28. septembra 2021

Ľudia zo startupovej a reklamnej sféry sa spojili a vytvorili nový koncept vydavateľstva kníh. Na konte už majú niekoľko úspešných titulov. Známym počinom bolo napríklad ich multižánrové dielo Slovensko Noir či úspešná detská knižka Rozprávkový svet Verušky Bobekovej, ktorá sa na zoznam bestsellerov dostal už vo fáze predpredaja. O tom, ako Ezopo vzniklo sme sa rozprávali s jeho spoluzakladateľkou Miou Ilavskou.

Kedy vzniklo Ezopo a kto sú ľudia za týmto vydavateľstvom?

Vydavateľstvo vzniklo 10. júna 2020. S ideou za mnou prišli ešte v decembri 2019 Ivan Dvoran a Tomáš Rosputinský. Predstavili mi myšlienku ako zmeniť spôsob vydávania kníh.

Od januára sme začali spoločne brainstormovať až sme sa dopracovali k finálnej podobe Ezopo vydavateľstva, spôsobu fungovania a takisto k vizuálnej identite.

Všetci traja máme startupový a reklamný background. Zatiaľ čo Ivan a Tomáš reklamnú agentúru a startupy založili, ja som v reklamnej agentúre pracovala. Neskôr som pôsobila ako freelancer v kreatíve, organizovala som startup konferenciu StartupAwards, ktorá sa neskôr premenovala na FutureNow.

Reklama

Hneď ako sme začali oficiálne fungovať, pridala sa k nám aj kolegyňa Marcela Sáreníková, ktorá má zas skúsenosti s videoprodukciou a logistikou. Dnes tvoríme Ezopo ja a Marcela.

Iný spôsob vydávania kníh aj odmeňovania autorov

V čom je Ezopo iné ako ostatné vydavateľstvá a ako to celé funguje?

Iné je v spôsobe vydávania kníh, ale aj v odmeňovaní autorov. Ezopo je prvé crowdfundingové vydavateľstvo na Slovensku, to znamená, že o tom, či knihu vydáme, rozhodujú vo veľkej miere budúci čitatelia.

Tím vydavateľstva Ezopo dnes tvorí Mia Ilavská (vľavo) a Marcela Sáreníková. Foto: archív vydavateľstva Ezopo

Ak si knihu v predpredaji objedná dostatočný počet ľudí, respektíve ak sa nám podarí vyzbierať stanovenú sumu, ktorá pokrýva vstupné náklady na realizáciu projektu, tak knižné dielo vydáme. Ak sa nám potrebnú sumu nepodarí vyzbierať, všetkým podporovateľom vrátime peniaze naspäť.

Týmto spôsobom testujeme nielen záujem ľudí o dané knižné dielo, ale takisto vytvárame povedomie o knihe ešte predtým, než sa dostane do kníhkupectiev.

Spomínali ste iný spôsob odmeňovania autorov. V čom sa teda líši od tradičných vydavateľstiev?

Autor je naším partnerom, preto si všetky náklady a zisk delíme na polovicu. Bežne dostáva autor maximálne 10 percent zo zisku, ak teda kniha stojí 15 eur, autor dostane za jej predaj 1,5 eur. V Ezopo vydavateľstve dostane presne polovicu, či už sa bavíme o crowdfundingovej kampani alebo o predaji v kníhkupectvách.

Keď sa robí práca kvalitne

Ako sa dostávate k rukopisom od samotných autorov? Vedia o vás?

Zatiaľ máme šťastie, pretože kvalitné práce si nás doteraz našli samé. To je pre vydavateľstvo v prvom roku fungovania skôr prekvapením ako bežnou vecou.

Autori sa k nám dostávajú cez odporúčania ľudí, s ktorými sme už pracovali, alebo formou prihlasovacieho formulára na našej webstránke.

