14. marca 2019

Záleží im na detailoch a v biznise chcú byť iní. Igor Čajko a Šimon Staš tak otvorili v Banskej Bystrici gastroprojekt s názvom Bottova-Coffee-Brunch-Gineria. Ten sa rýchlo ujal a majiteľom dal dobrý dôvod na to, aby svoju značku rozšírili.

Podnik Bottova vedie dvojica kamarátov. Igor študoval financie v Holandsku, no nakoniec sa vrátil domov do Banskej Bystrice. Šimon sa zase v oblasti gastronómie pohybuje už viac ako 7 rokov. Nikdy však nepracoval za barom alebo v kuchyni. Vlastní firmu, v ktorej distribuuje a praží kávu. V biznise tak spojili dva svety do jedného projektu. To vnímajú ako výhodu, vďaka ktorej sa môžu odlíšiť od ostatných.

V nedeľu nepracujú

Idea založiť v Banskej Bystrici gastroprojekt Bottova vznikla koncom roka 2017. Dvojica kamarátov vtedy dostala ponuku na zaujímavý priestor, ktorý podľa nich potreboval meno. „Minimálne teda interné, aby sme aspoň my vedeli, o čom sa rozprávame,“ ozrejmuje Šimon pre Forbes.sk. Profily na sociálnych sieťach založili zhruba rok dozadu. Najskôr museli mať vytvorené logo, koncept a dizajn. Sústredili sa primárne na Instagram. A zrejme odvtedy sa medzi ľuďmi o Bottovej hovorí.

Dvojica kamarátov založila básnickú kaviareň. Venovali ju Sládkovičovi

Ak vás zaujíma, odkiaľ sa zobral názov tejto slovenskej značky, nemusíte premýšľať dlho. Nachádza sa totiž na ulici Jána Bottu. Podľa Šimona začali označenie používať interne a ujalo sa. Je zvučné a ľudia si ho ľahko zapamätajú. „Kam ideme na kávu? Na Bottovu,“ demonštruje jeden z majiteľov podniku.

Budova, v ktorej sídli podnik Bottova. Majitelia zvolili moderný koncept. Foto: archív značky Bottova

Vedenie biznisu považuje táto dvojica predovšetkým za veľkú zodpovednosť. Šimon si však nemyslí, že by v podnikaní s kamarátom čelili nejakým extrémnym výzvam. „Na Slovensku je vo všeobecnosti problém s kvalifikovanou pracovnou silou. Snažíme sa s kolektívom pracovať, vzdelávať zamestnancov, školiť, pracovať s nimi reálne na prevádzke a tráviť s nimi aj nepracovný čas,“ vysvetľuje pre Forbes.sk.

Ponúka palacinky od výmyslu sveta. V podniku Pán Cakes vás majiteľka i obslúži

Hneď však dodáva, že Bottova je malým projektom. Na mieste majú 35 stoličiek, otvorení sú 9 hodín denne, v sobotu len 5 a v nedeľu sami oddychujú. Od začiatku však mala dvojica majiteľov jasnú predstavu o biznise. Technológie aj použité materiály museli byť kvalitné. Vďaka spomínanému biznisu s kávou si dokázali veľkú časť zariadenia baru zadovážiť v necenníkových cenách. I napriek tomu však ich počiatočné investície presiahli 85-tisíc eur.

Ľudia k nim chodia aj na krupicu

Ponuku v podniku Bottova zameralo duo najmä na raňajky, ktoré každé tri mesiace obmieňajú. „Keďže sa nachádzame na malom trhu, sme nútení brunch rozdeliť na raňajky a obedy,“ vysvetľuje Šimon. Denne tak na obed ponúkajú mäsité jedlo, krémové polievky, cestoviny i šaláty.

V Banskej Bystrici uspeli vďaka moderným surovinám, ktoré pri varení používajú. Foto: archív značky Bottova

V názve podniku nájdete i slovo Gineria. To má vystihovať lásku majiteľov k ginu a večernému životu. A tak nechávajú prevádzku otvorenú sporadicky i do neskorších hodín a usporadúvajú rôzne pop-upy.

Na chode značky sa podieľa tím ľudí. Igor má na starosti kuchyňu, kde spolupracuje s dvojicou kuchárok. Šimon sa zase stará o bar a obsluhu. Tam majú v tíme head baristku, ktorej pomáhajú ďalší traja ľudia.

V biznise sa držia tohto jednoduchého pravidla: Filtrujú kávu a nie ľudí. Foto: archív značky Bottova

Medzi najpredávanejšie jedlá patria v podniku Bottova tie, ktoré obsahujú avokádo, lososa, vajcia ale napríklad i taká krupica. Šimon na to má jednoduché  vysvetlenie. Pri prvých dvoch ide o moderné potraviny, ktoré sú súčasťou raňajok po celom svete. Vajíčka sú na Slovensku samozrejmosť. A čo tá krupica? „Pre množstvo ľudí predstavuje návrat do detských čias. Dnes sa snažia jesť ľahšie, zdravšie a ak nemajú doma niekoho pod 10 rokov, tak na krupicu zabudnú,“ hovorí. Stále však ide o chuť, ktorú si každý človek pamätá z detstva a viažu sa mu na ňu len dobré spomienky.

Rozšíria sa o Malú Bottovu

Denne v podniku Bottova predajú zhruba 100 porcií jedál. Ide kombinovane o raňajky a obedy. Pre ich kávičkárske zázemie sa orientujú i na túto oblasť, no sami majitelia konštatujú, že ich ľudia zatiaľ vnímajú viac cez jedlo. „Predstavte si malé mesto, podnik v polopivnici, mimo centra mesta a často sa na stôl čaká. Hotová svetová metropola,“ opisuje Šimon s úsmevom.

Vzhľadom na to, že Bottova je mladým projektom, tak jej majitelia investujú financie do dolaďovania procesov a celkového zázemia. Šimona však veľmi teší, že sa s Igorom takmer vždy dokážu zhodnúť napríklad i na takej drobnosti, akou sú taniere.

Projekt Bottova sa teší veľkej obľube. Majitelia tak pripravili ďalší koncept. Foto: archív značky Bottova

„Prvé mesiace sme začínali na tých z Ikey. Nehanbíme sa za to, proste nám už nezvýšilo na iné,“ vraví. Po silných letných mesiacoch si však objednali ručne vyrobené taniere priamo z Portugalska. Podľa majiteľov si ich zaslúžili ako hostia, tak i sama Bottova. Pokiaľ vraj chcú byť v biznise iní, musia to ukázať v každom jednom detaile.

Hlavné foto: Igor Čajko (vpravo) a Šimon Staš (vľavo) išli do biznisu spoločne. Foto: archív značky Bottova