25. mája 2021

„Sme patrioti, chceme pomôcť rásť tunajším firmám,“ zaznie s nadšením a nie raz počas online rozhovoru s dvoma partnermi investičnej platformy Crowdberry. Peter Bečár sedí pritom v Prahe, Daniel Gašpar v Bratislave. Aj to je symbolické, lebo práve Česko-Slovensko je miesto, kde chcú svoj biznis s rastovým kapitálom ďalej rozvíjať.

Keď chce firma získať peniaze na ďalší rozvoj, má niekoľko možností. Typicky sa obráti na banku. Môže vydať dlhopisy. Môže skúsiť nájsť investora, ktorý v nej získa podiel. Alebo si k sebe pustí „dav investorov“. V tunajších podmienkach len veľmi zriedka prostredníctvom burzy, ktorá je málo funkčná.

V posledných rokoch však k možnostiam pribudla iná forma, takzvaný crowdinvesting. A rastie aj počet majiteľov menších spoločností, ktorí ju využívajú.

„Verím, že náš ‚semipublic‘ model je dobrá cesta pre mnohých zakladateľov firiem,“ hovorí Peter Bečár, najväčší partner slovenskej firmy Crowdberry, ktorá sa zameriava na spájanie investorov a firiem hľadajúcich rastový kapitál na Slovensku a v Česku.

Takéto „poloverejné“ financovanie firmy znamená, že získa zvyčajne niekoľko desiatok nových investorov združených do jednej investorskej firmy. Často s podnikateľskými skúsenosťami a chuťou aktívne sa zapojiť cez dozornú radu do jej fungovania, aby firme pôvodného zakladateľa pomohli rásť nielen vloženými peniazmi, ale tiež skúsenosťami.

Reklama

Na druhej strane musí byť zakladateľ ochotný nielen posunúť im podiel vo firme, no dokázať sa pred nimi aj „odhaliť“, byť transparentný a ochotný počúvať, čo nový akcionár hovorí.

Firmy ako je Crowdberry sú medzi nimi – pomáhajú spojiť obe strany. Rozhodnutie a riziko je však už priamo na investoroch.

Ako vyrásť

„Firmám takýto vstup môže pomôcť dostať sa na novú úroveň. V Crowdberry máme šiestich partnerov a ďalších dvadsať ľudí, ktorí majú výborné vzdelanie, západné kariéry, robili na transakciách v miliardách eur. Máme skúsenosti. To od nás vie firma dostať a to je pridaná hodnota aj pre 50-miliónového podnikateľa. Vieme mu pomôcť nastaviť rastovú stratégiu alebo poradiť, keď raz bude chcieť firmu predávať, či, naopak, zapojiť do nej deti,“ pridáva sa riadiaci partner firmy Daniel Gašpar, ktorý má vo firme druhý najvyšší podiel.

„Cieľ je vytvoriť ekosystém, dať dokopy smart kapitál,“ doplní Gašpar. „Máme 3 500 investorov a sú medzi nimi aj veľmi známi podnikatelia, ktorí majú obrovské skúsenosti pri budovaní svojich firiem.“

Crowdberry, ktoré funguje na trhu takmer šesť rokov, našlo takéto spojenia aj v roku pandémie. „Celkom nám hrala do karát. Počas roku 2020 sa nám darilo nájsť dostatok kapitálu, aby sme financovali investičné príležitosti, ktoré sme na platforme mali. Vo svete sa však tento trh zastavil, ľudia riešili iné veci, než takto investovať do firiem,“ porovnáva Gašpar.

„Stredná Európa je zaujímavý trh, sú tu firmy, ktoré majú aj celoeurópsky presah,” hovorí Daniel Gašpar. Aktuálne má Crowdberry rozbehnutý aj obchod s teniskami Footshop. Foto: archív Crowdberry

Stretnutia vs. digitálna komunikácia

No priznáva, že to bol „extrémne ťažký rok, profesionálne asi najťažší“. V čom? Komunikácia o investíciách bývala predtým záležitosťou osobných stretnutí, no v čase protipandemických opatrení musela aj Crowdberry prejsť čisto na digitálne kanály.

Takzvané „investičné kaviarne“ rozbehnuté v minulých rokoch v ich bratislavských a pražských kanceláriách, v ktorých sa mohli stretnúť zakladatelia firiem s investormi, museli pretvoriť na webináre a one-on-one digitálne stretnutia. A prečo „kaviarne“?

„Lebo keď sme sa pred pár rokmi vrátili zo zahraničia, zistili sme, že sa tu veľa vecí diskutuje v nákupných centrách, kaviarňach a reštauráciách,“ hovorí s úsmevom Gašpar. Pritom často o veľmi citlivých témach, ktoré nepatria na „poloverejnosť“.

Pri zastavení ekonomiky bolo tiež potrebné sledovať, ako novú situáciu zvládajú zakladatelia firiem a zdieľať informácie s investormi. Tí sa prirodzene viac zaujímali o to, čo sa s ich investíciami deje.

„V kríze sa spozná zakladateľ. Vo veľkej väčšine sme videli veľmi pekné príbehy, ako so situáciou naložili, ako šikovne ‚zvrtli loď“. Tí, ktorí rýchlo reagovali, sú víťazi. Pomohlo im to nakoniec zlepšiť pozíciu na trhu, posunúť sa v digitalizácii,“ spomenie Bečár, podľa ktorého to bol ťažký, ale dobrý rok.

Jeho kolega spomenie dva príklady, ktoré situáciu zvládli. V 2018 pomohli získať rastový kapitál eventovej agentúre Creative Pro, ktorá sa chcela stať jednotkou na stredoeurópskom trhu. Biznis organizovania podujatí pandémia zasiahla mimoriadne negatívne.

„Zakladateľ veľmi múdro už vo februári 2020, keď sme len sledovali zahraničie, vo firme oznámil nutné zmenšovanie o dve tretiny, znižovanie platov ostatných a extrémne urýchlenie digitalizácie. Podarilo sa im situáciu zvládnuť. Vytvorili digitálnu eventovú platformu, dnes sú vedúca firma v tejto oblasti v strednej Európe,“ opisuje Gašpar.

Okamžite zareagovali aj v GymBeam, košickej rastúcej e-commerce firme zameranej pôvodne predovšetkým na proteínové doplnky stravy pre nadšencov posilňovania. Znásobili sklad, posilnili zákaznícky servis, pridali množstvo produktov, lebo ich predchádzajúce ťahúne ako proteíny im po zatvorení fitnescentier poklesli.

Doplnili teda vybavenie a doplnky na domáce cvičenie, vitamíny, funkčné potraviny. Nakoniec vďaka tomu rástli oveľa rýchlejšie, než plánovali.

Do múrov

Obaja partneri Crowdberry nadšene opakujú, prečo im dáva zmysel podpora lokálneho investovania do miestnych firiem. Veď ak časť kapitálu, ktorý by cez investície na burzách odišiel do veľkých zahraničných kótovaných firiem, zostane „doma“, má to ďalšie pozitívne efekty: zvýši zamestnanosť, dane, odvody.

Okrem platformy, cez ktorú získavajú investorov hlavne rozbehnuté malé a stredné firmy, sa od roku 2019 dostala odnož CB Investment Management aj k financovaniu startupov prostredníctvom správy peňazí z európskych zdrojov vo fondoch, ktoré majú podporovať začínajúce inovatívne biznisy.

Prostredníctvom Crowdberry hľadal investorov aj startup Ecocapsule. Foto: archív Crowdberry

„Dostávame sa občas do diskusií, že veď ide o európske peniaze. Ale vo vyspelých krajinách ide významné percento HDP do takýchto investícií, pretože riziko je pre súkromných vlastníkov priveľké. My však k tomu pridávame naše vlastné peniaze,“ vysvetľuje Gašpar.
Neskôr, keď sa takéto firmy stabilizujú, môžu sa úspešnejšie uchádzať o investície súkromných investorov cez investičnú platformu.

Reklama

K týmto dvom nohám biznisu Crowdberry pribudli postupne investície do nehnuteľností, ktoré považujú partneri firmy za konzervatívnejšie, no investične zaujímavé. Investori mohli do realitných projektov vstúpiť priamo cez platformu, v marci im potom ponúkli novú možnosť.

Crowdberry vtedy predstavilo nový fond zameraný na tento segment. Zámerom CB Property Investors Podfond je v priebehu nasledujúcich troch rokov investovať 30 miliónov eur do slovenských a českých nehnuteľností.

„Na platforme sa musia rozhodnúť o rizikovosti investori, musia byť aktívni. Vo fonde toto rozhodovanie preberajú investiční manažéri. Kombinácia oboch svetov nám dáva zmysel,“ dopĺňa Gašpar.

Investori a riziko

Stredná Európa je stále veľmi riziko averzná, čo sa dá pripísať dedičstvu socializmu a množstvu podvodov hlavne z 90. rokov, ktoré zostali v pamäti. „Študoval som v Amerike a viem, že tam už 18-ročné deti vedú k tomu, aby investovali na burze. Je to súčasť výchovy. To nám chýba. Na Crowdberry sa mi páčilo, že chce tento vzťah k investovaniu zmeniť, byť akýmsi pluhom,“ dopĺňa Bečár, ktorý sa partnerom stal v roku 2018.

