11. januára 2021

V polovici marca 2020 sa v priebehu niekoľkých dní „vypli“ všetky štyri slovenské automobilky. Najväčšia, Volkswagen Slovakia, stála pre pandémiu päť týždňov.

Bezprecedentné zastavenie výroby bratislavského závodu si vynútila zložitá situácia, do ktorej sa celý sektor automotive dostal na jar pre dramatický prepad dopytu, uzatváranie hraníc a narušenie dodávateľského reťazca.

„Dva dni predtým, ako sme výrobu vypli, sme mali intenzívne telefonáty so zodpovednými v centrále koncernu Volkswagen vo Wolfsburgu, na ktoré sa veľmi dobre pamätám,“ hovorí predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg, ktorý nám povedal viac vo veľkom rozhovore v januárovom vydaní magazínu Forbes.

„Podarilo sa nám riadnym spôsobom znížiť tok v logistických reťazcoch a výrobu cielene uviesť do stavu, ktorý umožňoval, aby sme ju neskôr úspešne rozbehli. Som veľmi rád, že sme to takto dobre s našimi ľuďmi zvládli.“

Hoci sa fabrika v apríli nerozbehla hneď na plný výkon z čias spred pandémie, predsa sa jej napokon v priebehu roka podaril zásadný úspech. Keďže koncern sa po prehodnotení situácie na trhu rozhodol, že pôvodne plánovaný závod v Turecku sa stavať nebude, Bratislava sa dostala späť do hry o pridelenie výroby dvoch modelov – Volkswagenu Passat a Škody Superb, ktorá sa má rozbehnúť v roku 2023.

Predsa len Passat a Superb

V októbri potom vedenie koncernu potvrdilo, že jeho slovenský závod v „obnovenom“ súboji uspel. Prvá otázka v rozhovore s Oliverom Grünbergom, teda mala znieť – čo vo vnútrokoncernovej súťaži rozhodlo.

Krátko pred stretnutím, na začiatku decembra, však prišla správa, že Volkswagen Slovakia vyhral aj prestížnu celoeurópsku priemyselnú (teda nielen automotive) súťaž Fabrika roka. Ako sa teda „vyhrávajú“ dve takéto ceny takmer naraz? „Výkon pomáha,“ glosoval úspech Oliver Grünberg. „Požiadavky, ktoré na závod kladie uchádzanie sa o nový výrobný projekt v rámci koncernu a súťaž Fabrika roka, nie sú rovnaké. O to viac to dokazuje, akí úspešní sme v roku 2020 boli.“

Oba úspechy skutočne nie sú každodenné, ba ani každoročné – v tom, ktorý prebiehal vnútri koncernu, má vedenie Volkswagen Group na celom svete „na výber“ z vyše 120 závodov, z ktorých asi dvanásť má, podobne ako Bratislava, viac ako 10-tisíc zamestnancov.

„Dva nové produkty, ktoré sme získali, prinášajú zaistenie budúcnosti pre podnik, jeho zamestnancov, manažment, pre každého jednotlivca,“ konštatoval Oliver Grünberg. Do bratislavského závodu prinesú Passat a Superb aj ďalšie nové technológie, ktoré bude potrebné integrovať do výroby.

Rozhovor s Oliverom Grünbergom o úspechoch bratislavskej pobočky Volkswagenu či zmenách vo fabrike nájdete v januárovom vydaní magazínu Forbes. Foto: Forbes/Miro Nôta

V súťaži Fabrika roka, ostro sledovanej najmä v Nemecku, je zasa bratislavský závod ako víťaz hlavnej ceny priekopníkom po dlhom rade ocenení pre nemecké továrne, spravidla z krajín bývalého západného Nemecka.

Ak pripočítame investíciu do Passatu a Superbu, Volkswagen má aktuálne na nasledujúcich päť rokov na Slovensku naplánovanú približne miliardovú investíciu. Podľa Olivera Grünberga plán ukazuje, že Bratislava má dôveru vedenia koncernu.

„To nás veľmi teší, lebo rozhodnutie môže vždy dopadnúť aj opačne,“ zdôraznil šéf závodu. „Ak budeme postupovať nesprávne, ak nebudeme dosahovať výkonnostné parametre, má koncern možnosti, ako reagovať,“ pripomenul. „Hoci situácia je tento rok ťažká, aj finančne, napríklad z pohľadu výnosov, celkovo bude pre Volkswagen Slovakia rok 2020 napokon úspešný.“

Volkswagen sa chystá prijímať ľudí

Aktuálny stav, približne 12-tisíc zamestnancov, by nové modely mali pomôcť po rokoch opäť dostať nad hranicu 13-tisíc ľudí. „Získať približne dvetisíc ľudí nad rámec aktuálneho stavu je na slovenskom trhu práce náročné a počas toho obdobia, keď ich budeme hľadať, sa táto náročnosť pravdepodobne nezníži,“ hovorí Oliver Grünberg.

Nábor nových pracovníkov v zahraničí, podobne, ako to bolo pred rokmi, však vo významnejších počtoch neočakáva. „Sme slovenský zamestnávateľ a nábor zamestnancov na Slovensku, samozrejme, bude mať prioritu,“ hovorí.

Aj keď pandémia výrazne zmenila, a aj naďalej bude meniť pomery v globálnom sektore automotive, ako aj v priemysle na Slovensku, nástup elektromobility, najväčší trend v rámci sektoru v posledných rokoch, zostáva faktom.

Zásadnejšiu „elektrifikáciu“ portfólia vyrábaných vozidiel Bratislava s pridelením Passatu a Superbu síce nezískala, skúsenosť s produkciou elektromobilov však má už dlhodobejšie. V roku 2013 sa e-up!, vyrábaný v Bratislave, stal prvým elektromobilom vyrábaným v koncerne. V tom čase bol ešte dopyt po podobných modeloch zanedbateľný, aktuálne sú už malé elektrické autá na viacerých trhoch vypredané, dopyt prevyšuje produkčné kapacity.

Aj po nabehnutí výroby Superbov a Passatov v bratislavskom závode by nezanedbateľnú časť produkcie mohli tvoriť plug-in hybridy. „Koncern Volkswagen sa hlási k Parížskej dohode,“ zdôrazňuje Oliver Grünberg. „Záväzkom je najneskôr do roku 2050 znížiť emisie na nulu. Prechod na elektromobilitu sa v najbližších rokoch a desaťročiach udeje, už nie je dôvod na cestu späť.“

Veľký rozhovor s Oliverom Grünbergom, predsedom predstavenstva Volkswagenu Slovakia, nájdete v januárovom vydaní magazínu Forbes. Kúpiť si ho môžete tu.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?