Zážitkové maľovanie vychádza z amerického konceptu art parties. Nie je to maliarsky kurz, ale zábavná aktivita pre dospelých. Júlia Vuľchová sa síce narodila v Rusku a 20 rokov žila v Moskve, no jej otec je Slovák. V Bratislave žije od roku 2015. O štyri roky neskôr založila značku PaintPeople. Slováci si zážitkové maľovanie obľúbili tak veľmi, že Júlia rozbieha franšízu a plánuje expandovať aj do zahraničia.
„Nie je to klasický kurz, na ktorom by naši maliari akademicky vysvetľovali základy kompozície. Účastníci dostanú len tie informácie, ktoré nevyhnutne potrebujú na namaľovanie vybraného obrazu. Maľujú krok po kroku. Čistý čas maľovania sú asi dve hodiny. A človek odchádza s hotovým obrazom,“ približuje Júlia Vuľchová.
Pre začiatočníkov
„Pre mnohých je to neuveriteľné. Ľudia takýmto spôsobom prekonávajú svoje strachy, nadobúdajú sebavedomie a tešia sa z toho. Pomáhame im odreagovať sa, vypnúť. Je to super, keď si uvedomia, že predtým nikdy nemaľovali a za dve hodiny dokázali vytvoriť krásny obraz.“
Všetci účastníci kurzu maľujú podľa rovnakej predlohy, pod vedením maliara. Námety sú dopredu naplánované. Keď človek teda na art party ide, presne vie, s akým výsledkom pôjde domov.
„Naši účastníci sú väčšinou úplní začiatočníci. Ľudia v každom veku, ktorí naposledy maľovali v škole na výtvarnej. Preto námetom nemôže byť čokoľvek a nemôžu na jednom podujatí namaľovať viac obrazov,“ vysvetľuje zakladateľka PaintPeople.
Know-how
Júlia Vuľchová svoj biznis začala budovať v lete 2019. Keďže má dva tituly z prestížnych univerzít v oblasti ekonómie, v podnikaní si verila. Jej vstupný kapitál sa ale pohyboval len okolo 500 eur.
Júlia Vuľchová založila PaintPeople v lete 2019. Zdroj foto: archív Júlie Vuľchovej
„Mám vyštudovanú ekonómiu na MGIMO v Moskve a Bocconi v Taliansku. Študovala som ekonomiku a manažment inovácií a technológií. Učili sme sa veľa o manažovaní technologických firiem. A aj keď moja technologická nie je, pomohli mi vedomosti o stratégiách na budovanie značky a marketingu,“ hovorí.
Nedokonalé
Hneď po založení firmy preto Júlia zriadila firemný web, do ktorého investovala asi 150 eur. Za zvyšný kapitál nakúpila maliarske potreby a stojany. „Hneď som vytvorila aj logo – vybrala som si pekný font a vytlačila som nápis PaintPeople. Okolo neho som štetcom dokreslila ružový kruh a potom som to ešte upravila. Toto logo bolo dosť škaredé, ale bolo,“ smeje sa podnikateľka.
„Mojim cieľom bolo od začiatku vytvoriť silnú značku. Nechcela som, aby bola priamo prepojená so mnou, aby si ľudia budovali vzťah ku mne. Aj keď som firmu rozbehla a zo začiatku som sama viedla aj kurzy, nechcela som, aby to bolo len o mne.“
Malí začínajúci podnikatelia podľa nej často robia chybu, na ktorú neskôr doplácajú. „S projektom nezačnú, až kým nemajú všetko dokonale pripravené. Čakajú na profesionálny web, drahé logo a všetko chcú mať ideálne ešte pre tým, ako vôbec prídu na trh. To je chyba,“ hovorí a upozorňuje, že ak prinesú dobrý produkt, ľudia oň budú mať záujem a ostatné veci vybudujú postupne.
S jedlom a pitím
Už po mesiaci malo zážitkové maľovanie taký úspech, že musela Júlia Vuľchová zamestnať ďalších maliarov. Podujatia boli permanentne vypredané.
Nájsť dobrého maliara na zážitkové maľovanie ale podľa podnikateľky nie je také ľahké, ako by sa mohlo zdať. To, že vie človek maľovať, nestačí. „Naši maliari sú všetci absolventami VŠVU. A jedna maliarka je arteterapeutka,“ hovorí Júlia.
„Napriek tomu je dôležité, aby sa vedeli dobre vžiť do pozície začiatočníka, ktorý ani nie je umelec. To je vlastne najdôležitejšie kritérium pri výbere maliara – aby vedel jednoducho vysvetliť, ako presne urobiť nejaký ťah. Chce to veľmi logický a technický prístup. Je veľa maliarov, ktorí síce maľujú veľmi pekne, ale keď to majú niekomu vysvetliť, nedokážu to.“
Súčasťou podujatia je aj catering. Zdroj foto: archív Júlie Vuľchovej
Okrem toho je podľa podnikateľky dôležité, aby maliar, ktorý podujatie vedie, nebol príliš utiahnutý a dokázal s účastníkmi aj zavtipkovať. Jej zamestnanci preto žijú bohémsky a za veľké plus považujú aj to, že môžu v práci konzumovať alkohol.
„Keďže sú naše podujatia v podnikoch, patrí k nim aj jedlo a pitie. Je to súčasť zábavy. Ale nikdy sa nemôže stať, že by maliar prišiel do práce po opici, nepoužiteľný.“
Livestreamy zadarmo
Osem mesiacov od založenia PaintPeople prišli prvé protipandemické opatrenia. „Bolo to strašné. Predstavte si, že založíte firmu, veľmi sa jej darí, ľudia jej produkt milujú a krátko na to vypukne svetová pandémia,“ hovorí.
