25. mája 2018

O leadershipe sa učíme stále viac a viac. Za posledných pár rokov si ale noví i skúsení manažéri (a ľudia, ktorí pre nich pracujú) uvedomili, že byť silným lídrom neznamená oplývať  prudkosťou alebo panovačnosťou. 

Je to presne naopak – silní manažéri sú dostatočné silnými na to, aby si získali dôveru, zatiaľ čo tí slabí musia využívať silu svojich pracovných titulov a postavenia na to, aby ich ľudia počúvali.

Odhaľte ich už na pohovore. Toto je 10 znakov, že je firma lakomá

Ak hovoríme o vedení založenom na strachu, tak máme na mysli slabých manažérov. Takých zbadáte na sto metrov, pretože to práve takí zvyšujú hlas, vyhrážajú sa a vo všeobecnosti udržiavajú členov tímu rozhodených. Títo zamestnanci sa tiež namiesto pomoci zákazníkom s obavami venujú tomu, aby za každú cenu potešili svojho manažéra.

Silní manažéri vedú vďaka dôvere. Veria členom svojho tímu a ich zamestnanci zase dôverujú im. Nemusia mať pravdu. Je im jedno, či ju majú alebo nie, pokiaľ z konverzácie vyplynie vo finále správna odpoveď. Nemusia byť panovační. Veria svojim zamestnancom, že vedia, čo majú robiť a požiadajú o pomoc, ak ju budú potrebovať. Slabí manažéri si nedôverujú natoľko, aby ľudí dokázali viesť takýmto spôsobom.

Nebojte sa prehovoriť: Za týchto 10 vecí by ste v práci mali dostať extra peniaze

Tu je 5 istých znakov, že váš manažér je slabý i napriek tomu, že predstiera opak. Môžete ho ľutovať, no nestrácajte čas na pracovisku, ktoré vás pomaly dusí. Ak pre vás manažér nie je mentorom a advokátom dobrej vôle, tak si zaslúžite pracovať pre niekoho, kto ním bude.

Nepožiada o pomoc

Ak si slabý manažér nie je istý tým, čo by mal robiť ďalej, tak sa na to ani omylom neopýta svojho tímu. Namiesto toho si sám vytvorí riešenie a povie: „Proste to urobte. Ja som manažér a povedal som vám, čo chcem!“ Slabý manažér nepožiada o radu ľudí, na ktorých má dohliadať. Ak sa ho pokúšate presvedčiť, tak sa rozčúli.

Potrebuje obetného baránka

V prípade, že si slabý manažér všimne, že sa niečo pokazilo, tak má zrazu len jeden cieľ. Nájsť niekoho, koho za to môže viniť. Naopak silný manažér prevezme zodpovednosť za čokoľvek, čo nefunguje podľa plánu, a povie: „Nuž, aké ponaučenie si z toho môžeme zobrať?“ Slabý manažér nedokáže prebrať takúto zodpovednosť. Musí na niekoho zvaliť vinu – možno práve na vás.

Nedokáže povedať slovo “neviem”

Silný manažér prizná, že nevie správnu odpoveď, aj mnohokrát za deň, ak je to potrebné. Slabý manažér sa ale vyslovenia slova „neviem“ obáva. Radšej bude klamať alebo obrazne povedané, začne triafať riešenia naslepo, aby zistil, čo zafunguje. Silní manažéri sa učia rýchlo, pretože si berú ponaučenie ako z úspechov tak i zlyhaní. Tí slabí ale tomuto druhu „vzdelávania sa“ nie sú naklonení, pretože množstvo ich duševnej a emocionálnej energie smeruje na odvrátenie viny v momentoch, keď sa niečo pokazí.

Všetko si premeriavajú

Silní manažéri sa zameriavajú na veľké ciele. Sústreďujú sa na to, čo je hlavné a podstatné. Slabých manažérov rozptýlia malé a nepodstatné veci. To je dôvod, pre ktorý takýto líder vie, že ste včera pracovali až do deviatej večer na odvrátení katastrofy, no stále vás v nasledujúci deň zavolá k sebe na „koberček“, ak ste čo i len 5 minút meškali.

Keď slabí manažéri vedú ľudí, tak sa spoliehajú na „meranie” namiesto úsudku. Meter majú na všetko. Povedia, že sa “riadia podľa čísel“, no v skutočnosti neriadia vôbec nič.

Nedokážu sa ospravedlniť

Posledným znakom slabého manažéra je, že sa nedokáže ospravedlniť. Silný líder to však dokáže. Nikto ich nemôže kritizovať a nedokážu akceptovať spätnú väzbu. Nedokážu to prijať, pretože ich ego je príliš krehké.

Život je pomerne dlhý, no napriek tomu i dosť krátky na to, aby ste strácali čas prácou pre niekoho, kto sa na pracovisku nedokáže správať ako človek. Práca môže byť zábavným a kreatívnym miestom, alebo aj takým, kde sa poriadne zapotíte a budete odpočítavať minúty do konca pracovného času.

Jedným z najväčších faktorov, ktoré ovplyvnia vašu spokojnosť v práci, je osobnosť manažéra a šéfa, pre ktorého pracujete.

Autorka Liz Ryan je CEO a zakladateľka Human Workplace a autorka Reinvention Roadmap. Pre Forbes.com píše o úspechu v práci.