17. mája 2018

Sylvia Ďurinová pracovala 12 rokov na voľnej nohe ako masérka a terapeutka. Absolventka strednej odbornej školy gastronómie a cestovného ruchu bola so svojou prácou spokojná a klienti sa k nej vždy tešili. Sama však po čase začala cítiť, že práca maséra je, hlavne pre ženy, fyzicky náročná. Jej život sa zmenil po tom, ako si založila vlastnú kozmetickú firmu Yemna. Najskôr si vyrábala kozmetiku sama pre seba, dnes má klientov po celom Slovensku a jej malý biznis sa pomaly ale isto rozrastá. 

Začínala s doma vyrobenými mydlami pre vlastnú potrebu, dnes pod značkou Yemna ponúka Sylvia Ďurinová celú škálu rôznych produktov prírodnej kozmetiky. Foto: Archív Yemna 

„Akým smerom sa budem uberať, som na začiatku vôbec netušila. Mne tie správne veci aj práca prichádzajú do života samé, vo forme rôznych náhod, znamení, len musím byť otvorená a nebáť sa. Samozrejme viem, na čo mám predpoklady a kam, či ktorými smermi, ma to ťahá a som schopná na sebe zapracovať, či doplniť si vzdelanie,“ hovorí dnes 41-ročná Sylvia z Veľkého Zálužia neďaleko Nitry.

Vegánska kozmetika a nulový odpad. Dve sestry rozbehli voňavý biznis

Dlhší čas cítila potrebu zmeny. Už ako masérka si miešala voňavé olejčeky a rôzne bylinné zmesi na uvoľnenie svalstva alebo navodenie príjemnej atmosféry. Prvý impulz na výrobu vlastného mydla prišiel spontánne cez zahraničné stránky. „Veľmi ma zaujali techniky odlievania mydla. Bavila ma myšlienka vyrobiť si vlastný kus mydla v obľúbenej vôni s bylinkami, ktoré mojej pleti najviac vyhovujú,“ hovorí Sylvia.

Mne tie správne veci aj práca prichádzajú do života samé, vo forme rôznych náhod, znamení, len musím byť otvorená a nebáť sa, hovorí Sylvia Ďurinová. Foto: archív Yemna

Začala teda mydlá vyrábať sama pre seba. Neskôr si už dokázala vyrobiť aj krém, riasenku na oči, púder a, ako hovorí: „Prepadla som tej sebestačnosti a úplnej kontrole nad ingredienciami.“

V tom čase jej do karát zahrala aj povestná šťastena. „Náhoda mi prihrala vhodný priestor, ktorý mám blízko od bydliska, takže sa do práce vozím na bicykli. Do schválenia prevádzky hygienou som pol roka zariaďovala všetko potrebné, čo súvisí s výrobou. Základný rad výrobkov ako mydlá, dezodoranty, tuhé šampóny, krémy šiel na dermálne testy do certifikovaného laboratória, aby sa mohli začať oficiálne predávať,“ hovorí.

V začiatkoch využívala ako predajné kanály Facebook či Sashe a neskôr si dala vytvoriť aj vlastný e-shop. Svoju prírodnú kozmetiku predávala pod značkou my-sys. Nedávno však jej firma prešla rebrandingom. Jej výrobky sa už niekoľko mesiacov predávajú pod novou značkou Yemna.

Čo ju k zmene mena viedlo? „Mala som vnútorný pocit, že to nie ono. Časom som objavila, že aj niekoľko zahraničných firiem nesie podobný názov. Na začiatku som sa venovala všetkým legislatívnym povinnostiam a na všetko bola sama. Asi som podcenila čas na vymýšľanie vhodného názvu pre svoje výrobky. Jednoducho v tej dobe mi my-sys pripadalo byť v poriadku, bola to aj skratka mydla a môjho mena. Postupne ako som sa vyvíjala a prehodnocovala… a prišla Yemna.“

