Od kamarátky Dominiky počúval o prírodných čistiacich prostriedkoch celé roky. Jej otec sa tejto téme intenzívne venoval a na domácej báze si ich pripravoval z rôznych rastlinných olejov. Všetko však zmenil až deň, keď mu Dominika priniesla na skúšku liter takéhoto koncentrátu.
„Pamätám si, že som vtedy doma upratoval a čistil do tretej v noci,“ hovorí o prvom impulze Peter Faltus, dnes majiteľ značky Chistee. Jeho nadšenie sa po pár dňoch premenilo na biznis, s kamarátkou Dominikou, majiteľkou kozmetickej značky Malinna, sa dohodol, že sa spolu pokúsia priblížiť takéto prírodné čistenie čo najväčšiemu počtu ľudí.
Firma Calendula je na trhu viac ako 20 rokov.
Biznis postavila na liečivých rastlinách
Práve spolupráca so značkou svojej kamarátky Dominiky mu začiatky významne uľahčila. „Súrodenci Malinna a Chistee majú spoločného „otca“ pána Jaroslava Stráňavského. Jeho firma Juveril zabezpečuje vývoj a výrobu základných substrátov pre naše produkty. Každý z nás ide vlastnou cestou a všetkých nás spájajú spoločné hodnoty, vízie a vzájomná podpora. Výrobné know-how má množstvo ďalších potenciálnych využití,“ vysvetľuje Faltus.
Zľava: Peter Faltus, Dominika Doniga a Jaroslav Stráňavský, ktorí stoja za značkami CHISTEE a MALINNA. Foto: archív CHISTEE
Výsledkom sa stal koncentrát značky Chistee, ktorý si môžete zakúpiť samostatne a riediť ho podľa toho, na aký účel ho potrebujete, prípadne si môžete zakúpiť už v správnych pomeroch rozriedené prípravky na riad, na interiér a exteriér auta, či univerzálny prostriedok, určený prakticky na akýkoľvek účel. Ako Peter s obľubou prezentuje, s jedným koncentrátom tak máte postarané o celú domácnosť, dokonca ho môžete použiť aj do práčky, do umývačky riadu či na umývanie ovocia a zeleniny.
Koncentráty sú dostupné v troch vôňach – citrus, mäta a levanduľa – a sú 100 % biodegradovateľné a 100 % prírodné.
Výzvy prekonáva aj vďaka spolupráci zákazníkov
Vývoj čistiacich prostriedkov nie je nič jednoduché, čo potvrdzuje aj Peter. „Pre vývoj prostriedkov boli kľúčové inšpirácia a prístup pri spracovávaní rastlinných olejov v USA. Tento prístup sa dá naozaj prirovnať ku kľúču, ktorým je možné otvárať rôzne miestnosti. V niektorej miestnosti dokážete podporiť zdravie organizmu, v inej čistiace schopnosti rastlinných olejov,“ vysvetľuje.
Priateľstvo utužili v spoločnom biznise.
V Banskej Bystrici sa popularite teší ich podnik Bottova
„Náročné pri vývoji čistiacich prostriedkoch bolo spojiť vodu s rastlinnými olejmi a vyťažiť z olejov maximum čistiacich látok. Pri samotnom predaji je obzvlášť náročné zladiť očakávania kupujúcich, naučených používať chemické prostriedky,“ dodal.
Keďže jednou z najväčších výziev je aj ekológia, a to nielen čo sa týka biodegradácie čistiacich prostriedkov, ale aj obmedzenia tvorby obalov, v tomto smere si Peter pochvaľuje najmä aktívnu spoluprácu svojich zákazníkov. „Pribúdajú spotrebitelia, ktorí si napríklad prídu načapovať čistiaci prostriedok a doma koncentrát rozriedia do nádob podľa potreby a použitia,“ tvrdí.
Oleje z celého sveta
Faltus tvrdí, že prioritou firmy Juveril, ktorá zabezpečuje pre Chistee vývoj a výrobu, je dovážať oleje najmä z Európy, vzhľadom na kvalitatívne požiadavky sa však nevyhnú ani spolupráci s výrobcami z Ázie a Afriky. Do budúcna by nezavrhoval ani zložky priamo zo Slovenska. „Veríme, že naše poľnohospodárstvo sa postupne transformuje a že aj na Slovensku raz budeme pestovať plodiny a vyrábať oleje s vyššou pridanou hodnotou a vo väčšom množstve,“ hovorí.
