18. októbra 2021

Na začiatku bolo spontánne rozhodnutie, dnes je to biznis s tržbami okolo 13 miliónov eur. Eco-friendly bazény seneckej firmy Compass Europe idú na dračku na celom kontinente, a tak sa traja spoluzakladatelia Zoltán Berghauer, Miroslav Ružiak a Tibor Mészáros rozhodli začať ťaženie na východ, počnúc Tureckom. Kým sa tak stalo, pretieklo ich bazénmi množstvo vody.

Príbeh firmy Compass Europe, ktorá tento rok získala ocenenie Diamanty slovenského biznisu pre najzdravšie rastúce spoločnosti, sa začal písať ešte v roku 2004. Ako pre Forbes opisuje CEO spoločnosti Zoltán Berghauer, jeho biznis vznikol v podstate náhodou.

„Nápad mi vlastne vnukli moje deti. Keď som videl, aké majú červené oči, keď vyjdú z bazéna, začal som hľadať ekologickú dezinfekciu. Našiel som ju v Austrálii, tak som obchodnému partnerovi navrhol, aby sme získali exkluzivitu pre Európu,“ hovorí na úvod.

Pokus vyšiel

Ten sa však nevrátil len s dezinfekciou, ale aj s nápadom predávať bazény. Tie, ktoré boli dostupné na trhu u „protinožcov“, sa totiž líšili dizajnom a kvalitou od tých, ktoré sa bežne predávali u nás. Tak sa rozhodli ich zopár naložiť na loď zo Sydney do Rotterdamu a o dva mesiace ich pokusne predať. „Keď dorazili, do týždňa sme ich rozpredali. Vedeli sme, že toto bude náš budúci biznis,“ opisuje CEO spoločnosti.

Ich pôvodným plánom bolo predávať bazény do Nemecka či Rakúska, kde bol kapitál a kúpyschopní zákazníci. Postupne sa však rozvinulo aj Slovensko a dnes je spomedzi 35 krajín, kde sa tieto bazény predávajú, v popredí.

Reklama

Aj keď podľa Berghauera mala firma svoj rast už rozbehnutý a záujem o ich produkt rástol kontinuálne, zlom nastal v roku 2020 počas pandémie. Ako ukazujú dáta z Finstatu, firma zvýšila v minulom roku svoj zisk o 617 percent a tržby narástli o tretinu.

„Vlády ľuďom odporúčali, aby dovolenkovali doma, tak sa logicky začali obzerať po možnostiach, ako to urobiť čo najpríjemnejšie. Takže začali kupovať bazény,“ vysvetľuje Berghauer s tým, že ak by pandémia nenastala, určite by sa im nepodarilo rásť týmto tempom.

Ľudia počas pandémie dovolenkovali doma, tak začali kupovať bazény, vysvetľuje Berghauer nárast tržieb. Foto: Miro Nôta

Aj prudký rast je rizikom

Avšak to, čo by sa niekomu mohlo zdať ako splnený biznisový sen, môže byť pre iného takmer nočnou morou. Ako dnes CEO priznáva, extrémny rast môže byť problém. „Na toto musí byť firma pripravená. Nielen čo sa týka materiálov a ľudských kapacít. Bol to pre nás poriadny šok, museli sme pracovať počas víkendov a sviatkov, po celý čas. Ľudia už boli vyčerpaní. Prial by som si, aby sme nerástli tak rýchlo,“ spomína dnes.

Podľa Berghauera ich výrobné kapacity fungujú na maximum a napriek tomu, že majú v pláne rozširovať fabriku o 30 – 40 percent, brzdí ich stavebné povolenie, na ktoré čakajú dva roky. Už dnes majú v podstate „vypredané“ na budúci rok a bez ďalšej expanzie nebude možné naplniť dopyt na trhu.

Spolumajiteľ firmy hovorí, že aj pre spomínané byrokratické komplikácie a nedostatok pracovnej sily sa začali obzerať po možnosti rozšírenia výroby za hranice Slovenska.

Jedna z ukážok produktov seneckej firmy – bazén s vírivkou „yacht pool“. Foto: Compass Europe

Win-Win situácia

Náhoda ich priviedla do Turecka. Berghauer sa cez profesionálnu sociálnu sieť LinkedIn spojil so šéfom tureckej spoločnosti Polin Waterparks, ktorá sa špecializuje na stavbu vodných parkov. Keďže však tento biznis nešiel úplne podľa ich predstáv, rozhodli sa pustiť aj do výroby bazénov.

Aby mohli preniknúť aj na európsky trh, potrebovali partnera. Tu do hry vstúpili bazény zo Senca, ktoré zasa potrebovali ľudí a priestor na výrobu, ktorého bolo v Turecku dostatok. „Bola to win-win situácia z jednej aj druhej strany,“ dodáva Berghauer.

Od tohto partnerstva očakávajú aj prienik na ďalšie trhy – do Iránu, Tadžikistanu, Kazachstanu či do juhovýchodnej Ázie. „Turci majú na tieto trhy otvorené dvere. Bez nich by sme si tam ani neškrtli,“ dodáva šéf seneckej firmy. Zároveň sú tieto krajiny „neorané pole“ vo sfére výroby bazénov a bazénovej techniky.

Ekológia je budúcnosť

Výrobcovia sa teraz spoliehajú, že európsky úspech sa zopakuje aj na východe. Podľa Berghauera je to aj ‚atypickosť‘ ich produktu, čo zavážilo pri raste firmy.

S novším, ekologickým modelom prišli v roku 2015, keď im nešťastne vyhorela pôvodná fabrika, na troskách ktorej vybudovali modernejšiu. „My bazenári sme spoločnosťou považovaní za tých, ktorí chcú, aby sa míňala voda. Každý bazén totiž musíte na jeseň vypustiť a na jar znovu napustiť, vyčistiť ho, spotrebujete veľmi veľa vody. Hľadali sme systém, ktorý by bazén aj s vodou udržal aj počas zimy,“ vysvetľuje spoluzakladateľ.

Samočistenie a ocenený dizajn

Podarilo sa im vymyslieť HydroEco systém, ktorý vodu udržiava počas celého roka, reguluje ju a temperuje. Jedným z faktorov, ktoré ich produkt odlišuje od konkurencie, je aj zabudovaný systém samočistenia, okrem toho sú vyrobené z materiálu, ktorý zabraňuje prepúšťaniu vody, vďaka čomu dochádza podľa Berghauera k ďalšiemu šetreniu energie.

Zaujímavosťou je, že firma zo Senca sa stala jedinou bazenárskou firmou na svete, ktorá sa môže pýšiť aj medzinárodnými dizajnérskymi oceneniami – Red Dot Design Awards a If Design.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?