Bambucké krémy v ponuke Yemna. Vývoj nových produktov trvá Sylvii Ďurinovej pol aj trištvrte roka, pretože si dáva mimoriadne záležať na zložení a výbere kvalitných surovín. Foto: archív Yemna

Ako sama priznáva, zmena značky aj vizuálnej identity bol odvážny krok, keďže už medzičasom mala vybudovanú slušnú klientelu. Ako však dodáva: „Nemám strach zariskovať, keď cítim potrebu a posun k lepšiemu.“

V prvom roku podnikania si ešte po poobediach a večeroch privyrábala masírovaním, no dnes už sa Sylvia Ďurinová venuje výrobe a vedeniu značky naplno. Nevyhnutné pre ňu časom bolo aj nájsť si posilu, aby sa odbremenila od mnohých s podnikaním súvisiacich povinností a aby sa mohla posúvať ďalej, či vziať si krátku dovolenku. Aktuálne jej vypomáhajú dve osoby.

Nechrlí produkt za produktom

Stále je to však malý tím ľudí a organizácia času je preto pre Sylviu mimoriadne dôležitá. Dnes už viac času trávi vo výrobe a vývoji, časť práce, ktorú si, ako priznáva, ešte zatiaľ netrúfa delegovať na niekoho iného. Jej posila má pod palcom celý objednávkový systém a agendu s tým súvisiacu, ako aj etiketovanie hotových výrobkov.

Sestry za štyri roky vybudovali kozmetickú firmu s miliónovým obratom

A čím sú výrobky pod značkou Yemna podľa jej autorky špecifické? „Špecifikum vidím vo výbere vhodných surovín, vyberám si veľmi detailne dodávateľov a pokiaľ je to možné nakupujem priamo od výrobcu. Tiež je to o synergii zložiek, ktoré spolu vytvárajú funkčný výrobok s množstvom benefitov pre pokožku.”

Vývoj jednotlivých produktov jej preto trvá dlhšie, pol aj trištvrte roka. Ako hovorí Sylvia: „Som nesmierne posadnutá detailami a nesiem istú zodpovednosť za zdravie ľudí, takže základné receptúry dôkladne prepracovávam a preto nechrlím produkt za produktom.“

Medzi obľúbené produkty v e-shope patria aj tuhé šampóny a ďalšie prípravky vlasovej kozmetiky. Foto: archív Yemna

Ako dodáva, jej zákazníčkami sú hlavne ženy vo veku od 25 do 45 rokov. Väčšinou si uvedomujú dosah kozmetiky na svoje zdravie, a preto hľadajú pre svoju pleť čo najjednoduchšie no účinné zloženie, čerstvosť či ekologický obal. Dopyt po podobných výrobkoch sa podľa nej zvyšuje aj vďaka tomu, že aktuálne sa v médiách spojenie „prírodná kozmetika“ často skloňuje. „Čo je v mnohých prípadoch na škodu, lebo mnohé výrobky s týmto prívlastkom majú od prírody dosť ďaleko. Keď občas čítam zloženie na etikete, tak prírodná zložka je tam mnohokrát iba voda a aktívne látky v minimálnom zastúpení,“ poznamenáva podnikateľka.

Všetko vo vlastnom

A o čom sníva Sylvia Ďurinová, keď si nájde chvíľu času? „Intenzívne snívam o biodynamickom hospodárstve. Pestovali by sme si na vlastných pozemkoch rastliny, byliny, plody, ktoré by sme použili do výroby, vo forme olejov, extraktov, hydrolátov (kvetinových vôd, pozn. red.). Znížila by sa uhlíková stopa a my by sme využívali domáce zdroje z rastlín vyprodukovaných v našom geologickom pásme. Na pozemku by bola aj výroba a ľudia by sa mohli chodiť ku nám nazrieť, na prednášku, či workshop, vyrobiť si vlastný kus mydla a poznať tak chuť a vôňu čerstvých surovín,“ uzatvára.

Hlavné foto: archív Yemna