Aktuálne už máme veľa rukopisov, ktoré čakajú na našu odozvu. Tešíme sa z tohto záujmu, no teraz sa musíme sústrediť na to, aby sme všetky rukopisy dokázali prečítať, zhodnotiť a následne kontaktovať spätne ich autorov.

Ako sa vašim doposiaľ publikovaným titulom darí na pultoch kníhkupectiev?

Minulý týždeň sme vydali našu desiatu knihu. Aktuálne dokončujeme práce na ďalších troch knižných dielach, ktoré postupne predstavíme ľuďom v priebehu jesene 2021. Takže verím, že do konca tohto roka sa nám ich spolu s čitateľmi podarí vydať a v portfóliu tak budeme mať dokopy 13 kníh.

Zameriavate sa na istý typ literatúry, alebo ste otvorení rôznym žánrom?

Nesústreďujeme sa na jeden žáner. Skôr si dávame záležať na tom, aby bolo dielo kvalitné a aby išlo o spolupráce s autormi, ktorí majú tendenciu v písaní pokračovať.

Úspech zaznamenali aj detské knihy z dielne vydavateľstva Ezopo. Foto: archív vydavateľstva Ezopo

Počas prvého roku fungovania sa nám podarilo vydať multižánrové dielo Slovensko Noir. Bolo najväčším projektom, ktorému sme sa v Ezopo venovali. Začiatkom roka 2021 sme vydali marketingovo-biznisovú Forbidden od Tina Hrnčiara. Tento titul bol jedinečný v tom, že predpredajová kampaň bežala súčasne na Slovensku aj v Čechách. Keďže bola úspešná v oboch krajinách, otvorili sa nám dvere aj na českom knižnom trhu.

V našom portfóliu je aj ďalšia vzdelávacia literatúra, ktorú sme vydali Žužu Gálovej, ilustrátorke a autorke projektu Ne/udržateľní. Okrem toho, že je nádherne ilustrovaná, tak pomáha šíriť aj osvetu udržateľného spôsobu života.

Reklama

Dlhodobé ciele

Známe sú však aj vaše knihy pre deti…

Áno, na konte máme aj knihy pre deti. Veruška Bobeková, autorka veršovaných rozprávok pre deti, mala sen stať sa rozprávkarkou. Vďaka úspešnej kampani sa ňou stala a takisto sa zapísala na zoznam bestsellerov detskej literatúry ešte počas predpredaja.

Ďalšou detskou knihou, ktorá je zároveň bilingválnym vzdelávacím projektom, sú Super Slováci/Super Slovaks a interaktívna súprava s VR encyklopédiou Sprievodca vesmírom 5v1. Najnovším prírastkom je moderná zbierka poviedok Iná Láska, ktorú sme vydali v spolupráci s vydavateľom Kolomanom Kertészom Bagalom.

Takmer všetky naše tituly môžu čitatelia nájsť aj na pultoch kníhkupectiev, najviac sa darí titulu Forbidden a Rozprávkovému svetu Verušky Bobekovej.

Aký cieľ ste si ako vydavateľstvo stanovili z dlhodobejšieho hľadiska?

Z dlhodobého hľadiska by sme sa chceli stať jednou zo zaužívaných alternatív na knižnom trhu. Chceli by sme, aby si autor, ale aj zákazník, vybavil vydavateľstvo Ezopo ako jednu z možností, kde nájde kvalitné knižné diela.

Určite sa chceme zamerať aj na rozpoznateľnosť titulov, ktoré vyšli a vyjdú v našom vydavateľstve a takisto by sme chceli znormalizovať pojem crowdfunding.

V ideálnom svete, ktorý si predstavujem, by ľudia nemali problém podporiť autora a pomôcť mu k naplneniu jeho alebo jej spisovateľského sna. V konečnom dôsledku z toho budeme benefitovať aj my ako čitatelia, pretože vďaka každému z nás uzrie svetlo sveta ďalšie knižné dielo.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?