24. marca 2018

Hral na ňom prezident, znel pod Tatrami a k spokojným užívateľom WoodPacku patria aj Korben Dallas či Jana Kirscher. Túžba muzikanta vytvoriť hudobný nástroj s vlastným identickým zvukom, ktorého jediný tón si človeka podmaní a inšpiruje ho k ďalšej hre, priviedla hudobníka Borisa Čellára k WoodPacku. Stvoril drevenú „skrinku“  s výnimočným dizajnom oceneným na Bratislava Design Week.

Na začiatku bola osobná potreba hudobníka, ktorá sa zmenila na biznis až na základe dopytu. „Hľadal som nástroj, ktorý by doplnil moju predstavu o zvuku v mojich skladbách,“ hovorí Boris Čellár, ktorého hľadanie dostalo k nástrojom ako marimba či xylofón. „Znie to veľmi pekne, príjemne dreveno. Ale tieto nástroje sú pomerne zložité. Do mojej hudby som si predstavoval nejakú zjednodušenú verziu.“

Traja kamaráti, Bukowski a bar, v ktorom máte zabudnúť na okolitý svet

Počas svojho pátrania narazil na štrbinový bubon s drevenými lamelami, po ktorých sa udiera palicami. Pôvodne ide o africký tradičný komunikačný nástroj slúžiaci na dorozumievanie sa medzi dedinami. Hovorí sa o ňom, že prehovára jazykom stromov. „V mojej predstave to bol nástroj, ktorý je intuitívny a dá sa na ňom hrať veľmi ľahko, jednoducho. Nemusíte mať hudobné vzdelanie. Keď palička dopadne na nástroj, ten vydá tón, ktorý uchváti a inšpiruje k tomu, aby ste udierali do nástroja stále znovu a znovu,“ hovorí o podstate WoodPacku výrobca.

„Snažil som sa vžiť do nástroja, byť na chvíľu kusom dreva a predstaviť si, čo sa v ňom asi deje,“ hovorí hudobník, ktorý si popri vyvíjaní svojho nástroja, dopĺňal fyzikálne vedomosti prostredníctvom internetu. Rezonančná doska WoodPacku pozostáva z vyrezaných jazýčkov rôznej dĺžky, pričom každý je naladený na určitú notu v stupnici. S kamarátom kontrabasistom Vladom Máčajom, ktorý sa venuje architektúre, počítali veľkostné pomery jednotlivých jazýčkov, aby dokázali stupnicu naladiť.

Snaha dosiahnuť dokonalosť

Boris Čellár sa označuje za hľadača ideálneho zvuku.  „Keď by som to mal vyjadriť v percentách, tak som hotový na 97 percent a tie tri percentá, to je práca do konca života.“ Zvuk nástroja ovplyvňuje viacero aspektov od hrúbky steny až po druh dreva, z ktorého je WoodPack vyrobený.

„Naladiť nástroj znamená, vkladať do neho náladu, ktorá je tam zachytená na veky vekov.“ Proces ladenia je veľmi citlivá záležitosť a skrýva v sebe rukopis ladiča. Ladenie trvá asi hodinu a pol, pri tvrdom dreve sa tento proces môže dvojnásobne predĺžiť. Výroba jedného nástroja trvá asi štyri dni až týždeň.

Boris Čellár je hľadačom dokonalého zvuku pre svoj WoodPack. Foto: WoodPack

Oceňovaný dizajn, ktorý má srdce

Titul produkt roka získal Woodpack na Bratislava Desing Week a všimla si ho aj Nadácia Tatra banky. Napriek tomu o zovňajšku WoodPacku hovorí autor ako o vedľajšom produkte, ktorý vzniká hľadaním dokonalého zvuku. Čellár chcel, aby vyniklo jeho drevené prevedenie. Na úpravu dreva používa špeciálne esenciálne oleje, takže každý nástroj má svoju špecifickú vôňu.

WoodPack presahuje hranice hudobného nástroja a je možné ho využívať  ako terapeutickú pomôcku. Boris Čellár sa spolu s Nadačným fondom Telekom podieľa na organizácii koncertov pre nepočujúcich v projekte Musica Medica hudba sa nás dotýka. Keďže je WoodPack vysoko rezonančný hudobný nástroj, vibrácie umožňujú nepočujúcim vnímať hudbu. „Ich reakcie sú neskutočné,“ vraví s nadšením Čellár, ktorý sa pustil tiež do spolupráce s Nadáciou Volkswagen Slovakia. „Vyrobím nástroje pre autistov a pod vedením muzikoterapeuta Marcela Véna sa učia spolu s rodičmi komunikovať cez hudobný nástroj.“

7 rád, ako robiť biznis a byť šťastný od Shiny. Bez poriadku to nepôjde

Výrobca nástroja dokonca založil kapelu s názvom WoodPack Brothers, ktorá hrá improvizovanú hudbu. Podmanivé tóny WoodPacku vďaka nim už zneli aj na Skalnatom plese v Tatrách.

Keď sa nápad stáva biznisom

Boris Čellár o sebe hovorí, že sa cíti byť viac umelcom než ekonómom či marketingovým stratégom. WoodPack nevznikol ako biznis plán a dodnes jeho marketing zostáva na prirodzenej ceste hľadania si svojho zákazníka, takmer bez pomoci. „Celý môj biznis plán je postavený na tom, že veci robím s radosťou, intuitívne a mám stále otvorené oči z prekvapení, ktoré ma na ceste stretávajú,“ prezrádza výrobca. Ešte v týchto mesiacoch dokončuje vianočné objednávky, pretože dopyt pred Vianocami prekročil jeho výrobné možnosti.

O WoodPack je záujem aj zo zahraničia, hoci jeho marketingovými nástrojmi sú  len webová stránka, videá na Youtube a sčasti sociálne siete. Čellár predal už pár nástrojov do USA, ale aj v Európe do Francúzska, Nórska, Talianska, Nemecka či Holandska.

Boris Čellár vyrába WoodPack v rôznych drevených prevedeniach. Foto: WoodPack

Skupina Korben Dallas použila WoodPack pri prerábke skladby Davida Kollera Chci zas v tobě spát a Jana Kirschner si ho zobrala na svoju minuloročnú akustickú šnúru koncertov. Čaru drevenej „skrinky“ vraj podľahol aj jej partner, svetový producent a hudobník Eddie Stevens.

„Verím tomu, že človek, keď niečo robí s radosťou a láskou, tak je to prínosné. Keď to pomáha v rovine hudobnej, zdravotnej, sociálnej alebo akejkoľvek. Ľudia vložený typ energie rýchlo a ľahko prečítajú,“ dodáva Boris Čellár.

Hlavná Foto: WoodPack má svoj charakteristický drevený zvuk, ale vyniká aj dizajnom. Foto: WoodPack