4. júna 2020

Keď sa hrozba z ochorenia Covid-19 zrazu prehupla do izolácie a štáty obmedzili pohyb ľudí, mnohé ženy mi hovorili, že stres, ktorý zažívajú, je väčší ako čokoľvek, čo zažili doposiaľ – či už v práci alebo v rodine. „Čo môžeme robiť, aby sme sa necítili také preťažené a bez akejkoľvek možnosti mať veci pod kontrolou?“ Túto otázku som rozoberala s mnohými mojimi kamarátkami. Ale veď je to ľahké, povedala jedna moja priateľka. Pravidlá by mali určovať ženy. Dosiahli sme už tento stupeň vývoja? Nie. Ale rozhodne sme v centre pozornosti.

Väčšina žien súhlasí s tým, že keď je nás vidieť a počuť, sme v menšom strese. Byť „niekde uprostred“ je podľa výskumu to najhoršie miesto, kde sa môžete ocitnúť. Platí to doma aj v práci. Ženy, ktoré boli stredné manažérky, zažívali vyššiu úroveň stresu ako muži v strednom či vyššom manažmente. Jediné miesto, kde zažívali ženy menšiu úroveň stresu, boli výkonné pozície. Vyplýva to z výskumu spoločnosti Myers-Briggs, ktorá zrealizovala kombinovanú analýzu troch štúdií o správaní sa v práci, avšak ešte pred vypuknutím pandémie nového koronavírusu.

Prečo majú ženy problém presadiť sa v práci?
Podceňujú sa, kým muži sa preceňujú

Správa spoločnosti Myers-Briggs o strese, rode a líderstve je silnou pripomienkou toho, čo nám všetkým lezie na nervy – o ženách ako stresových monštrách, vyrývačoch a otravných stvoreniach, ktoré chcú mať veci stále pod kontrolou. Správa analyzovala dáta získané od 1182 žien a 485 mužov. Dá sa však na ne pozerať dvoma spôsobmi.

Veľký stres zažíva každý, odspodu až po vrchol rebríčka. No mužský stres je iný. Zdá sa, že za normálnych okolností dokážu kritiku hodiť za hlavu akoby odfrkli pár lupín z pliec. Keď sú pod tlakom, ich stres sa akoby zázračne uvoľní. Nechajú ho plynúť a vyletieť do výšav. Tento konkrétny výskum to nijako nevysvetľuje, i keď spoločnosť Myers-Briggs má ešte stále dostatočné množstvo dát vo svojich archívoch, ktoré môže ďalej skúmať. Takže zatiaľ, kým sme všetci v krízovom režime, muži aj ženy bez výnimky, by som celé posolstvo zhrnula nasledovne: Nikdy nezmeškajte príležitosť, ktorú ponúka kríza.

Pandémia by mohla priniesť rešpekt ženám a umožniť im väčšiu kontrolu nad ich časom. Štúdia Myers-Briggs uviedla, že úroveň stresu bola na najvyššej úrovni – u žien aj mužov – tesne predtým, ako v pracovnom rebríčku dosiahli výkonnú úroveň no stále boli vo vyššom manažmente. Extrémny stres ovplyvňujú tri aspekty (a s pomocou nich sa dá aj kontrolovať): aké veľké sú nároky, ktoré na vás kladú, do akej miery máte na výber a aké veci máte pod kontrolou a koľko podpory či času máte k dispozícii. Vypýtala som si preto rady od odborníčok, ako tieto poznatky zosobniť a využiť ich v súčasnej situácii.

Neakceptujte „nie“ ako odpoveď

Počas pandémie sa rovnakým spôsobom vyzdvihujú ženy aj muži, ktorí pracujú v prvej línii, možno po prvý raz v histórii. S každým doktorom Faucim je tu aj doktorka Birx. Ani jeden z nich neakceptuje „nie“ ako odpoveď. Len málokedy som videla pod extrémnym tlakom takých dvoch pokojných ľudí. V novom normále sa preto správajte ako duo Fauci-Birx, nie ako Myers-Briggs. Stavila by som sa o veľkú sumu peňazí, že tí nie veľmi vystresovaní muži z prieskumu Myers-Briggs buď svoj stres popierali, alebo samých seba sústavne kládli na prvé miesto, hovorili, čo si myslia, a delegovali prácu iným. Robte to isté.

Pozrite sa na to, ako vnímate samé seba

Vedzte, že medzi sebaobranou a sabotážou voči samému sebe je veľký rozdiel, píše Jennifer Louden v knihe pod názvom Why Bother? Discover the Desire for What’s Next. Aj keď túto knihu napísala ešte pred pandémiou, z pohľadu odporúčaní ide o dokonalú zmes reality a útechy. Louden navrhuje, aby ste „dovolili svojmu hnevu vydláždiť vám cestu k obnove samého seba“. Ako dodáva: „Hnev vám dokáže povedať, čo je dôležité a čo dôležité nie je. Môžete ako lev zarevať ‘prac sa mi z cesty’.“

Viac žien v podnikaní by mohlo mať pozitívny vplyv na ekonomiku

Dovolím si tejto emócii sekundovať. Ženy by mali revať viac. No skôr ako všetci začneme kričať, chcem sa na chvíľu pozrieť na to, čo je v tejto situácii nové. Objem stresu, smútku, boja za pravdu a boja o moc, ktorá sa nám dennodenne odohráva pred očami, je ohromujúci. Muži aj ženy zo Spojených štátov spravodlivo revú v hneve nad prípadmi ako zabitie Georgea Floyda či mŕtvymi Američanmi, ktorí zomreli na následky ochorenia Covid-19.