Problém to bol práve preto, že art parties sú organizované v podnikoch s cieľom zabaviť sa a podeliť o pozitívnu energiu. Napriek tomu v PaintPeople skúsili aj online formu. Cez Instagram robili bezplatné livestreamy, podľa ktorých ľudia mohli maľovať doma.
Neskôr k nim spustili aj vlastný e-shop s maliarskymi potrebami. „Aj ten cielime najmä na začiatočníkov – je malý a nie je v ňom veľa vecí. Keď sa človek v maľbe nevyzná, často ani nevie, čo bude na maľovanie potrebovať. Preto je vyskladaný tak, aby nebolo ťažké sa v ňom zorientovať,“ zdôrazňuje Júlia.
Vo veľkom aj pre firmy
Bezplatné livestreamy síce pomohli značku dostať viac do povedomia, no podľa zakladateľky PaintPeople neboli rentabilné. To ale nebol jediný dôvod, pre ktorý s nimi Júlia skončila. „Pri online chýbala aj energia, ktorú na kurzoch inak máme a všetkých nás dobíja,“ hovorí. „Účastníci mali vypnuté mikrofóny a rozprával iba maliar. Nemal v podstate žiadnu spätnú väzbu. Občas sa niekto niečo opýtal, ale atmosféra nebola taká, ako naživo.“
Dnes preto pripravujú skôr videokurzy. Ide o záznamy, ktoré si ľudia zakúpia. Ich súčasťou je aj doručenie maliarskych pomôcok. „Videokurzy sú najmä pre ľudí, ktorým až tak nevyhovuje maľovať v reálnom čase – nestíhajú a majú z toho stres. Človek si ich môže zastaviť, pretočiť, dokončiť obraz inokedy,“ hovorí Júlia Vuľchová.
Zážitkové maľovanie podľa zakladateľky PaintPeople pomáha ľuďom získať sebavedomie a uvoľniť sa. Zdroj foto: archív Júlie Vuľchovej
Formou livestreamov ale stále pripravujú teambuildingy. Tie majú podľa podnikateľky aj v pandémii veľmi pozitívne ohlasy. „Na online teambuilding sa môže pripojiť aj 100 účastníkov naraz. Takéto podujatie sme už organizovali aj pre veľké firmy ako Henkel, IBM, Swiss Re a aj pre českú pobočku McKinsey & Company,“ teší sa.
Do portfólia PaintPeople pribudli aj veľké podujatia, ktoré organizujú v spolupráci s eventovými agentúrami.
Rastúci dopyt a franšíza
Mesačne sa zážitkového maľovania od PaintPeople zúčastní asi 500 ľudí. Značka dnes pôsobí najmä v Bratislave, kde chodia do piatich podnikov. Majitelia to podľa Júlie Vuľchovej vítajú. Aj vďaka tomu sa k nim zákazníci učia chodiť.
Art parties organizujú aj v Nitre, Trnave či Pezinku. Podľa Júlie sa im ale ozývajú ľudia z celého Slovenska, aby zážitkové maľovanie priniesli aj k nim.
Tento dopyt chce Júlia uspokojiť založením franšízy, ktorá je už v procese registrácie. „Na tomto princípe fungujú art paties aj v Amerike. Náš koncept je úspešný, naša značka je silná, ľudia ju poznajú,“ hovorí.
„Zážitkové maľovanie je zároveň stále populárnejšie, viac a viac ľudí sa púšťa do organizovania v rôznych mestách. Ale v ich konceptoch vidím veľa priestoru na vylepšenie. Preto im chcem dať know-how, aby mohlo byť ich podnikanie funkčné a výnosné.“
Júlia Vuľchová na PaintPeople zakladá franšízu. Chce expandovať aj do zahraničia. Zdroj foto: archív Júlie Vuľchovej
Založenie franšízy podľa nej nebolo také zložité, keďže už teraz fungujú podľa manuálov, ktoré sama vytvorila. „Zahŕňajú prípravu priestorov, aj ich upratanie, priebeh maľovania. Mám spísané konkrétne frázy – čo ako vysvetliť,“ hovorí.
„Aj preto sa teším zo založenia franšízy. S odstupom sa môže zdať, že je to veľmi jednoduchý biznis model, ktorý zvládne každý. Ale nie je to tak. Je tam veľa úskalí, na ktoré neskúsený človek ani nepríde.“
Aj v zahraničí
Keď v roku 2019 Júlia Vuľchová PaintPeople zakladala, mala podľa nej obavy, či sa jej podarí presadiť na pomerne malom bratislavskom trhu. Preto od začiatku plánovala expandovať aj do zahraničia. Už začala s prípravou PaintPeople vo Viedni, ktorú chce manažovať sama. „Ak by neprišla pandémia, PaintPeople by vo Viedli zrejme už poznali,“ hovorí. Má tiež zaregistrovanú webovú doménu v Maďarsku a Česku. Bratislavský trh sa ale podľa nej ukázal byť dosť veľký pre produkt, akým je zážitkové maľovanie.
K začiatočníckym kurzom by neskôr chcela pripojiť aj podujatia pre pokročilých. „Máme niekoľko stovák ľudí, ktorí u nás už boli viac ako desaťkrát. Tí sa vďaka nám priučili maľovať. Mnohí začali maľovať aj doma, majú v maľbe sebavedomie,“ vysvetľuje. „Chceli by sme preto urobiť aj podujatie, na ktorom by každý mohol maľovať niečo vlastné a naši maliari by len radili a konzultovali.“
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]