Každopádne, iné je, keď je riziko len teoretickou možnosťou a iné, keď investor zažije, že firma, do ktorej vložil peniaze, nefunguje ako má. S takouto situáciou sa už stretli aj investori Crowdberry, ktorí cez platformu podporili českého výrobcu legendárnych skútrov Čezeta. Pôvodne vstúpili do firmy s 20 miliónmi českých korún a získali v nej 30 percent. Lenže firma majoritne vlastnená Neilom Eamonnom Smithom, Britom žijúcim v Prahe, je práve v situácii, keď sa rozhoduje o tom, či patrí do insolvencie.

Investori z platformy Crowdberry dali dohromady ďalších sedem miliónov korún, ktorými chcú vyriešiť situáciu, opisuje Gašpar: „Keď sme situáciu investorom prezentovali, povedali nám, že ak sa zrovnoprávni rozhodovanie vo firme a zakladateľ odíde z pozície konateľa, vidia v nej budúcnosť. Nakoniec, ukazuje to i 15 záujemcov o kúpu firmy… Ďalšie peniaze, ktoré investori poskytli, uvoľníme na základe ich inštrukcií len vtedy, keď pravidlá vo firme budú transparentné. Ak sa tak nestane, sedem miliónov investorom vrátime a firma sa pravdepodobne predá v insolvencii.“

Podľa partnerov sú to v oblasti rastového kapitálu bežné situácie, v tomto prípade prameniace hlavne z manažérskych zlyhaní. Firma nie je pritom zadlžená, pohľadávky voči nej sú len od Smitha a investorov Crowdberry.

Pre menej skúsených investorov, ktorí nemajú skúsenosti s týmto typom investovania, môže byť dôvodom na opatrnosť aj fakt, že na Slovensku nepodlieha regulácii a dohľadu centrálnej banky – na rozdiel napríklad od podielových či investičných fondov.

„Je škoda, že tento trh nie je regulovaný, lebo vo väčšine EÚ je. Našťastie, Európska komisia tlačí, aby sa to zmenilo. Regulácia od konca tohto roka príde. Konečne sa nám vymedzí jasný priestor, sme veľmi radi, že budeme regulovaní. Je to fér. Keď máte prístup ku kapitálovému trhu, vyplývajú z toho povinnosti,” zdôrazňuje Gašpar.

Plány

Budúci rast vidia obaja partneri na území Česka a Slovenska, na ktoré sa chcú stále koncentrovať – s väčším dôrazom na západnú časť bývalej spoločnej republiky. Na českom trhu našli zatiaľ niekoľko príležitostí, okrem spomínanej problémovej Čezety aj rozbehnutý obchod s teniskami Footshop, ktorý vedie Slovák Peter Hajduček, či najnovšie firmu Freshlabels, online predajcu udržateľnej módy.

„Chceme zostať v tomto priestore, sme česko-slovenská platforma. A máme záujem, aby tu investovali investori aj zo zahraničia. Už dnes ich máme z Holandska, Nemecka, Británie, Švajčiarska. Stredná Európa je zaujímavý trh, sú tu firmy, ktoré majú aj celoeurópsky presah,” hovorí Gašpar.

Rozmach investícií cez Crowdberry by sa mal, samozrejme, pretaviť aj do výsledovky firmy. Tá má výnosy z konzultačných služieb poskytnutých firmám, z úspešných kampaní ako percentá zo zaisteného kapitálu a taktiež z úspešného zhodnotenia investícií (Crowdberry si účtuje 12 percent z čistého výnosu investorov, teda po odpočítaní ich pôvodnej investície).

Za rok 2020 ich tržby dosiahli 1,3 milióna, čo bol nárast zhruba o tretinu, a v ziskovosti sa udržali na „zelenej nule”, teda neboli zásadne stratoví, spomenie Gašpar.

„Sme patrioti. Vrátili sme sa zo zahraničia, bavia nás úspešné firmy. Je úžasné, že je tu MultiplexDX Pavla Čekana, ktorý aj vďaka 90 investorom z Crowdberry urobil ten krok a založil tu laboratórium. Alebo Boataround, čo je už dvojka na európskom trhu, cez ktorý si teraz z domčeka pri Poluse objednávajú jachty Nemci, Rusi, Škandinávci… A niekedy o 10-20 rokov z toho aj my snáď budeme mať nejaký nadštandardný príjem, ktorý sme odložili, keď sme opustili zahraničné kariéry,” dodáva Gašpar.

Článok vyšiel v májovom čísle magazínu Forbes. Objednať si ho môžete TU.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?