26. októbra 2020

Existuje niekoľko kľúčových zručností, ktoré vám môžu pomôcť vyniknúť aj pri práci na diaľku. Či už v súčasnosti pracujete alebo hľadáte prácu, zameranie sa na budovanie a rozvoj týchto zručností vám pomôže napredovať.

Pre uchádzačov o zamestnanie môže ich zvýraznenie na pohovore pomôcť odlíšiť sa od ostatných kandidátov. Ak ste v súčasnosti zamestnaní, preukázanie vynikajúcich schopností v týchto zručnostiach by vás mohlo dostať na cestu k zvýšeniu platu, povýšeniu alebo k bonusu.

1. Riadite sa sami.

Keď pracujete na diaľku, ste sami oveľa viac, ako keby ste boli v kancelárii. Schopnosť riadiť samého seba sa tak stáva neuveriteľne cennou zručnosťou. Zamerajte sa na to, ako si zorganizujete prácu na nasledujúci týždeň, ako si naplánujete svoje dni, ako sa budete kontrolovať a ako sa udržíte na správnej ceste ak zistíte, že vás niečo rozptyľuje.

2. Motivujete sa sami.

Práca z domu si vyžaduje, aby ste boli odborníkom na sebamotiváciu. Len tak splníte ciele a termíny bez toho, aby ste ich museli neustále sledovať.

Musíte byť schopní sami sa zodpovedať za to, že ste správne a včas vykonali prácu a že pracujete ako súčasť tímu bez prílišnej pomoci svojho manažéra. To, že sa dokážete úspešne motivovať, znamená, že aj ťažšími dňami dokážete prejsť a urobiť prácu, aj keď sa vám naozaj nechce.

Reklama

3. Neustále komunikujete.

Virtuálna komunikácia je oveľa viac než len stretnutia cez Zoom, Slack a e-mail. Ide o to, aby ste dokázali dobre rozprávať, písať a počúvať prostredníctvom telefónu, videa, textových správ či e-mailu.

Chýba vám počas home office motivácia a kontakt s tímom?
Na pomoc by mal prísť váš líder

Vynikajúci virtuálny komunikátor má schopnosť zreteľne prenášať svoje posolstvá akýmkoľvek kanálom bez ohľadu na to, či používa hovorené alebo písané slovo. Prepínanie medzi komunikačnými kanálmi musíte zvládať bez ťažkostí, čo znamená, že vaše spomínané zručnosti musia byť čo najlepšie.

4. Riešite problémy.

Riešenie problémov je vždy žiaduca zručnosť a na domácom pracovisku sa stáva ešte cennejšou. Aj keď riešenie problémov nie je súčasťou vašich každodenných pracovných povinností, je to zručnosť, ktorú doma využijete častejšie, ako by ste čakali. Napríklad ak v kancelárii zamrzne váš notebook, môžete požiadať o pomoc kolegu alebo IT oddelenie.

Doma je na vás, aby ste našli riešenie, a práve tam sa vaše zručnosti pri riešení problémov stanú nevyhnutnosťou. Pretože počas práce doma sa mnohokrát stretnete s tým, že budete musieť „napnúť svaly“ a vyriešiť nečakané.

5. Dokážete sa odpojiť.

Asi najcennejšou zručnosťou pri home office je schopnosť odpojiť sa od práce. Ak pracujete aj bývate na rovnakom mieste, je ľahké stratiť zo zreteľa, kde jedna časť vášho života končí a druhá sa začína. Byť stále v pracovnom móde je priamou cestou k nespokojnosti v práci, zvýšenému stresu a nakoniec vyhoreniu.

Zamestnancom nemôžem sliediť za chrbtom.
Ako sa majú lídri vyrovnať s trendom home office?

Musíte si vytvoriť hranice, aby ste sa mohli sústrediť na prácu počas pracovnej doby a tiež aby ste sa od nej vedeli odstrihnúť. Ak sa to dokážete naučiť, vyhnete sa syndrómu vyhorenia a máte navyše bonus – zvýšite svoju produktivitu počas pracovného času.

6. Nadobudli ste prenositeľné zručnosti.

Zvýraznenie vašich prenositeľných zručností vám môže pomôcť získať prácu na diaľku. Nezáleží na tom, či ste už predtým pracovali z domu, pretože mnohé z týchto zručností si tam viete preniesť z práce.

Je možné, že ste už dosť dobrí vo využívaní technologických nástrojov ako sú Zoom či Slack a podľa toho, aká je preferovaná metódia komunikácie na vašom pracovisku, možno ste aj dobrí vo virtuálnej komunikácii.

Aby ste zdôraznili, že máte schopnosť preniesť si tieto schopnosti z práce aj do domácej kancelárie, skúste pri pohovore spomenúť, čo ste robili na svojom tradičnom pracovnom mieste a ako by ste tieto techniky adaptovali pri práci z domu.

Pandémia berie aj dáva.
Zvládli sme veci, o ktorých sme ani nechyrovali, myslí si koučka

Ak ste zručný komunikátor, ukážte, ako by ste svoje komunikačné schopnosti využili vo virtuálnom prostredí. Vysvetlite, ako by ste vo virtuálnej schôdzi (ne)komunikovali inak.

Príkladom takejto zručnosti je, keď vaše deti majú online vyučovanie a vy im pomôžete s nastavením techniky.

Nielenže ste sa museli naučiť používať nový softvér alebo technologické nástroje, ale tiež ste pomáhali svojim deťom naučiť sa, ako ich používať. To ukazuje, že sa viete učiť a zároveň učiť iných – obe cenné zručnosti v akomkoľvek pracovnom prostredí.

Autorka Ashira Prossack píše pre Forbes o pracovnom prostredí.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Reklama

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?