19. augusta 2019

Nasledujúce momenty v práci vám určite nebudú cudzie. Napríklad taký náročný klient, ktorý vám dokázal znechutiť a prevrátiť naruby produktívne stretnutie. Či šéf, ktorý vám nadával za niečo, čo nedokážete ovplyvniť. Prípadne projekt, na ktorom sa všetko dokázalo pokaziť počas jednej nešťastnej polhodiny. A vy v takýchto okamihoch cítite, ako sa vám zvyšuje krvný tlak a zrýchľuje dych. Chcete vraziť päsťou do stola, vyhodiť monitor alebo telefón cez okno šéfovej kancelárie. Odpoveďou je anger management, alebo ak chcete – sebaovládanie. 

Určite viete, že násilie páchané na kancelárskych potrebách nie je odpoveďou. A tiež, že je rozumné udržať v práci svoje emócie na uzde. No ako sa dostať z týchto zúrivých momentov? Našťastie existuje niekoľko vecí, ktoré vám pomôžu zbaviť sa frustrácie, zachovať si pokoj a profesionálny prístup. Čítajte teda ďalej o 6 jednoduchých spôsoboch, ako zvládnuť hnev bez ohľadu na to, čo sa vám postaví do cesty.

1. Len dýchajte

V prvom momente možno len otvoríte ústa a podráždene vybrechnete (alebo si zakričíte). Radšej však ústa zatvorte a dýchajte. Už ste to predtým určite počuli, že? Stačí počítať do desať.

Ste nahnevaní alebo máte depresiu? Možno za to môžu udalosti vo svete

„Aj keď to nemusí odstrániť stresor, tak vám to získa čas na to, aby ste ustúpili a pozreli sa na veci z inej perspektívy. Radšej si zahryznite do jazyka, než by ste mali povedať niečo, čo by ste mohli neskôr ľutovať,“ vysvetľuje Swati Mittal Jagetia, koučka spoločnosti Purpose Squared.

2. Napíšte si to (ale neodosielajte to!)

Niekedy môžete pretlak emócií uvoľniť tak, že si svoje pocity napíšete. Vytiahnite preto pero a papier a vyjadrite svoje myšlienky. No nechajte si ich pre seba. „Nedávajte nič písomne (niekomu inému), keď ste boli vyprovokovaní alebo sa vás zmocnila nepríjemná nálada,“ vraví Jagetia. „Emaily si môžete uložiť alebo stiahnuť, aby ste ich v budúcnosti mohli použiť.“ Dobrá rada: akonáhle sa vám podarí vyhnať svojich „démonov“, skartujte (alebo natrvalo odstráňte) všetky dôkazy.

3. Vyrozprávajte sa dôveryhodnému kolegovi

Väčšina z vás má v práci aspoň jedného blízkeho spojenca. Človeka, ktorému sa môžete zveriť so všetkým, čo súvisí s prácou. Môže sa vám skutočne uľaviť, ak sa porozprávate s osobou, ktorá chápe prostredie vašej spoločnosti a dynamiku medzi zamestnancami.

Hnev na pracovisku nie je raritou. Prerušte toxický reťazec, tu sú 4 spôsoby, ako byť odolnejší

Takže nabudúce, keď sa vám šéf naozaj dostane pod kožu, vás môže krátky rozhovor s kolegom, ktorému veríte, upokojiť. Uistite sa však, že táto debata prebehne mimo ostatných ľudí. Kaviareň môže byť oveľa bezpečnejšia než vaša kója alebo open office. Nezabudnite ponúknuť kolegovi rovnakú istotu v prípade, že bude mať problém on.

4. Doprajte si kúsok lásky

To, čo niekedy skutočne potrebujete, je (virtuálne) objatie. Dobrý priateľ alebo ďalší dôležití ľudia môžu byť perfektným zdrojom podpory v ťažkých situáciách. Pokiaľ sa dokážete na chvíľu vytratiť, poslať správu alebo si zavolať, aby ste mohli počuť na pár minút priateľský hlas, tak vám to bude stačiť, aby ste sa upokojili. I keď vám vaši blízki nedokážu poskytnúť rovnakú vnútornú perspektívu ako kolega, tak vám môže ich povzbudenie alebo rozveselenie pripomenúť, že je toho v živote oveľa viac než len aktuálny problém.

5. Nájdite si svoje šťastné miesto

Dajte si na pár minút prestávku a prečítajte si svoju obľúbenú webovú stránku. Môže to byť fajn mentálny únik. Takže ak sa potrebujete upokojiť po ráne plnom hnevu, tak si pozrite Pinterest, najnovšie výpredaje v online obchodoch, alebo si na obede zahrajte pár kôl obľúbenej hry. Krátka prestávka vám pomôže odvrátiť pozornosť od problému alebo sa sústrediť na niečo, čo vás robí šťastnými. Tak zmiernite stres a do práce sa vrátite v lepšej nálade.

6. Urobte si prestávku

Ak sú veci naozaj intenzívne, povedzme, že ste prišli o povýšenie kvôli kolegovi, ktorý si prisvojil váš skvelý nápad, tak jedným z najlepších riešení môže byť, ak sa zo situácie (aspoň dočasne) vytratíte. Choďte na obed, kávu alebo sa len tak vonku poprechádzajte. Svoj telefón a emaily ale nechajte na pokoji. Ak vystúpite zo štyroch stien kancelárie, tak vám to pomôže získať fyzický i duševný priestor, ktorý potrebujete na to, aby ste vypustili paru a relaxovali.

Každý človek určite zažil v kancelárii taký deň, ktorý ho takmer zlomil. To je v poriadku. Buďte na to pripravení. Osvojte si niekoľko taktík, o ktorých viete, že vás upokoja. Zachovajte si profesionalitu bez ohľadu na to, aká zlá sa vám zdá byť konkrétna situácia.

Autorkou článku je Elizabeth Lowman. Tento text vyšiel na stránke Forbes.com ako súčasť účtu The Muse

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk