Siedmy najväčší dodávateľ súčiastok pre automobilky na svete Forvia plánuje hromadné prepúšťanie. V Európe chce znížiť počet zamestnancov o 13 percent, na Slovensku dáva prácu vyše šiestim tisíckam ľudí.
Francúzsko-nemecký výrobca automobilových dielov Forvia oznámil plány na zníženie svojej pracovnej sily. V Európe plánuje v nadchádzajúcich rokoch prepustiť trinásť percent pracovníkov. Cieľom skupiny je zlepšiť svoju konkurencieschopnosť a ziskovosť na stagnujúcom a meniacom sa trhu s automobilmi. TASR o tom informuje na základe správy AFP.
Skupina Forvia vznikla v roku 2022 zlúčením francúzskej firmy Faurecia a nemeckej Helly. V roku 2023 sa skupina vrátila k zisku, ale predstavila plán na dosiahnutie úspor 500 miliónov eur do roku 2028. Oznámenie Forvie prichádza po redukcii pracovných miest u konkurentov, keďže dodávatelia sa prispôsobujú zmenám v automobilovom priemysle. Ten sa ešte úplne nezotavil z pandémie ochorenia kovid, súčasne pritom čelí prechodu na výrobu elektrických vozidiel, ktoré nepotrebujú určité produkty, ako sú napríklad výfuky.
Vedenie spoločnosti Forvia uviedlo, že do roku 2028 by mohlo v Európe zaniknúť až desať tisíc z jej celkového počtu takmer 76-tisíc pracovných miest. Bude sa pritom snažiť využívať menej dočasných zamestnancov. Zároveň bude zavádzať umelú inteligenciu na optimalizáciu výskumu a vývoja.
Na Slovensku má vyše šesťtisíc pracovníkov
Súčasťou skupiny Forvia sú tiež fabriky na Slovensku. V troch fabrikách – v Kočovciach pri Novom Meste nad Váhom, v Bánovciach nad Bebravou a v Trenčíne vyrába koncern pod značkou Hella svetlomety pre osobné či nákladné automobily. Spolu tu pracuje zhruba 3600 ľudí.
Pod značkou Faurecia, ktorá tento rok oslávi dvadsať rokov pôsobenia na Slovensku, zamestnáva Forvia na Slovensku viac ako tritisíc zamestnancov. Faurecia má na Slovensku tri obchodné skupiny, centrum zdieľaných služieb v Bratislave a šesť výrobných závodov. V Lozorne vyrába autosedačky, v Trnave a Žiline výfukové systémy, v Hlohovci a Košiciach interiéry.
„Ovplyvní to všetky závody, ale nie rovnakým spôsobom,“ povedal na tlačovej konferencii prevádzkový riaditeľ Forvie Olivier Durand.
Trnavský závod zo skupiny Forvia vedie Zuzana Chase. Foto: Miro Nôta
Trnavský závod zo skupiny Forvia v minulosti viedla topmanažérka Zuzana Chase. Foto: Miro Nôta
Okrem Slovenska zamestnáva spoločnosť ľudí vo fabrikách prakticky v celej Európe. „Zaznamenali sme pokles na európskom trhu a nevidíme zlepšenie v krátkodobom ani strednodobom horizonte,“ uviedol a dodal, že niektoré zariadenia Forvie nefungujú na plnú kapacitu, keďže automobilový priemysel prechádza zmenami a firma tomu musí prispôsobiť svoje kapacity.
Cieľom je aj to, aby bola Forvia menej závislá od Číny, kde generuje 27 percent tržieb a veľkú časť zisku. Spoločnosť vykázala za rok 2023 čistý zisk 222 miliónov eur, pričom jej tržby vzrástli o takmer 11 % na 27,2 miliardy eur. Dlh, ktorý je výsledkom fúzie so skupinou Hella vlani koncern znížil o takmer miliardu eur na zhruba sedem miliárd eur.
Investori privítali oznámenie spoločnosti o redukcii pracovných miest a akcie Forvie na začiatku obchodovania vzrástli o 4,7 %, zatiaľ čo parížsky akciový index SBF 120 klesol o 0,3 %.