15. januára 2022

„Vždy sme sa radi rozprávali. Ale po niekoľkých mesiacoch od narodenia dcérky sme si všimli, že všetky naše manželské rozhovory sa točia iba okolo bábätka. A už sa zrazu vôbec netýkali nás. Časom nás to začalo hnevať,“ vysvetľuje Zuzana Dudriková. S manželom Pavlom preto pred štyrmi rokmi vytvorili unikátnu hru Pokec kartičky. Jej cieľom je bojovať proti stereotypom vo vzťahu.

Manželia Dudrikovci sa už viac ako dvanásť rokov venujú typológii osobnosti a osobnostnému rozvoju. Najprv organizovali workshopy a tréningy pre neziskové organizácie a zamestnancov korporácií a veľkých firiem.

„Zistili sme, že veľa takýchto poznatkov, najmä čo sa týka mäkkých zručností, ktoré sa zamestnanci učia vo firmách, sa dá aplikovať aj na partnerský vzťah.“

Vo svojom okolí zároveň videli množstvo párov, ktoré sa často hádali aj v zdanlivo jednoduchých situáciách. „Niekedy nás to až hnevalo, boli to naši blízki ľudia. A vedeli sme, že by tomu mohli ľahko predísť, ak by mali potrebné vedomosti,“ vysvetľuje Zuzka.

Tak vznikol podnikateľský nápad. Vytvorili projekt Spolu v dobrom aj v zlom a chceli pripravovať kurzy a tréningy pre páry. Nakoniec sa im však podarilo presadiť inak.

Reklama

Ako nepodľahnúť stereotypu

Pred piatimi rokmi sa Dudrikovcom narodilo prvé dieťa – dcéra Jazmína. Obaja na to spomínajú ako na náročné obdobie, keď sa celý ich život točil okolo bábätka. Zo stereotypu sa rozhodli vymaniť hrou.

Dohodli sa, že si každý deň vyhradia čas na spoločný rozhovor. „Pravidlá hry boli, že sa otázky nemôžu týkať detí. Nechceli sme sa baviť o práci ani o ničom, čo súviselo s našou domácnosťou,“ hovorí Zuzana.

„Každý z nás vymyslel svoju časť otázok a spísal ich na papier. Náš prvý večer s nimi bol naozaj krásny, po tých mesiacoch to bola super zmena.“

Manželia Dudríkovci hrajú pokec kartičky.
Kartičkami najprv riešili vlastný problém. Zdroj foto: Kristína Šubjaková

Manželia hovoria, že hra im pomohla, preto si ju nechceli nechať len pre seba. „Otázkam sme dali formu kartičiek a skúsili sme ich dať na web. Najprv sme nevedeli, či ľudí zaujmú. Čakali sme, čo bude,“ spomínajú.

„S kartičkami sme zverejnili aj náš príbeh a čakali sme, či aj iní ľudia riešia podobné problémy. Ukázalo sa, že áno. K dnešnému dňu si kartičky zakúpilo už vyše 22-tisíc párov.“

Zmysluplné rozhovory

„Bola to trochu iná cesta, než akú sme si naplánovali,“ priznáva Pavol. „Niekedy príde príležitosť, ktorú človek ani nečaká. Ale netreba sa báť a využiť ju. Práve Pokec kartičky boli pre nás takouto príležitosťou.“

„Otázky na kartičkách nie sú také, ktoré by inak nikto nikdy určite nevymyslel. Ale bez pomoci kartičiek si ľudia málokedy sadnú s tým, že si idú vymýšľať zaujímavé otázky a vzájomne si ich klásť,“ hovorí Zuzka.

Najväčšou pridanou hodnotou hry je, že si ľudia vyhradia čas na zmysluplný rozhovor. „Myslím, že keby ste sa hneď začali svojho partnera pýtať, napríklad, čo by najviac ľutoval, keby zajtra zomrel, asi by to vyznelo zvláštne. S kartičkami sa však ľudia hrajú a to dodáva celej situácii odľahčenie.“

Lacnejšie a ekologické

Pokec kartičky sú dnes dostupné len v online forme. „Ešte keď sme zakladali spoločný projekt, dohodli sme sa, že celé naše podnikanie bude len online. Sme veľkí cestovatelia. Za ten čas, čo sme spolu, sme sa presťahovali osemkrát. Preto sme sa nechceli viazať na konkrétne miesto a fyzický produkt,“ vysvetľuje Zuzka.

