stále je. Ak však chce značka Nosha pokračovať v etickej výrobe, nemôže podľa svojich zakladateľov konkurovať veľkým reťazcom. „Občas to vo svojich vyjadreniach zjednodušujeme, že s našimi výrobkami si ľudia kupujú čisté svedomie. Ručíme im za to, že neprispievame k znečisťovaniu planéty a že pre naše výrobky netrpia ľudia a neumierajú zvieratá,“ uzatvára Krištofíková.
Čo je iniciatíva Obleč sa doma
Iniciatíva vznikla ako reakcia na postupne rastúci dopyt Slovákov po domácich značkách. Jej víziou je spojiť všetkých slovenských producentov v textilnom, odevnom, obuvníckom a kožiarskom priemysle. Zakladateľ značky Fusakle Ján Anguš si spolu s Danou Hlaváčkovou, ktorá iniciatívu zastrešuje, okrem toho zaumienili nadviazať spoluprácu s Ministerstvom hospodárstva, Ministerstvom kultúry a Ministerstvom školstva Slovenskej republiky, ktorej výsledok spočíva v systematickej podpore týchto priemyselných oblastí.