CHISTEE má aj svoju kamennú prevádzku, o ktorú sa delí práve so značkou MALINNA. Nachádza sa na bratislavskej Grösslingovej ulici. Foto: archív CHISTEE
Čistiaci prostriedok si však sami len tak jednoducho doma z olejov nenamiešate. „Proces výroby čistiacich prostriedkov je unikátny. Nie je patentovateľný a momentálne je predmetom výrobného tajomstva. Ide o jedinečnú metódu spracovania rastlinných olejov v presnom procese a za špecifických podmienok. Táto metóda vznikla na základe vlastného 9-ročného výskumu v spolupráci so špičkovými vedecko-výskumnými inštitúciami zo Slovenska, Európy a USA,“ vysvetľuje pozadie výroby Peter.
Prioritou je zdravie
Petrovou primárnou motiváciou, prečo sa zbaviť štandardných prostriedkov, ktoré dovtedy používal, bolo „svoje zdravie a zdravie svojho okolia“. Pre ľudí odporúča zamerať sa na informácie priamo na internetových stránkach jednotlivých výrobcov čistiacich prostriedkov, kde sú títo výrobcovia povinní uvádzať tzv. kartu bezpečnostných údajov. „Často to nie je veľmi príjemné čítanie,“ poznamenal Faltus.
„Nemenej dôležitá motivácia pre človeka by podľa mňa mala byť ochrana životného prostredia. Denne takmer každá domácnosť a prevádzka spláchne množstvo prostriedkov na čistenie, umývanie a pranie, ktoré sa v prírode nevedia prirodzene rozložiť. Dosah už celosvetovo pociťujeme na kvalite vody, ktorá sa ďalej dostáva do celého životného prostredia. Veríme, že je čas na zmenu a že máme všetky potrebné technológie, ako čistiť účinne a ekologicky zároveň,“ dodal.
Výskum prináša výsledky
Značka Chistee je pomerne mladá, na trhu pôsobí od septembra 2018. Veľmi rýchlo si však získala svoju stálu klientelu a dôkazom, že sa jej darí, je aj plán dostavby výrobnej haly pre skupinu značiek. „Aktuálne výrobné kapacity máme 2000 litrov čistiacich koncentrátov za mesiac. Po dostavbe výrobnej haly tento rok by sa mala mesačná kapacita zvýšiť na 10 000 litrov mesačne,“ hovorí Peter.
Expanziu do zahraničia však vo veľkom merítku zatiaľ neplánuje a prioritou sú pre značku momentálne Slovensko a Česko, a to najmä z viackrát spomínaných ekologických dôvodov. „Pri čistiacich prostriedkoch je vzhľadom na ich objemnosť potrebné dbať aj na ekologický dosah pri ich distribúcii k zákazníkovi. Radi by sme na tomto území budovali skôr bezodpadový model distribúcie a spotreby čistiacich prostriedkov a takto inšpirovali aj zahraničie,“ vysvetľuje Peter, hoci priznáva, že dopyt zo zahraničia existuje, a to nielen, čo sa týka spotrebiteľských balení, ale aj v oblasti priemyselného čistenia.
CHISTEE v Starej tržnici na Dobrom trhu. Foto: archív CHISTEE
Okrem dostavby haly je však veľkou novinkou v rámci značky pokrok vo výskume, ktorý by mal samotné produkty posunúť tento rok na ešte vyššiu úroveň. „Všetky naše produkty získali novú schopnosť reagovať s povrchmi materiálov a vytvárať na nich minerálnu vrstvu s antibakteriálnymi účinkami,“ hovorí.
Chystanou novinkou sú aj dva nové čistiace koncentráty. „V prvom koncentráte spojíme všetko doterajšie know-how a prinesieme produkt s najvyššími možnými čistiacimi a antibakteriálnymi účinkami, vhodnými na čistenie aj silne infekčne a mikrobiálne znečistených priestorov. Druhý koncentrát je vyrobený len z rastlinných olejov z Európy. Dokážeme tak výrazne znížiť náklady a finálnu cenu tohto koncentrátu,“ dodal.
Titulné foto: Peter Faltus (v popredí) a jeho kamarátka Dominika Doniga (vľavo) a produkt Chistee. Foto: archív CHISTEE