17. decembra 2019

Na majstrovstvách sveta v elektronických športoch, ktoré sa konali tento víkend, malo svoje zastúpenie po prvýkrát v histórii aj Slovensko. Hoci naši hráči neuspeli, tomuto biznisu sa u nás pomaly otvárajú dvere. Aj tunajšie firmy si už podľa Slovenskej asociácie elektronických športov uvedomujú rast e-športu. Aký je vôbec jeho potenciál?

Segment elektronických športov by mal tento rok generovať príjmy vo výške 1,1 miliardy dolárov, ukazuje analýza spoločnosti Newzoo. Ide o 26,7-percentný nárast oproti minulému roku, pričom sa predpokladá že tento biznis v roku 2022 dosiahne hodnotu 1,79 miliardy dolárov. Nepredstaviteľné? Len pri poslednom turnaji v hre DOTA 2, ktorá je najsledovanejším e-športom vôbec, sa hralo o rekordných 34 miliónov dolárov a v hre Fortnite vyhral nedávno len 16-ročný Američan viac ako tri milióny dolárov, ako informovalo CNBC, čo je viac ako víťaz Wimbledonu alebo Tour de France.

Reprezentanti Slovenska v Dota 2 sa zúčastnili majstrovstiev v Soule, ktoré vyhralo Japonsko. Foto: SAEŠ

„E-šport ide vo svete dopredu neuveriteľným tempom a svedčí o tom aj veľký záujem firiem prezentovať sa v tomto biznise,“ vysvetľuje člen výkonného výboru Slovenskej asociácie elektronických športov Miroslav Kratochvíl.

 

Medzi tých najväčších sponzorov e-športu patria podľa platformy Medium napríklad Nike, Coca-Cola, Mercedes-Benz či Mastercard, no podpora vzrastá aj medzi slovenskými firmami. Herné turnaje, online ligy či vybrané e-športové tímy podporujú u nás Orange, IBM, VÚB Banka, Škoda Auto, Omen by HP, Fortuna či Lenovo.

Atraktivita spočíva najmä v tom, že hráči a fanúšikovia hier sú pre firmy veľmi zaujímavou cieľovou skupinou. „Ide o cca 90 % mužov vo veku od 18 do 35 rokov s priemernou dobou sledovania alebo hrania 2 až 3 hodiny denne. Zároveň sú veľmi ťažko zasiahnuteľní klasickými médiami, technicky zdatní a zvyknutí využívať platené služby na internete,“ hovorí Kratochvíl a dodáva, že hry sú veľmi dobre prispôsobené na prezentáciu značiek.

Navyše, sledovanosť týchto zápasov dosahuje miliónové videnia. Len svetové finále populárnej hry League of Legends dosiahlo podľa CNBC sledovanosť viac ako 100 miliónov divákov, čo je zhruba rovnako ako finále amerického Superbowlu. Celkovo sledovalo tento rok elektronické športy 454 miliónov ľudí na celom svete, čo je viac ako počet divákov amerického futbalu a rugby dokopy.

Ide o šport?

Kratochvíl sa len v pondelok vrátil so slovenským tímom zo Soulu, kde sa konali tohtoročné majstrovstvá sveta v e-športe. Z 21 tímov, ktoré zabojovali o výhru 25-tisíc dolárov, skončili Slováci na 16. mieste a stále máme čo doháňať. „Čaká nás dlhý boj k postupnej profesionalizácii. V zahraničí nájdeme množstvo prípadov, kde sa hráči príprave a hraniu venujú naozaj profesionálne, a teda je to ich jediné zamestnanie, podobne ako pri iných vrcholových športovcoch,“ hovorí Kratochvíl.

Pár slovenských hráčov si však môže dovoliť sústrediť sa výlučne na túto činnosť. „Hrávajú v rôznych svetových tímoch a na turnajoch po celom svete, denne trénujú a väčšinou nemajú inú prácu,” vysvetľuje. Zväčša dostávajú plat a prémie za výhry, majú aj vlastných spozorov, trénerov a väčšinou sú zazmluvnení s klubom.

Európsky rebríček 30 pod 30 je tu! Slovensko reprezentuje hráč Counter-strike

Medzi slovenskú špicu sa zaraďujú napríklad Ladislav “GuardiaN” Kovács, ktorý je v hre CS:GO považovaný za najlepšieho “snipera” na svete či hráč CS Martin “Styko” Styk. „Hrám za tím, ktorý ma finančne zabezpečuje, mám s nimi podpísanú zmluvu a fungujeme v takom vzťahu, ako majú napríklad futbalista a jeho klub,” povedal pre Forbes vo februári minulého roka.

O tom, či sú elektronické športy vôbec športy, sa pritom vedie veľká polemika. Vysvetlenia  jednotlivých slovníkov či organizácií sú rôzne. Jediné, na čom sa zhodnú je výzva, na konci ktorej je skóre. „Najlepší hráči sveta sa na turnaje pripravujú nielen psychicky, ale aj fyzicky. E-šport si vyžaduje dobrú koordináciu, rýchle reflexy, správne nastavenie mysle a dobrú komunikáciu medzi spoluhráčmi,“ vraví Kratochvíl. V súčasnosti sa dokonca diskutuje o jeho zaradení medzi olympijské športy a na medzinárodnú športovú organizáciu Sportaccord je podľa neho vyvíjaný pomerne veľký tlak zo strany fanúšikov a bežnej verejnosti.

V poslednej dobe do sveta elektronických športov začínajú vstupovať aj tradičné športové organizácie ako napríklad AS Rím, Paris Saint-Germain alebo česká Sparta Praha či slovenský AS Trenčín. „V zahraničí sú akvizície e-športových sekcií pre etablované organizácie prevažne hnané vstupom a expanziou v online segmente. Takto získaný tím tak vie klubu ponúknuť pomerne silnú divácku základňu na im prirodzených kanáloch ako napríklad Twitch, kde tradiční športovci majú takmer nulový prienik,“ hovorí Kratochvíl. Rozhodujúcou je tiež veľká hodnota za peniaze.

Člen výkonného výboru Slovenskej asociácie elektronických športov Miroslav Kratochvíl. Foto: SAEŠ

E-šport sa môže stať podľa amerického Forbesu už čoskoro finančne najlukratívnejším športom, ktorý za pár rokov predbehne aj najziskovejšiu Formulu 1 či Ligu majstrov. Hodnota top e-športového tímu Cloud 9 je v súčasnosti na úrovni 400 miliónov dolárov.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk