9. mája 2018

Partia košických študentov, ktorá na tohtoročnom Forbes 30pod30 úspešne prezentovala svoj projekt Safe Step, sa chystá na celoslovenské finále študentskej súťaže JA Slovensko. A potom do biznisu.

„Kontaktujeme sa na investorov, v spolupráci s košickou Technickou univerzitou sme zostrojili prvý funkčný prototyp Safe stepu v zmenšenej verzii. Absolvovali sme už niekoľko stretnutí s predstaviteľmi Košického samosprávneho kraja a so starostami mestských častí,“ hovorí prezident študentskej firmy Ala rasi Marcel Buday. „Aktuálne sa chystáme na celoslovenské finále JA firiem a chceme tiež projekt trochu mediálne spropagovať.“

30pod30: toto je Pančíkova “mafia”. Rozbehli miliónové biznisy zo Slovenska

Ak si niekto myslí, že títo študenti sa na biznis len nejako „hrajú“, radšej by si asi mal dávať pozor. Pred tromi týždňami zvládli prezentáciu na festivale Forbes 30pod30, o necelé dva týždne budú v konkurencii ďalších piatich študentských firiem bojovať v Bratislave na JA Veľtrhu podnikateľských talentov o miesto na letnej medzinárodnej súťaži COYC – Company of the Year Competition v Belehrade.

Štvorčlenný tím Safe Step rozbehol na košickom Gymnáziu Trebišovská 12 projekt, ktorý chce znížiť nehodovosť na priechodoch pre chodcov. „Blízko školy je rizikový priechod, zle osvetlený,“ vysvetľuje Buday. „Na našom predmete Aplikovaná ekonómia (JA, teda Junior Achievement zastrešuje ako neziskovka študentské firmy, ktoré vzniknú na tomto predmete) sme sa to rozhodli nejako vyriešiť. V spolupráci s Technickou univerzitou sme pripravili signalizačné zariadenie. Ako študenti by sme nemali dostatočné skúsenosti, aby sme všetko urobili sami.“

Čo je to Safe Step

Vodorovné svietiace prvky sú na priechodoch relatívne bežné, študenti sa však rozhodli doplniť ich o signalizáciu umiestnenú na chodníku. Ide o svetelné stĺpy, ktoré zmenia farbu, ak zaregistrujú prichádzajúceho človeka. Stĺpy sú vybavené LED pásmi, ultrazvukovými a aj infračervenými senzormi. Keď zaregistrujú človeka, farba svetiel sa zmení podľa definície danej prevádzkovateľom. Najmä v podmienkach zníženej viditeľnosti tak vodičom môžu vopred vyslať výrazné upozornenie, že k priechodu práve niekto prichádza.

Foto: Safe Step

Uhol a vzdialenosť, na ktoré senzory „vidia“, je šírkovo 180 stupňov a dĺžkovo až päť metrov. Pričom sa tieto vlastnosti dajú meniť na základe špecifických vlastností konkrétneho priechodu.

30 pod 30: Z dovolenkového nápadu vznikla firma s miliónovými tržbami

Na zostrojenie stĺpu sú potrebné dva druhy materiálov: oceľ a elektronika. Tá je paradoxne o čosi jednoduchším zo vstupov. „Snímače, LEDky a mikropočítače sa dajú objednať cez internet,“ hovorí Buday. „A pri dodávaní ocele chceme spolupracovať s košickou firmou Raven.“

Zostrojiť jeden pár stĺpov a inštalovať ho, si vrátane ceny práce vyžiada 1 500 až 1 600 eur.

Projektu sa od septembra venovali piati študenti, v novembri sa zhodli na produkte, ktorý by chceli vyrobiť. Za nápad už v rámci JA Veľtrhu získali cenu SAP „Produkt pre 21. storočie.“ Na Forbes 30pod30 projekt prezentovali v rámci Car Pitch, ktorú zastrešujú tradične investor, partner Credo Ventures Andrej Kiska mladší a Tigran Aleksanyan z Programu Slovenskej sporiteľne pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.

Marcel Buday na Forbes 30pod30 s Katarínou Ľaukovou z programu Slovenskej sporiteľne pre začínajúcich podnikateľov.

Na inštaláciu stĺpov (a fungovanie prípadnej budúcej firmy) je potrebná spolupráca najmä so zriaďovateľom komunikácií. Klientami pre produkt by tak mali byť mestá a obce, prípadne developeri. „Prvý produkt nainštalujeme my, do budúcnosti potom založíme firmu, alebo nápad predáme zavedenej firme, prípadne s ňou ako majitelia úžitkového vzoru budeme spolupracovať,“ hovorí Buday. „Vzor už máme zaregistrovaný na Úrade priemyselného vlastníctva. Riešime tak najmä spoluprácu a investorov – aj na Forbes 30pod30 sme sa s jedným rakúskym investorom stretli.“

Čo ďalej so študentským projektom

Jeho slová prezrádzajú realistický, pragmatický prístup, ktorý by ste – úprimne – od študenta strednej školy skôr nečakali. „Propagáciu, marketing, podnikateľskú a finančnú gramotnosť sme sa naučili na škole aj vďaka JA,“ poznamená vecne. Okrem mentoringov a sústredení, podmienených zvládnutím angličtiny na komunikačnej úrovni a vývoja Safe Step, sa študenti zlepšovali aj v predajnej činnosti, organizácii spoločenských podujatí a venovali sa aj charite.

Marcel Buday si je jedným istý v každom prípade: „Akokoľvek dopadne slovenské finále JA, v našom projekte budeme tak či tak pokračovať.“

FOTO: MAREK MUCHA. Hlavné foto: Na Forbes 30pod30 so šéfredaktorom Forbesu Jurajom Porubským.