31. marca 2018

„Dovolenkový nápad“ vytvoriť e-shop Dedoles s predajom tričiek s fotografickou3D  potlačou dostal takmer pred siedmimi rokmi. Odvtedy Jaroslav Chrapko dokázal expandovať  do ďalších siedmich krajín a obrat spoločnosti za rok 2017 presiahol 4 milióny eur. Nemá ani 30 rokov a dobre vie, čo je dobré pre jeho biznis. Minulý rok sa stal nominantom Forbes rebríčka 30pod30. Dnes hovorí, že účasť v rebríčku bola jeho cieľom, hoci nevedel, čo presne môže očakávať.

Účasť v rebríčku 30pod30 Chrapkovi priniesla pozvánku na Forbes Under 30 Summit do Izraela, čo vnímal ako dobrú príležitosť nazrieť do sveta odvážnych mladých obchodníkov. „Bol to pre mňa prvý event s ľuďmi, ktorí riešia biznis naprieč celým svetom,“ vraví  CEO spoločnosti Dedoles.

Forbes 30 POD 30: Registrujte svoj biznis nápad na Car Pitch

Stretol sa tak s množstvom kreatívnych mladých ľudí, ale zapôsobil na neho aj Izrael. „Inšpirovalo ma, ako tam fungujú startupy. Bolo pre mňa zaujímavým zistením, že krajina veľkosťou podobná  Slovensku dokáže vybudovať taký startupový ekosystém, ktorý dokáže konkurovať Silicon Valley,“ hovorí s nadšením podnikateľ.

Zastavenie by mohlo znamenať smrť

Potreba posúvať sa dopredu, či už osobnostne alebo firemne, patrí k jeho povahe. Vďaka tejto vlastnosti Dedoles nadobúda  väčšie rozmery a stále aktívne rozširuje portfólio. Tento pohyb považuje za svoju zásadnú motiváciu, ktorá mu prináša stále nové výzvy na prekonávanie. „Keď ich neprekonám, tak ten biznis jedného dňa skončí. Ak ich prekonám, poučím sa z toho a urobím nejaké rozhodnutie, na základe ktorého môj biznis môže ďalej pokračovať a rozvíjať sa.“ Cieľom e-shopu Dedoles je zabezpečiť možnosť, aby zákazníci cez originálny dizajn vyjadrili svoju individualitu a záujmy s prihliadnutím na enviromentálny charakter produktov.

Do expanzie tlačí Jaroslava Chrapka momentálne nastavenie obchodného biorytmu, ktorý je pri e-shopoch veľmi rýchly. „Jedna vec je niečo vybudovať, čo funguje šesť, sedem rokov a druhá vec je robiť biznis tak, aby bol dlhodobo úspešný,“ rozpráva Chrapko. „Podnikateľské prostredie sa mení a sťažuje, treba byť stále v pozore, lebo človek sa na chvíľu zastaví a môže sa mu to celé zosypať na hlavu.“ Dovoliť si zaspať na rok, dva môže mať pre firmu fatálne následky.

Zľava Anna K. (módna návrhárka, Ukrajina), Oleg Kivokurtsev (Promobot, Rusko), Naďa Fraňová a Jaroslav Chrapko z Dedoles.

Prepojenie online a offline svetov

Dedoles má za sebou už veľký kus práce, čo im umožňuje ťažiť z vybudovanej databázy zákazníkov a fanúšikov a menej platiť za výkonnostné formáty reklám. „Keď sme začínali na Facebooku, inzerentov bolo omnoho menej a nikto to nevedel poriadne robiť. Takže sme mali náskok pred trhom,“ spomína si na začiatky Dedolesa. Dnes je však situácia úplne iná a o reklamný priestor na sociálnych sieťach sa delia s hobby shopmi aj s veľkými firmami. „Dnes je to tak vyvinutá platforma, že to robia prakticky všetci. Priestor sa zahlcuje reklamou a trend návratnosti investícií je dlhodobo negatívny.“

Jaroslav Chrapko vraví, že väčšina predaja retailu prebieha stále v kamenných predajniach a to je aj jedna z výziev, ktorá momentálne stojí pred značkou Dedoles. „Máme veľmi špecifické portfólio produktov a naši zákazníci by si chceli tovar pozrieť. Preto chceme poskytnúť priestor, aby sa mohli zoznámiť s našou ponukou. Chceli by sme prepojiť reálny svet s online svetom,“ vysvetľuje mladý podnikateľ s tým, že chcú viac spoznať svojich zákazníkov.

Slovenský startupista v európskom 30pod30: Andrej Pančík spojil aj charitu a Biebera

Kamenné predajne Dedoles plánujú otvoriť v septembri, najneskôr začiatkom októbra. V ideálnom prípade otvoria hneď dve predajné miesta v Bratislave a v Prahe.  „Sú to dve hlavné mestá, kde máme zákazníkov. Česko je náš hlavný trh, kde máme väčšinu obratu.“

Mladosť v biznise

Odkedy sa Jaroslav Chrapko pustil do svojho biznisu, stále hľadí dopredu, posúva ciele a dokáže byť pre svoju firmu hybným motorom, ktorý jej dovoľuje rásť. Sám hovorí, že v biznise majú mladí ľudia výhodu. Je to istý druh naivity, ktorá im dodáva odvahu púšťať sa do nových vecí. „Človek si na začiatku ani neuvedomí, čo všetko biznis obnáša. Super je, keď má človek chuť a pustí sa do toho. Výzvy a bežný život ho oplieskajú  a možno si uvedomí, že sa mu podarilo prekonať také veci, o akých sa mu ani nesnívalo.“

K úspechu môžu mladých biznismenov nasmerovať aj aktuálne trendy v moderných technológiách. Keď sa skombinuje vzdelanie o najnovších technológiách s naivitou a chuťou tvoriť, tak sa tu niekto môže pustiť do niečoho, čo môže zmeniť časť sveta alebo biznisu.“

Hlavná foto: Zakladateľ spoločnosti Dedoles a účastník rebríčka 30pod30 Jaroslav Chrapko. Foto: Jakub Steinecker