V práci si musíte so šéfom a ostatnými manažérmi nastaviť jasné hranice. Ak to neurobíte, môže sa stať, že budete pracovať sedem dní v týždni, 24 hodín denne. Tiež inak zamestnávateľovi nezabránite v tom, aby vám dával toľko pracovných úloh, koľkými by ste vyplnili nielen hodiny počas dňa ale aj noci.
Môžete povedať napríklad: „Šéfe, dnes večer o 22:00 vyzdvihnem hostí na letisku, zajtra preto nebudem v kancelárii skôr než na obed.“ Musíte nájsť vlastný hlas a nastaviť si hranice s nadriadenými, inak sa vám môže stať, že v práci vyhoríte. Neskôr sa to môže dostať až do takého štádia, že budete zo svojej spoločnosti znechutení. Mali by ste preto prehovoriť a dať tak manažérom vedieť, že ste človek a nie stroj. Máte svoje limity. Každý ich má.
10 otázok o pohovore, ktoré ste sa doteraz báli spýtať
Pre zamestnávateľov je ľahké zaťažiť vás prácou navyše a väčšou zodpovednosťou. Pri tom všetkom ani nemyslia na kompenzáciu, ktorá by odrážala vašu novú úlohu. Preto musí byť každý zamestnanec pripravený prehovoriť o zvýšení platu či odmenách, nech je to akokoľvek nepríjemné.

Porozprávajte sa s nadriadeným. Foto: Pexels
Je ťažké prehovoriť sám za seba, avšak je absolútne nevyhnutné naučiť sa, ako to urobiť. So svalmi je to rovnaké. Len vďaka tréningu sa stanú silnejšími. Tu je 10 vecí, za ktoré by mal dostať každý zamestnanec peniaze navyše alebo – ak je to možné, náhradné voľno.
Vás povýšili a jeho nie. Ako ukázať bývalému kolegovi, kto je tu šéf
1. Práca do neskorých večerných hodín (vrátane transportu hostí, návštevníkov a partnerov na letisko a z neho).
2. Účasť na obchodných udalostiach a eventoch po pracovnom čase. Ako môžete na žiadosť vašej spoločnosti ísť na večierok, zotrvať na ňom do polnoci a nasledujúce ráno o 8:00 byť pripravení zdraviť prvých zákazníkov?
3. Vstávanie pravidelne skoro na svitaní, aby ste mohli do práce doraziť skôr alebo sa postarať o ďalšie záležitosti (napríklad príprava miestnosti pre konferenciu). A to všetko hodiny pred normálnym pracovným časom.
4. Ak si beriete ako prácu domov obrovský projekt a pracujete na ňom noc čo noc celé týždne.
5. Práca pravidelne cez víkendy.
6. Ak ste pravidelne po ruke v prípade „pohotovosti“ mnoho hodín týždenne.
7. Riadenie, prijímanie, koučing ostatných zamestnancov. Ak tieto veci robíte pravidelne, váš pracovný popis a platová stupnica by mali byť revidované tak, aby odzrkadľovali všetky tieto povinnosti.
8. Ak vykonávate trvalo povinnosti vyššej úrovne, než máte stanovené v pracovnom popise.
9. Ak beriete na seba zodpovednosť a úlohy ďalšieho zamestnanca a vykonávate ich simultánne so svojou pôvodnou pracovnou náplňou.
10. Ak prevezmete zodpovednosť za nový a významný, no veľký kus práce, ktorá by bola inak poskytnutá externému subjektu.
Ak by bolo takéto nadmerné pracovné zaťaženie a zodpovednosť mimo vášho pôvodného popisu práce, tak o tom musíte hovoriť. Ako inak sa váš šéf dozvie, že môžete v zamestnaní vyhorieť, ak mu to nepoviete vy sami?
Ak sa rozhodnete všetko to tolerovať a držať jazyk za zubami, vaše mlčanie len povzbudí nadriadených, aby vás zaťažovali ešte viac, až kým to nevydržíte! Žiadna práca predsa nestojí za to, aby ste kvôli nej skončili v nemocnici.
Zhlboka sa preto nadýchnite a prehovorte so svojim šéfom. Ak to neurobíte vy, tak to neurobí nikto za vás!
Autorka Liz Ryan je CEO a zakladateľka Human Workplace a autorka Reinvention Roadmap. Pre Forbes.com píše o úspechu v práci.