4. októbra 2021

Ak sa vaša kancelária znovu otvára, no vy ste si zvykli na prácu z domu, je na čase rokovať so šéfom. Kariérna koučka zdieľa štyri spôsoby, ako pristupovať k tejto konverzácii.

Vzdelávanie, starostlivosť o deti, zabezpečenie príjmu, komunita, nerovnosť a politická situácia. To sú len niektoré z oblastí, v ktorých sa väčšine z nás za posledných 18 mesiacov obrátil život naruby. Priznajme si to – vytváranie nového „normálu“ je náročné.

Ďalšou oblasťou, v ktorej sa všetko zmenilo, bola práca a to, koľko z nás bolo nútených vykonávať ju z domu. Pre mnohých to bola na začiatku pandémie ťažká a nevítaná zmena.

Väčšina chce robiť aspoň čiastočne z domu

Potom sa však udialo niečo zaujímavé. Veľa ľudí začalo prácu zo svojej domácej kancelárie milovať. Nielenže získali viac času vďaka tomu, že odrazu nemuseli nikam dochádzať, ale mnoho zamestnancov navyše zistilo, že sú produktívnejší ako kedykoľvek predtým.

Z nedávneho prieskumu spoločnosti Profesia a združenia Open HR Forum vyplynulo, že dve tretiny Slovákov chce pracovať aspoň čiastočne z domu aj po skončení pandémie.

Reklama

A štúdia Prudential zo začiatku tohto roka zase zistila, že približne 87 % dospelých Američanov, ktorí počas pandémie mohli pracovať z domu, v tom chce pokračovať.

Pre niektorých bol dokonca návrat do predpandemického kancelárskeho života nepredstaviteľný. Problémom však je, že stále viac a viac zamestnávateľov volá svojich zamestnancov späť do kancelárií.

Aby boli všetci šťastní a produktívni

Čo to znamená pre tých, ktorí milujú prácu z domu a nechcú sa jej vzdať?

„Teraz, keď sa život vracia do normálu, máme perfektnú príležitosť zvážiť výhody, ktoré prináša návrat do bežného fungovania,“ hovorí Alexa Fischer, trénerka sebadôvery, podnikateľka a inštruktorka kurzov Udemy.

„Je férové viesť so zamestnancami úprimný rozhovor o výhodách a nevýhodách práce na diaľku s cieľom nájsť riešenia, ktoré zaistia, aby boli všetci šťastní a produktívni.“

Fischer ponúka štyri tipy, ako si môžu zamestnanci obhájiť prácu z domu a zároveň robiť šéfovi radosť. Základom je nájsť riešenie prospešné pre všetkých.

1. Starostlivo sa pripravte na rozhovor.

Keď sa pripravujete na rozhovor, mali by ste si nájsť čas na zhodnotenie výhod aj nevýhod práce na diaľku. Ak sa napríklad zamestnanec presťahuje do nového štátu s nižšími životnými nákladmi, ktoré mu umožňujú plnohodnotnejší život, a pritom môže pracovať na diaľku, bude to prínos aj pre zamestnávateľa.

„Keď sa na tento zoznam výhod a nevýhod pozriete objektívne, môžete získať jasnejší obraz o tom, ako chcete pokračovať v práci, a prečo,“ hovorí Fischer a dodáva, že vám to taktiež pomôže lepšie komunikovať dôvody, ak chcete zostať pracovať na diaľku.

„Pozitívny prístup v kombinácii so starostlivou prípravou často prinesie tie najlepšie výsledky.“

2. Sústreďte sa na víťazstvá

Ďalšou stratégiou, ktorú by ste pri rokovaniach mali uplatniť, je zamerať sa na to, prečo práca z domu poskytuje výhody všetkým stranám: vám osobne, ale aj firme.

Fischer navrhuje, aby ste sa zamysleli nad uplynulým rokom a vyzdvihli pracovné úspechy, ktoré ste dosiahli počas práce z domu:

  • Splnili ste (alebo prekročili) ciele?
  • Zistili ste, že ste produktívnejší?
  • Mali ste viac voľného času na cvičenie, ktoré môže zlepšiť vašu schopnosť sústrediť sa na prácu?
  • Ktorá výhoda sa ukázala aj ako prínos pre spoločnosť?

„Skutočne skúmajte, čo fungovalo dobre. Buďte pripravení porozprávať tieto príbehy aj vášmu nadriadenému,“ hovorí Fischer. „Ak dokážete efektívne komunikovať, prečo chcete pokračovať na home office a aké výhody to prináša, máte vyhraté.“

3. Vyhnite sa tejto bežnej chybe.

Bežnou chybou, pred ktorou Fischer varuje, je, že sa snažíme postaviť svoje argumenty o práci na diaľku na základe všeobecných predpokladov, ktoré považujeme za pravdivé. „Skúste namiesto toho hovoriť o sebe,“ upozorňuje s tým, že by ste mali dôvody personalizovať..

Skúste používať frázy ako:

  • „Zažil/-a som…“
  • „Z mojej perspektívy…“
  • „Zistil/-a som…“

Zameriavate sa tak na vlastné skúsenosti, proti ktorým je ťažšie argumentovať než proti všeobecným vyhláseniam, ako sú napríklad „každý miluje prácu z domu“ alebo „ľudia sú produktívnejší mimo kanceláriu“.

Ukážete tak aj trochu pokory a uznania, že vaše skúsenosti nie sú štandardom pre všetkých ostatných.

4. Buďte flexibilní.

Samozrejme, je dôležité mať na pamäti perspektívu svojho zamestnávateľa a byť počas procesu vyjednávania flexibilní. „Mali by ste byť otvorení nájsť riešenie, ktoré bude fungovať pre vás oboch,“ hovorí Fischer.

Reklama

To môže znamenať napríklad prácu z kancelárie 50 % času alebo účasť na dôležitých stretnutiach osobne podľa potreby. „Kľúčom je identifikovať dôvody, prečo je práca na diaľku obojstranne výhodná,“ hovorí Fischer. „Ak ste pripravení zvážiť niekoľko možností a dôvody návrhov, vytvoríte tak základ pre produktívnu konverzáciu.“

Na druhej strane, ak jedna alebo druhá strana zaujmú rigidný postoj, buď to vezmite alebo nechajte, už to nie je vyjednávanie. „Je to pravdepodobne vstupenka do nového zamestnania,“ hovorí Fischer.

Hľadanie nového „normálu“

Zamestnanci aj zamestnávatelia toho za posledný rok a pol prežili veľa. Potrebujeme si teda nechať čas a priestor, aby sme sa uzemnili a našli nový zmysel pre rovnováhu – aby sme vytvorili nový „normál“, s ktorým môžeme žiť všetci. Či už pri práci z domu, z kancelárií alebo niekde medzi tým. Hlavne to musí byť dlhodobo udržateľné.

Pri konverzácii o usporiadaní práce je najdôležitejšie nájsť jedinečné riešenie, ktoré urobí radosť vám aj vášmu šéfovi.

Mark C. Perna píše na Forbes.com o vzdelaní a práci mileniálov a Generácie Z.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?