Mnohých ľudí podľa nich prekvapí, že kartičky nemajú tlačenú verziu. No Dudrikovci vymenúvajú ďalšie výhody.

„V prvom rade cena je podstatne nižšia, ako keby sme kartičky museli tlačiť. Vďaka tomu sa môžu dostať k viacerým ľuďom,“ hovorí. „Ďalšou výhodou je, že keď si človek kartičky kúpi online, hneď ich dostane aj na e-mail. Je to rýchle, nemusí na hru čakať.“

Vytlačené POKEC kartičky rozložené na stole.
Ukážka vytlačených Pokec kartičiek. Zdroj foto: archív Dudríkovcov

Plusom online formy je podľa manželov aj to, že sa dajú hrať prakticky kdekoľvek, keďže klienti ich majú vlastne stále pri sebe. „Ľudia nám písali, že si nimi krátili čas napríklad aj pri čakaní v rade na celoplošné testovanie,“ hovorí Zuzka.

„Naše kartičky sú už optimalizované aj pre mobily, netreba ich ani tlačiť. To oceňujú aj mnohí naši zákazníci, ktorí sa snažia žiť udržateľnejšie. Sú radi, že šetríme papier a tlač.“

Tak trochu handmade

Veľa zákazníkov si podľa Dudrikovcov Pokec kartičky aj vytlačí. „Tu vnímame aj akýsi ‚Ikea efekt‘ – ľudia si veci viac vážia, keď si ich nejakým spôsobom dokončia. A my chceme, aby naše kartičky ľudia naozaj používali,“ hovorí Pavol Dudrik.

„Keď si ľudia kartičky sami tlačia, vnímajú ich trochu ako hand-made darček. Posielajú nám fotky, ako im vyfarbili zadnú stranu, alebo pridali aj vlastné otázky. Niektorí si ich dokonca laminujú. Je pekné, že sú každé kartičky jedinečné. Tak je to aj s pármi.“

Dudrikovci v podnikaní stavili na jednoduchosť. „Človek na hru nepotrebuje zložitú prípravu, žiadny trojstranový návod,“ hovorí Pavol. „To vychádza aj z našej skúsenosti. Keď sme si už našli čas na rozhovor, nechceli sme ho strácať zdĺhavým študovaním pravidiel.“

Veľká konkurencia

Najmä počas lockdownov, keď mnohí ľudia vo svojich domovoch uviazli, vzniklo viacero podobných projektov s cieľom priviesť ľudí k zmysluplným rozhovorom. „Keď sme s Pokec kartičkami prišli na trh, bol to jedinečný produkt. Ale keď sa im začalo dariť, postupne vzniklo veľa podobných projektov,“ hovorí Zuzka.

Reklama

„Zo začiatku ma to aj frustrovalo, ale potom som to začala skôr brať ako dobré znamenie. Keď človek vytvorí niečo úspešné a populárne, je prirodzené, že začne vznikať aj konkurencia,“ priznáva.

„Najprv sme to sledovali, ale teraz už ich je tak veľa, že ich už ani veľmi nestíhame riešiť. Je to, ako keď si ide človek kúpiť knihu, povedzme o joge. Príde do kníhkupectva a nájde ich tam 30. Ale aj tak si jednu vyberie – či už podľa obalu, štýlu písania autora alebo obsahu.“

Kľúčová je komunikácia

Podľa manželov je ich najväčšou výhodou autentickosť. „Veľmi dôležité sú tón, akým sa podnikateľ rozpráva so svojimi zákazníkmi a zákaznícka podpora. Tieto veci sú pre podnikateľov v podstate úplne zadarmo, ale môžu nimi získať obrovskú výhodu oproti ostatným,“ hovorí Pavol.

„Každý sa musí rozhodnúť, či bude preňho zákazník na prvom mieste, alebo bude podnikateľ, ktorý má vždy pravdu a ostatní sú zlí, lebo ho nechápu a chcú mu pokaziť biznis. My veríme, že naši zákazníci sú dobrí ľudia a snažíme sa k nim podľa toho aj správať – sme k nim milí a empatickí. A oni to aj oceňujú.“

Namiesto sledovania konkurencie preto energiu radšej dávajú do rozvoja vlastných produktov. Ich kartičky už vyšli v českej, anglickej, dánskej aj nemeckej verzii. Pripravujú aj alternatívy hry pre deti a tínedžerov.