A príčin na smútok bude ešte viac. Teraz nie je správny čas obrátiť sa do seba a premýšľať o našich smútkoch sediac niekde v ústraní na vankúši. Síce na tom nie je nič zlé, ale myslím si, že to by malo nasledovať až potom, ako si poriadne zareveme.

Musíme dať USA opäť dohromady a je dôležité, ako sa k tomu postavíme. Či sa na to budeme pozerať ako na prekážku, ktorú musíme zdolať, alebo ako beštiu, ktorej by sme sa mali obávať. Momentálne je to beštia. Pravdepodobne ju skrotíme potom, ako prekonáme pandémiu, keď už budeme všetci nútení vysporiadať sa s traumami a smútkom, ktoré táto krajina zažila. Ale kým sa tak stane…

Prijmite pomoc a delegujte

Ďalšia bežná rada, ktorá odoláva času, je potreba byť nastavený na rast a mať otvorenú myseľ. Vytrénujte svoj mozog tak, aby prekážky vnímal len ako retardéry na ceste či dopravnú zápchu, nie ako kolízie. Problémy riešte s odhodlaním, radí Louden. Keď v práci či doma len tak prežívate, časom sa sami seba začnete pýtať „prečo by sme sa vôbec mali snažiť?“. Táto kríza neodíde len tak ľahko. Akú taktiku by ste mali použiť v tejto situácii? Prijmite pomoc priateľov a rodiny. A tiež neodsúvajte svoje ciele, kým sa vám bude svet zdať bezpečnejší.

Nečakajte s manažovaním stresu, kým to bude „bezpečnejšie“

Svet nikdy nie je bezpečný, to si len niekedy myslíme, že je. Ani vaša práca nikdy nebola v bezpečí, ani vaše zdravie. Túto neistotu môžete manažovať tak, že prijmete pomoc, ktorú potrebujete. Keď na dvere klopete sebavedome a životom prechádzate spôsobom, ktorý vám dodáva istý objem moci, budete sa cítiť menej vystresované.

Jasne si pamätám, že tesne po hurikáne Katrina hovorila jedna žena vo vysokej pozícii o pomoci postihnutým oblastiam na konferencii o líderstve. Na snímke z jej prezentácie bolo napísané „Nikto ti nepríde na pomoc“. Nikdy na to nezabudnem. Nezáleží na tom, kam sa pohnete, alebo aké vzťahy si vybudujete po pandémii. Len vy sami si môžete pomôcť začať po kríze odznova.

Na ceste hore

„Pozície stredného manažmentu môžu byť pre ženy stresujúcejšie ako pre mužov, pretože tieto pozície často charakterizuje snaha dokázať, aký ste líder,“ píšu odborníci v správe spoločnosti Myers-Briggs. Osobne tento dôvod neuznávam a myslím si, že by ste ho nemali uznávať ani vy. Ženy líderky už teraz vidíme po celej krajine. A vidíme aj mužov, ktorí sa správajú ako klaun.

Zabudnite na porovnania medzi mužmi a ženami a osvojte si nastavenie mysle orientované na rast. Táto fráza sa často spája s vplyvnou výskumníčkou Carol Dweckovou. Na to, aby ste rástli, musí vaša myseľ vidieť príležitosti, vysvetľuje Dweck. Musíte si osvojiť učenie. V nasledujúcich rokoch budú vedomosti vašou mocou. A to aj v prípade, že ste teraz bez práce, alebo pracujete príležitostne.

Na to, aby ste sa hýbali vpred, nepotrebujete žiadnu organizáciu. Potrebujete princípy organizácie. Buďte svojim stredobodom. Váš stres je rovnako dôležitý, ako stres hocikoho iného. Keď ste uprostred toho všetkého, spýtajte sa seba samej „čo mám spraviť, aby som znížila svoju úroveň paniky?“. A všetko, čo vám k tomu pomôže, umiestnite na vrchol zoznamu vecí, ktoré musíte spraviť každý jeden deň.

Ako už bolo spomenuté, neakceptujte „nie” ako odpoveď. Keď si tento prístup osvojíte, už nikdy nebudete konať tak, ako to vyhovuje iným, či už vo vzťahoch alebo v práci. Budete viac hovoriť o svojich cieľoch a konať v súlade s nimi. Niekedy sa musíme poučiť na vlastných chybách, opäť a znova zlyhať, a až potom sa zmeníme. Nikdy nepremeškajte krízu. Napríklad ja som začala podnikať a ja sama si určujem pravidlá. Veď napokon, ako hovorí správa spoločnosti Myers-Briggs, majitelia zažívajú nižšie úrovne stresu.

Autorka textu Denise Brodey je zakladateľka organizácie Rebel Talent. Pre Forbes US píše o diverzite a inklúzii na pracovisku.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?