17. októbra 2020

Podľa toho, ako vyzerá počasie za oknami, je zrejmé, že babie leto sa definitívne skončilo. Spolu s obmedzeniami, ktoré majú zabrániť šíreniu koronavírusu, nám teda neostáva nič iné, ako tráviť viac času vo svojich príbytkoch. Skúsme si ich zútulniť napríklad jesenným upratovaním. Pomôcť vám môžu organizačné tipy od japonskej expertky na upratovanie Marie Kondo.

Kondo napísala niekoľko bestsellerov o upratovaní, časopis Time ju v roku 2015 zaradil medzi 100 najvplyvnejších ľudí planéty a na Instagrame ju sledujú takmer štyri milióny ľudí. A to všetko vďaka jej upratovacej metóde známej pod názvom KonMari, prostredníctvom ktorej mení fungovanie mnohých domácností aj vo vlastnej šou na Netflixe.

Chcete si upratať v živote a v byte zároveň?
Toto je 6 tipov, ako začať s minimalizmom

Ak v domácej izolácii dospejete do štádia „reorganizácie“ bytu alebo vás čaká tradičné jesenné upratovanie, vyskúšajte to urobiť podľa techniky Marie Kondo. Prečítajte si pár tipov ako na to.

Upratujte podľa kategórií

Ešte pred tým, ako začnete upratovať svoj byt či dom, je dôležité mať plán. Podľa Kondo je namiesto tradičného upratovania podľa miestností ideálne postupovať podľa kategórií. Znamená to, že nezačnete napríklad spálňou, ale poviete si: „Idem upratovať oblečenie“. A nezáleží na tom, kde všade ho máte.

Upratovanie si roztrieďte do týchto kategórií: oblečenie, knihy, papiere, drobnosti (v kuchyni, kúpeľni alebo garáži) a nezabudnite preriediť aj predmety so sentimentálnou hodnotou.

Zachovajte postup

Je dôležité, aby ste postupovali podľa tohto poradia. Dôvodom je to, že niektorých vecí sa zbavujeme jednoduchšie a na iné rozhodnutia potrebujeme dozrieť. Aj preto expertka odporúča nechať si veci s väčšou sentimentálnou hodnotou na koniec.

Minimalizmus je cestou k spokojnosti.
Andrea Richardson radí, ako na jednoduchší život

Pomôcť si môžete zoznamom Marie Kondo, ktorý je dostupný online a ktorý si môžete ešte pred samotným upratovaním vytlačiť. Bude vás motivovať, keď budete mať tento zoznam pred sebou a vopred si stanovíte ciele, ako napríklad „oblečenie dnes, knihy a papiere zajtra“.

Všetky veci dajte na jednu hromadu

Rozhodli ste sa konečne vytriediť šatník a urobiť poriadok s oblečením? Výborne. Začnite tým, že všetko zo svojej skrine vysypete na posteľ. Možno to znie príliš drasticky a zaberie vám to viac času ako klasické upratovanie, ale podľa Kondo tak lepšie identifikujete, ktoré veci si ponechať a ktorých sa zbaviť.

Oblečenie, ktoré ste si necháte, potom poukladajte do skrine či komody podľa jej špeciálnej techniky skladania. Základom je poskladať kus oblečenia do štvorca tak, aby dokázal samostatne stáť, a oblečenie (no nielen to) ukladať vertikálne vedľa seba.

Ak totiž máte veci uložené horizontálne, nevidno ich a vy strácate prehľad o tom, čo všetko doma máte. V lepšej orientácii môžu pomôcť aj škatuľky, ktoré vám priestor v zásuvkách vizuálne oddelia a vytvoria akési priehradky, vďaka ktorým bude rozlišovanie ešte jednoduchšie.

Nechajte si len to, čo vám prináša radosť

Na začiatku by ste však mali správne identifikovať veci, ktoré si chcete nechať. Kondo má na to jednoduchý systém – prejdite si každú vec, ktorú vlastníte, kategóriu po kategórii, podržte ju v rukách a popremýšľajte o tom, či vo vás vyvoláva radosť. Ak áno, nechajte si ju, no ak je vaša odpoveď „nie“ alebo váhate, posuňte túto vec ďalej. Nechajte si len tie predmety, ktoré vás tešia a inšpirujú.

Spočiatku môže byť náročné zistiť, ktoré veci vo vás vyvolávajú radosť. Čím dlhšie sa však budete tejto metóde venovať, tým jednoduchšie bude identifikovanie kúskov oblečenia, ktoré si chcete nechať. Kým sa dostanete k najdôležitejšej kategórii – sentimentálne predmety – mali by ste to mať zvládnuté. A možno počas tohto procesu zistíte, že niekedy nelipneme na konkrétnych veciach, ale skôr na spomienkach, ktoré v nás vyvolávajú.

Tip, kam s oblečením: Nezisková organizácia Vagus, ktorá sa venuje ľuďom bez domova, spustila výzvu na darovanie zimného oblečenia. Prijímajú zimné bundy, zimnú obuv, spodnú bielizeň, svetre, dlhé nohavice a spacáky. Odovzdať ich môžete v dennom centre Domec na Mýtnej 33 v Bratislave od pondelka do piatku medzi 9:00 – 16:00 h (s výnimkou utorka, keď je otvorené od 13:00 do 15:00 h). Môžete napísať e-mail na adresu patricia.kovalova@vagus.sk alebo sa ozvať na telefónnom čísle 0910 302 257.

Zapojte všetkých

Marie Kondo povyšuje upratovanie aj samotné zbavovanie sa vecí na akýsi rituál, do ktorého by sa mali zapájať všetci členovia domácnosti. Totiž, ak chcete zmeniť svoj domov a žiť spokojnejšie, zodpovednosť nemôže padnúť len na jedného človeka.

Ako hovorí expertka na upratovanie, každý by mal byť zodpovedný za svoje vlastné veci. Ak teda napríklad zdieľate svoju spálňu s partnerom, nemajte oblečenie a ďalšie osobné veci v jednej skrini alebo zásuvke. Neznamená to, že musíte upratovať oddelene, práve naopak. Spoločné upratovanie skúste povýšiť na zábavnú aktivitu a pomocou neho prehĺbiť rodinné vzťahy.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?