Cenná spätná väzba

„Pomáha nám aj to, že sme akoby stále o krok vpred pred konkurenciou. Máme veľa spätnej väzby od zákazníkov, nápadov na rozšírenia a vylepšenia,“ hovorí Zuzka Dudriková.

„Náš produkt sa vyvíjal tým, že ho ľudia používali. Vďaka tomu sme kartičky viac ako dva roky vylepšovali, vymýšľali sme rozšírenia, rôzne možnosti tlače, aby vyhovovali čo najväčšiemu množstvu zákazníkov,“ dopĺňa jej manžel.

„Chceli sme, aby pre nich hra bola čo najjednoduchšia a najzábavnejšia. Je pre nás dôležité, aby vedeli, že to, čo nám hovoria, má pre nás obrovskú cenu a reálne s tým aj niečo robíme.“

Učia ľudí hádať sa

Minulý rok sa Dudrikovci po troch rokoch vrátili aj k svojmu pôvodnému podnikateľskému zámeru – vytvorili dva kurzy pre páry.

„Medzi našimi klientmi sme robili dotazníkový prieskum o tom, čo ich vo vzťahoch najviac trápi. Mali sme viac ako 700 respondentov a zistili sme, že najväčším problémom sú hádky. Na základe týchto zistení sme vytvorili prvý kurz,“ hovorí Zuzka.

Pali a Zuzka Dudríkovci
Po rokoch sa pustili aj do pôvodného podnikateľského zámeru. Zdroj foto: Kristína Šubjaková

„Výskumy naznačujú, že sa hádajú šťastné aj nešťastné páry. Hádky k vzťahu patria a nie je dobré sa im vyhýbať. Naopak, zlepšiť sa v nich,“ vysvetľuje Pavol. „Každý konflikt môže pár posunúť dopredu. Chceli sme ľuďom ukázať, ako na to.“

Ich pilotný kurz absolvovalo 510 párov zo Slovenska a z Česka. „Potešilo nás, že toľko ľudí má záujem pracovať na svojom vzťahu.“

Dáta a fakty

Keďže majú dvanásťročné skúsenosti s osobnostnou typológiou, aj tieto kurzy stavajú na dátach a konkrétnych faktoch.

„Ľudia ocenili, že pri každej veci, ktorú sme ich učili, sme im dali príklad z nášho osobného života. Je pre nás dôležité, aby videli, že naozaj žijeme tým, čo učíme. Nie je to tak, že by sme si niekde prečítali niečo, čo znie pekne a potom im to iba tak povedali,“ hovorí Zuzka.

„Ani my nemáme radi kurzy, na ktorých ľudia pol hodinu počúvajú teóriu a aj tak si z nej nič nezapamätajú.“

Lekcie porozumenia

Ďalší ich kurz je zameraný na prekonávanie odlišností partnerov. „Veríme, že každý človek má nejaké nastavenie. Narodil sa s ním a sformovalo sa v prvých rokoch jeho života. Partneri môžu mať iné nastavenie – sú medzi nimi rovnaké veci, ale aj odlišnosti,“ približuje Pavol Dudrik.

Práve tieto odlišnosti sú podľa manželov najčastejším zdrojom konfliktov. „Niekedy chcú ľudia toho druhého zmeniť podľa seba. Majú pocit, že by taký nemal byť, lebo oni to majú inak.“

Problémom podľa Dudrikovcov je, že na vzdelanie v tejto oblasti sa v mladosti nedáva veľký dôraz. „Ako sa správať vo vzťahu, ako komunikovať, ako sa hádať, ako hovoriť o svojich pocitoch a potrebách a ako dávať spätnú väzbu, to nikto neučí. Všetci predpokladajú, že každý na to príde sám, mnohí aj nesú akési bremeno, že by to mali vedieť.“

„Dnes už je o týchto veciach veľa poznatkov, kníh a aj kurzov. My ich chceme dať ľuďom v takej forme, aby im rozumel každý a aby to dokázal aj denne využiť. Vybudovať si dlhotrvajúci harmonický vzťah je veľká výzva pre všetkých,“ uzatvárajú Dudrikovci.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?