Bytová schôdza – pre väčšinu ľudí hororové slovné spojenie. Ako zabezpečiť, aby sa k oznamom a dôležitým hlasovaniam dostali všetci vlastníci bytov rýchlo a pohodlne? Tomáš Paciga uvidel v tomto odvetví dieru na Slovenskom trhu, a tak vznikol Resitech.
Aj desiatky susedov v jednej miestnosti sa pokúšajú dohodnúť na rekonštrukciách či nových pravidlách fungovania. Aj po niekoľkých hodinách môže byť výsledok stretnutia stále nejasný. Chýba dostatočný počet hlasov, majitelia bytov sú nezastihnuteľní, svoju nehnuteľnosť prenajímajú alebo ju majú prázdnu. Napriek tomu by sa však k dianiu v bytovom dome mali vyjadriť.
Komplikáciám (nielen) okolo bytových schôdzí sa snaží predchádzať riešenie startupu Resitech. „Na Slovensku nebola venovaná patričná pozornosť v najťažšej a najkomplexnejšej veci, prepojenia toku informácií pre jednotlivé skupiny a ľudí,“ hovorí pre Forbes CEO startupu Tomáš Paciga.
Ich biznis model funguje na princípe SaaS, teda softvér ako servis. Dostupná je na akomkoľvek zariadení cez prehliadač, aktuálne však startup pracuje aj na vývoji samostatnej aplikácie.
Efektívne elektronické hlasovanie
Ich zákazníci platia za daný priestor, ktorý využíva ich službu, predplatné. Základ riešenia tvorí komunikačná platforma, ktorá umožňuje zdieľanie informácií od správcov, majiteľov bytov, zástupcov vlastníkov bytov a ďalších subjektov v rámci bytového ekosystému.
„V rámci toho máme moduly ako elektronické hlasovanie, ktoré nahradí fyzické schôdze alebo môže byť ako doplnkové hlasovanie. Ako prví na Slovensku sme rozbehli elektronické hlasovanie, ktoré správcovia veľmi oceňujú,“ vysvetľuje Paciga.
Týmto spôsobom sa hlasovania podľa neho zúčastňuje okolo 80 až 90 percent vlastníkov a správa bytovky je tak oveľa efektívnejšia – či už ide o drobnosti typu výber upratovacej služby, alebo o rozhodovanie o veľkých investíciách ako napríklad zateplenie.
Pri vývoji softvéru zapojili do spolupráce vlastníkov bytov, združenia zo správy bytových domov, právnikov či bankový sektor. Aj z toho titulu elektronické hlasovanie ako jediné akceptuje celý bankový sektor.
„Jednou z unikátností nášho systému je, že pracuje so všetkými vlastníckymi pomermi a automaticky vyhodnocuje hlasovanie, aj keď niektorí vlastníci hlasujú fyzicky,“ vysvetľuje CEO.
Po celom Slovensku
Ako hovorí Paciga, Resitech sa momentálne nachádza takmer v každom meste na Slovensku. Ich hlavnými zákazníkmi sú správcovské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov a developeri. Avšak ich elektronické hlasovanie je implementované aj v korporáciách.
„Hlavnou výhodou našej služby je jej dostupnosť odkiaľkoľvek, keďže mnoho majiteľov bytov nestíha sledovať informácie o dianí v bytovom dome prostredníctvom informácií na nástenkách alebo vylepených plagátov na dverách, prípadne majú investičné byty a nebývajú na adrese,“ dopĺňa startupista.
Dnes spúšťajú služby pre stovky zákazníkov s postupným nábehom do tisícok domov. Práca na prepojeniach medzi všetkými združeniami v tomto ekosystéme postupne zaručuje, že onedlho budú mať dosah na pokrytie celého slovenského trhu.
Tím Resitech pri podpise investície s Crowdberry. Foto: Archív Resitech
Tieto atribúty nedávno zaujali aj investorov a Resitech si tak na konto pripísal svoju prvú investíciu vo výške do 400-tisíc eur od investičného fondu v správe CB Investment Management (CB Growth ONE), dcérskej spoločnosti Crowdberry. Tento fond sa zameriava na podporu mladých a inovatívnych slovenských firiem s medzinárodným potenciálom.
„Investorov zaujal najmä náš technologický progres za posledné dva roky a v neposlednom rade tím ľudí, ktorí tvoria Resitech,“ vysvetľuje Paciga.
Seniori bez internetu
Okrem toho ich riešenie ešte pred dvoma rokmi, keď ich produktom bolo hardvérové riešenie — interaktívny dotykový panel, ktorý zobrazoval informácie v bytovom dome — vyhral pred dvoma rokmi Car pitch na podujatí Forbes 30pod30.
Odvtedy sa rozhodli ísť cestou škálovateľnosti softvéru. A na jeho rozvoj sa chystajú využiť aj spomínanú investíciu. Ako však hovorí zakladateľ, zaujímavé podnety na ďalšie vylepšenia majú od samotných správcov. Okrem toho napríklad pracujú aj na riešení ako zapojiť seniorov a ľudí bez internetu do diania v dome.
V najbližšej dobe plánujú, okrem potvrdenia svojej pozície na Slovensku a prinesenia ďalších noviniek, expandovať do zahraničia. Zaujímavý je pre nich najmä trh V4, ale prvé dialógy už vedú aj za oceánom.
V tomto smere im pozitívne smerovanie potvrdila aj účasť na Expo v Dubaji. „Bola to pre nás príležitosť zmapovať trh a osloviť ďalšie firmy. Získali sme kontakty a zaujímavé biznis prepojenia hlavne v Európe a Ázii, ktoré chceme využiť pre budúcu spoluprácu,“ uzatvára Paciga.