7. júna 2019

Pred 9 rokmi sa na obede v reštaurácii Hollywood Diner v Omahe (americký štát Nebraska) stretla skutočne prekvapujúca dvojica. Jeden z nich, Warren Buffett, bol na tomto mieste pravidelným hosťom. Ten druhý, Jay-Z, tam ešte nikdy nebol. Miliardár a raper si objednali jahodový milkshake a začali prívetivú debatu, v ktorej ďalej pokračovali v kanceláriách Buffettovej holdingovej spoločnosti Berkshire Hathaway. 

Buffett, ktorý mal v tom čase 80 rokov, odišiel zo stretnutia s o 40 rokov mladším umelcom nadšený. „Jay mentoruje oveľa väčšie množstvo ľudí, než by sa to kedy podarilo mne. Pre mladého dospievajúceho človeka je vhodným vzorom.“

Najlepšie zarábajúci hudobníci na svete.
Rebríček ovládajú nesmrteľné skupiny

Tento moment, ktorý sme v roku 2010 zachytili vo vydaní Forbes 400, jasne naznačoval, že Jay-Z má už svoju cestu za prvou miliardou amerických dolárov dobre naplánovanú.

warren buffett jay-z forbes 400 miliardár raper
V roku 2010 sa táto netradičná dvojica objavila na titulnej strane špeciálneho vydania Forbes 400. Foto: Forbes.com

O necelú dekádu neskôr je evidentné, že sa tomuto americkému raperovi podarilo nahromadiť majetok, ktorý pri konzervatívnom odhade dosiahol jednu miliardu dolárov. Dokázal teda to, čo len hŕstka ďalších umelcov. Stal sa miliardárom a vôbec prvým hiphopovým umelcom, ktorému sa to podarilo. Jeho stále rastúce kráľovstvo je rozsiahle a zahŕňa drahý alkohol, umenie, nehnuteľnosti (sídla v Los Angeles, The Hamptons a Tribece) a podiely v spoločnostiach, akou je napríklad Uber.

Desať najlepšie platených speváčok. Kraľuje Katy Perry s 83 miliónmi

Jeho cesta je ešte pôsobivejšia – pokiaľ vlastne viete, kde sa vlastne začala. V brooklynskom komplexe sociálnych bytov Marcy. Pred tým, než sa z neho stal hudobník a založil hudobné vydavateľstvo Roc-A-Fella Records, bol totiž drogovým dílerom. Odvtedy však vydal 14 albumov, získal 22 cien Grammy a z predaja hudby vyťažil pred zdanením 500 miliónov dolárov.

Rozhodujúcim momentom bolo i to, keď si Jay-Z uvedomil, že namiesto toho, aby robil reklamu iným značkám, by si mal vybudovať vlastnú. V roku 1999 tak vytvoril kolekciu oblečenia Rocawear (za 204 miliónov dolárov ju predal Iconixu), neskôr koňak D’Ussé v spolupráci s Bacardi a investoval aj do streamingovej služby Tidal.

Akú hodnotu má jeho majetok?

Na to, aby sme dokázali spočítať jeho majetok, sme sa pozreli na podiely v spoločnostiach, ako je napríklad značka šampanského Armand de Brignac, od ktorých sme odrátali „zľavu“ pre súkromné firmy. K tomu sme pridali jeho príjmy, z ktorých sme zase odpočítali výdavky, ktoré so sebou prináša luxusný život hviezdy. Konečné čísla sme konzultovali s niekoľkými expertmi, aby sme si boli istí, že sú naše odhady férové.

Armand de Brignac, 310 miliónov dolárov

Fľaše šampanského, ktoré propaguje hudobník, zdobí pravé zlato. Foto: Forbes.com

Jay-Z využil svoju hudbu na to, aby prezentoval 300-dolárové pozlátené fľaše šampanského. Túto značku odštartoval v roku 2006 prostredníctvom videa k piesni „Show Me What You Got“. V novšej skladbe „What’s Free“ rapuje, že jeho víno má hodnotu pol miliardy dolárov. To je však trošku nafúknuté.

Hotovosť a investície, 220 miliónov dolárov

Jeho rozsiahle investičné portfólio zahŕňa podiel v spoločnosti Uber v hodnote približne 70 miliónov dolárov, ktorý mal kúpiť ešte v roku 2013 údajne za dva milióny dolárov. V snahe navýšiť svoj podiel poslal firme ďalších päť miliónov dolárov, no to Travis Kalanick, zakladateľ Uberu, odmietol.

D’Ussé, 100 miliónov dolárov

Túto značku koňaku rozbehol Jay-Z ako spoluprácu s nápojovým gigantom Bacardi. Ročne sa predá 200-tisíc dební tohto alkoholu a značke sa podarilo medziročne vzrásť takmer o 80 %. „Meno Jay-Z rezonuje v ušiach zákazníkov, ktorých priťahuje ultraprémiový životný štýl,“ vraví Eric Schmidt, expert na marketing alkoholu.

Tidal, 100 miliónov dolárov

V roku 2015 kúpil Jay-Z materskú spoločnosť tejto škandinávskej streamovacej služby, a to za 60 miliónov dolárov. Neskôr v tom istom roku pripravil relaunch Tidalu, do ktorého investovali aj známe osobnosti, ako jeho manželka Beyoncé, Kanye West či Calvin Harris.

Roc Nation, 75 miliónov dolárov

Táto rozsiahla agentúra vznikla pred viac ako dekádou v spolupráci s promotérskym gigantom Live Nation. Roc Nation tak zastupuje okrem iného tiež športové hviezdy (Kevin Durant, Todd Gurley) a slávnych hudobníkov či umelcov (Rihanna, J. Cole).

Autorské práva, 75 miliónov dolárov

Jay-Z má na konte za svoju tvorbu už 22 cien Grammy. Foto: Forbes.com

Než sa v roku 2004 ujal vedenia hudobného vydavateľstva Def Jam, tak si Jay-Z spätne vyjednal právo na skladby, ktoré nahral pre túto značku a ktoré mu pomohli odštartovať kariéru. V inej dohode zase získal späť vydavateľské práva od spoločnosti EMI Records. A to bol skutočne rozumný krok, jeho skladby totiž zaznamenávajú ročne cez rôzne streamovacie služby viac ako miliardu prehraní.

Zbierka umenia, 70 miliónov dolárov

V skladbe „Picasso Baby“ sa Jay-Z chváli tým, že v „kúte (jeho) kuchyne visí Basquiat“. A pravdepodobne ani nežartoval. Za poslednú dekádu si totiž nakupuje majstrovské diela do svojej zbierky. Vlastní i obraz „Mecca“ od Basquiata, ktorý kúpil v roku 2013 za 4,5 milióna dolárov.

Nehnuteľnosti, 50 miliónov dolárov

Keď sa v roku 2017 raperovi a jeho manželke Beyoncé narodili dvojčatá, tak si kúpili i dve nové nehnuteľnosti. Sídlo v East Hampton (New York) za 26 miliónov dolárov a rezidenciu v Bel Air (Los Angeles) za 88 miliónov dolárov. Jay-Z taktiež vlastní penthouse v Tribece (New York), ktorý si kúpil ešte v roku 2004 za 6,85 milióna dolárov.

Slávna manželská dvojica si kúpila i takéto luxusné sídlo. Foto: Forbes.com

Autorom článku je Zack O’Malley Greenburg, ktorý píše pre Forbes.com o médiách a zábavnom priemysle. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk