2. marca 2021

Jej pomoc vyhľadávali aj tí najvplyvnejší ľudia. Tieto dvere však zatvorila a dnes pomáha ženám v biznise. Lenka Lutonska odišla zo Slovenska s niekoľkými librami vo vrecku. Vtedy mala len 19 rokov a sebadôveru na bode mrazu. Od čistenia stolov v britskom McDonalde sa prepracovala až na CEO úspešného biznisu. Nedokázala ju zničiť ani snaha korporátneho psychopata. Hoci to bol tvrdý pád, na neúspech nikdy nepomyslela. Dnes pomáha ľudom, aby sa do svojho biznisu pustili naplno a dosiahli vytúžené zisky. Pretože, ako sama hovorí, skutočný úspech dosiahnete až vtedy, keď zahodíte ustráchané myšlienky a začnete si veriť.

Sama si kedysi neverila, dokonca sa dopracovala až k bulímii a mentálnej anorexii. No ako sama hovorí, neuro-lingvistické programovanie (NLP) jej obrátilo život aj myslenie naruby. Po absolvovaní najvyššieho stupňa NLP tréningu sa Lenka stala akreditovanou master koučkou. Opustila hamburgerovú veľmoc a vydala sa na cestu za svojím snom. Riaditeľov veľkých firiem, vedcov z Cambridgeskej univerzity, lekárov či matky učila, ako si vybudovať sebavedomie a komunikačné zručnosti.

Čo je to NLP?

  • V 70. rokoch minulého storočia Richard Bandler a profesor John Grinder položili základy neuro-lingvistického programovania (NLP). Obaja študovali psychológiu.
  • Princíp stojí na prepojení neurologických procesov a jazyka so vzorcami správania (programovanie).
  • Skúma, aký jazyk používajú naše telo a myseľ na pochopenie údajov, ktoré dostávajú z nervového systému, a aké je následne naše správanie.
  • Ako hovorí Lenka, je to manuál pre našu myseľ – súbor procesov, ktoré sa dajú využiť pri predaji, marketingu ale aj v pracovnej či súkromnej komunikácii. Dokážu nám pomôcť, aby sme boli lepšími rečníkmi, šťastnejšími a produktívnejšími ľuďmi.

Dnes už Lenka NLP neučí, no vytvorila vlastný program, ktorý z neho vychádza. Donedávna viedla ženy k úspechu, ukazovala im cestu a spôsob, ako budovať podnikanie a posunúť svoju firmu k státisícovým zárobkom. Prepája psychológiu a intuíciu s biznisom a marketingom.

Dnes je opäť o level vyššie. Už sama klientky neučí, ale podarilo sa jej dostať akreditáciu, takže od januára školí nových trénerov, aby jej myšlienky šírili ďalej.

Reklama

Vo svojej knihe Energetic Selling and Marketing spojila poznatky z neuro-lingvisitky a psychológie s vlastnou skúsenosťou, intuíciou a svetom biznisu.

Lenka si však prešla neľahkými skúškami. Ako sa opäť postavila na nohy a čo by poradila ostatným? O svojej ceste a budovaní biznisu od nuly, o stretnutí s korporátnym psychopatom či o tom, ako sa dá skĺbiť úspešné podnikanie so starostlivosťou o päťčlennú rodinu, porozprávala Lenka Lutonska pre Forbes.

Ako sa odlíšiť od ostatných

Nerozmýšľali ste, že knihu preložíte do slovenčiny a expandujete aj na náš trh?

Určite áno. No referencie fungujú a musím povedať, že už ku mne prichádza aj veľa klientok zo Slovenska a z Česka, čo ma príjemne prekvapuje.

S akými národnosťami sa najviac stretávate?

Dá sa povedať, že najviac ma oslovujú ľudia z Británie a celkovo z Európy. Zhruba 20 percent tvoria klienti z USA a asi 5 percent aj z Austrálie.

šťastná rodina
Lenka Lutonska zvláda viesť úspešný biznis aj vďaka svojmu manželovi. Foto: archív respondentky

Ako sa odlišujete od ostatných? Dnes je v online priestore množstvo kurzov.

Môj pohľad na to je, že človek, ktorý stojí za biznisom, je ten rozdiel. Treba byť teda autentický a dať do biznisu seba. Aj keď robia dvaja to isté, už len spôsob, ako to robia, je iný. Treba podnikať kreatívne. Myslím si, že rozdiel netreba siloumocou hľadať – vytvoríme ho my sami a prilákame ľudí, s ktorými rezonujeme.

Do Británie ušla aj sama pred sebou

Aké boli vaše začiatky? Prečo ste vlastne odišli zo Slovenska?

Nebolo za tým nič poetické – bola som mladá a potrebovala som zmenu. Pochádzam z generácie, v ktorej vám rodičia bez opýtania vyberú, čo máte študovať. Dali ma na strednú ekonomickú školu a očakávali, samozrejme, že pôjdem na vysokú. Vyštudovala som dobre, ale vysokú som odmietla. Uvedomila som si, že by ma to nebavilo.

Otec bol na mňa veľmi prísny, mala som dovolené nosiť domov len excelentné známky. Viem, že sa snažil ma dobre vychovať, no mali sme ťažký vzťah. Bola som nešťastná a chýbalo mi sebavedomie. Aj preto sa zo mňa stala bulimička a anorektička. Dalo by sa povedať, že som utiekla do Anglicka od „povinností“ aj sama pred sebou. Potrebovala som si vyčistiť hlavu.

Mala som ísť len na pár mesiacov robiť au pair, no nebolo to nič pre mňa. A tak som si išla po svojom. Začala som pracovať v McDonalde – čistila som stoly. V priebehu rokov som sa tam dostala až k manažérskej pozícii.

Ako ste sa dostali od McDonaldu k NLP?

Vedela som, že práca v McDonalde je len dočasná. Poradenstvo a psychológia mi boli blízke, tak som si našla kurz na Oxfordskej univerzite. Vyštudovala som dva roky – odbor bol poradenstvo, hypnoterapia a psychoterapia. Zistila som však, že nie je akreditovaný, takže som v rukách nemala opäť nič. Začala som hľadať kratšiu cestu ako klasické štúdium.

Vtedy som objavila kurz NLP. Zaľúbila som sa do toho hneď od začiatku. Intenzívny sedemdňový kurz mi dal viac ako celé dva roky. Vtedy som už vedela, čo chcem robiť.

Pre svoj sen predala všetko

Znie to jednoducho, ale zrejme to tak nebolo. Ako to prebiehalo?

Bol to október 2007. Predala som dom, aby som si mohla dovoliť NLP tréning. Prešla som v rámci roka v UK všetkými stupňami kurzu a najvyššiu úroveň som doštudovala v Austrálii.

Reklama

Záverečné skúšky organizuje American Board of NLP, čo je najväčšia organizácia. Robí sa to len párkrát do roka v USA alebo v Austrálii. Po tých skúškach získate akreditáciu a stanete sa „master kouč“.

Takže ste pre kurz predali celý svoj majetok?

V UK som bola vtedy 7 rokov. Za ten čas som si našetrila a s kamarátkou sme kúpili dom. Keď som objavila, aké je NLP úžasné, všetko som predala – dom aj auto. No a potom spadol trh, takže som to stihla len tak tak.

Kurz bol drahý, ale stál za to. Potrebovala som veľa odvahy. V tom období som stretla Tomáša, môjho manžela. Veľmi ma vo všetkom podporoval. Keď som predala dom, presťahovala som sa k nemu. Boli sme vtedy spolu asi rok. Tá zhoda okolností bola úžasná.

Motivácia v ťažkých začiatkoch

Potom ste už začali budovať svoj biznis?

Áno. Odišla som z McDonaldu. Bola som odvážna a naivná. O biznise som nevedela nič. Dala som si spraviť webstránku, myslela som, že to stačí. No prvé dva roky boli ťažké. Musela som sa veľa učiť a dlho trvalo, kým som si vybudovala klientelu. Robila som, čo sa dalo, workshopy zdarma…

úspešný biznis
Lenka Lutonska sa dostala od NLP tréningu k vlastnému programu, v ktorom koučuje druhých, ako si budovať úspech. Foto: archív respondentky

Popri tom ste pracovali aj inde?

Nechcela som ísť naspäť na plný úväzok, aby som sa mohla naplno venovať podnikaniu. No našla som si prácu po večeroch. Chodila som opatrovať jednu postihnutú ženu, aby som mala na základné živobytie.

Čo vás motivovalo? Určite nie je ľahké rozhodnúť sa, že predáte všetko, odídete z práce a naplno sa vrhnete do biznisu.

Priznám sa, v začiatkoch to bola hlavne naivita mladosti. Nemala som čo stratiť, nemala som deti a zázemie. Stratila som dom. Ale to je len dom. Oslovilo ma to. Podnikanie s NLP spĺňalo všetko, po čom som vždy túžila. Nepripustila som, že by to nevyšlo. Ani v najťažších momentoch mi to nenapadlo.

Možno aj v tom spočíva váš úspech, že ste tomu verili a nikdy si nepripustili neúspech…

Určite áno. A keď sa biznis rozbehol, všetko bolo super. S Tomášom sme si založili rodinu – teraz máme tri deti. Mala som svoj splnený podnikateľský sen, no po šiestich rokoch som oň prišla. V priebehu pár mesiacov som stratila všetko, čo som vybudovala.

Prišiel tvrdý pád

Takže prvé dva roky ste sa rozbiehali, nasledujúce štyri ste viedli úspešný biznis. Kde sa stala chyba?

V tom čase som chcela biznis posunúť ďalej. Pracovala som s rôznymi ľuďmi. Robila som aj tréningy vo veľkých korporátnych firmách. A práve tam som chcela expandovať viac. Vtedy sa mi ponúkol jeden človek, čo mal s korporátnymi tréningmi veľkú skúsenosť. Mal ma mentorovať a po čase sme začali podnikať spolu. No vykľul sa z neho psychopat. Bolo to ako z hororu. Nevedela som, o čo mu išlo, no ukázalo sa, že ma chcel len zničiť.

Nešlo mu ani o zárobok?

Nie. Chcel ma len osobnostne zničiť. Prišlo to náhle, všetko sa stalo v rámci roka. Manipuloval ma, menil to, ako som zmýšľala. Začala som pomaly strácať stránku, klientelu aj celý biznis… Potom mi to docvaklo – veď to všetko robí on. Myslela som si, že spolu budujeme biznis, a my sme vlastne nikdy ani nezačali. Nevedela som sa z toho spamätať. V prvom rade som sa veľmi hanbila – ako som sa mohla nechať takto zmanipulovať.

„Myslel som si, že ťa dokážem zničiť…“

To musí mať človek v sebe, že dokáže druhého takto zmanipulovať.

Bol to korporátny psychopat. Najprv som si to nevedela spojiť. Keby som vám vyrozprávala všetky detaily a okolnosti, vystačilo by to na celovečerný triler.

Zavolala som mu. A vtedy mi povedal: „At some point I thought I will be able to break you. And it almost happened.“ (Myslel som si, že ťa dokážem zničiť. A takmer sa mi to aj podarilo.) To bola naša posledná konverzácia. Neviem prečo, nikdy som sa to nedozvedela. Položilo ma to.

O tomto fenoméne existuje niekoľko štúdií. Korporátni psychopati tvoria asi 1 percento populácie. Sú charizmatickí a tvária sa ako dobrí kolegovia či manažéri, ktorí vám chcú pomôcť. No nemajú žiadne zábrany ani výčitky svedomia. Sú to extrémne dobrí klamári a manipulátori. Tvoria okolo seba chaos, ktorý využívajú vo svoj prospech.

Prišla obrovská personálna kríza. Bola som na dne a stratila som vieru v seba. Vedela som, že biznis chcem vybudovať znova. No s touto skúsenosťou to už bolo oveľa ťažšie.

Snažila som sa prísť na to, prečo sa to dialo, tak som začala čítať literatúru o korporátnych psychopatoch. Vtedy som pochopila, že asi s takým niečím som sa stretla. Zrejme som mu len stála v ceste.

Trvalo mi dlho, kým som sa z toho dostala. Všetok čas som venovala biznisu, no takmer bez odozvy. Dva roky boli hrozné, aj s manželom sme mali krízu. Žili sme len z jeho platu. Začal mi vyhadzovať na oči, že som sebecká a nemyslím na rodinu. Bolelo ma to. Dovtedy ma podporoval, no už nevládal ani on.

Neskôr som pochopila, že jeho správanie odzrkadľovalo to moje. Neverila som si, preto neveril ani on. Chýbala mi tá odvaha, ktorú som mala na začiatku.

Potom prišlo pár kľúčových momentov, ktoré mi dodali odvahu. To bol začiatok nového biznisu. Je úplne iný, ako bol ten prvý, omnoho autentickejší. Keby sa to nestalo, nikdy by som nevybudovala taký úspešný biznis, aký mám dnes.

Matka troch detí aj podnikateľka

Ako zvládate rodinu – starostlivosť o 3 deti – popri úspešnom podnikaní?

V prvom rade – mám absolútne úžasného manžela. Keď sa nám narodil najmladší syn, bola som v počiatočných štádiách tohto online biznisu. Vtedy sme sa rozhodli, že bude lepšie , keď manžel zostane doma a bude sa starať o rodinu.

Nemenila by som. Prebral niektoré stereotypne ženské „funkcie“ a podporuje ma v biznise. Vytvára nám zázemie. No ja to tiež s prácou nepreháňam, snažím sa byť s nimi čo najviac. Strážim si hranice, aby som povedala áno len na to, čo chcem, a nie na to, na čo by som mala povedať áno.

Ako manžel zvláda to, že robí ženské práce, kým vy si budujete kariéru? Muži väčšinou tento krok odmietajú.

Každý muž by to nedal, ale on sám seba pozná a vie, akú má hodnotu. Vie, kto je, a baví ho to. To je dôležité. Taktiež je pre neho rodina absolútne na prvom mieste. On sa v tom vidí.

Aj keď nerobí so mnou v biznise, všetko je prepojené. Je to naša spolupráca a bez neho by som to nezvládla.

Ako sa postavila na vlastné nohy

Po páde a skúsenosti s korporátnym psychopatom, kedy sa všetko začalo meniť k lepšiemu? Čo sa stalo?

Kľúčové boli dva momenty. Hľadala som hlavnú myšlienku svojho biznisu. Predtým som pracovala s obrovskou škálou ľudí, doktorov, matiek, riaditeľov, preto som si nevedela upratať v hlave, na čo sa mám zamerať. Raz som ležala na záhrade a znova nad všetkým rozmýšľala. Vtedy mi napadla otázka: Keby si sa nezaujímala, čo si o tebe ľudia myslia, ako by si to chcela robiť? A v tom momente mi prišli na um všetky odpovede, ktoré som hľadala.

Spojila som sa s niečím, čomu sa hovorí „beyond the mind“ – až za tým strachom, čo sa nám deje v hlave, je to, čo hľadáme.

Aký bol rozdiel medzi vaším prvým a druhým podnikaním?

Prišla som na to, že chcem spojiť duševno a intuíciu s biznis stratégiou – a nehanbiť sa za to. To bol vlastne začiatok môjho energetického predaja a marketingu (Energetic Selling and Marketing).

Predtým som robila na mentálnej úrovni, teda s NLP a s praktickou psychológiou. Nemohla som zachádzať do nejakého „duševna“ či intuitívneho myslenia, pretože som nechcela stratiť kredibilitu. Myslela som si, že by ma nikto nebral vážne, a tak mi ani nenapadlo zahrnúť to do podnikania.

Už som teda vedela, čo chcem robiť, bolo treba len nabrať odvahu. Bála som sa, samozrejme, ako to ľudia zoberú, čo si o tom budú myslieť.

Nabralo to rýchly spád

Kam viedli prvé kroky, ktoré ste podnikli po tejto myšlienke?

V postate okamžite, za niekoľko dní, som začala konať. Vedela som už, aký program a komu chcem ponúkať. V tom čase som chodila ako speakerka na networkové akcie. Na jednej akcii som to ponúkla publiku.

Doteraz si pamätám tú iskru v očiach a zvedavosť, ktorá z nich išla. Bolo to na podujatí pre ženy v biznise. Ten program som naplnila v priebehu dvoch týždňov. Nechápala som, čo sa stalo.

 

Lenka Lutonska radí ako byť úspešný
„Treba mať veľa odvahy. Robiť maličké kroky a zisťovať, že aj po tých odvážnejších (ktorých sme sa báli) sme stále tu a nezničili sme si biznis,“ radí podnikateľom Lenka Lutonska. Foto: archív respondentky

Aké boli ďalšie kroky, ktoré vám pomohli k úspechu?

Ďalšia kľúčová udalosť prišla, keď som sa rozhodla presunúť do online prostredia. Podnietila ma k tomu fotka s klientkou, ktorú som koučovala. Ona stála vzpriamene a sebavedomo, no ja som sa podvedome robila menšou. Uvedomila som si, že môj postoj odzrkadľuje to, ako zmýšľam.

Vtedy som si povedala, že musím viac riskovať a prestať zmýšľať v malom. Ten krok ma desil, ale vedela som, že ho musím urobiť. Dovtedy som robila len osobné tréningy, networking a organizovala som lokálne podujatia. Za všetkým som zatvorila dvere a prešla som čisto na online.

Bolo to v apríli 2015, založila som si skupinu na Facebooku a pozvala som tam ženy, ktoré chodili na moje podujatia. Pridávala som tam tréningy zdarma, napríklad aj z praktickej psychológie a podnikania, vytvárala som súťaže a hodnotný obsah. V rámci troch mesiacov to začalo rapídne rásť.

Treba dávať, ale si aj pýtať

Keď ste pridávali obsah zadarmo, čo tvorilo váš zárobok?

Povedala som si, že budem dávať, ale budem si aj pýtať. V tej istej skupine som začala ponúkať koučing a skupinové programy.

Ponúkla som prvú verziu môjho skupinového programu, Extraordinary Growth Academy.  Vytvorila som ho a spravila mu štruktúru. Otvárame ho dvakrát za rok. Prvýkrát som tam mala zapísaných 8 ľudí, odvtedy prešlo cez tento program takmer 500 žien.

Okrem toho som ponúkala personálny koučing pre biznis a budovanie sebavedomia. Odtiaľ sa to začalo rozvíjať a svoje podnikanie som dostala k státisícovým zárobkom.

Lenka Lutonska počas podujatia. Foto: archív respondentky

Aké je tajomstvo vášho úspechu?

Pomohlo mi práve to, čo učím aj moje klientky – používať intuíciu. Pretože my podvedome vieme, čo by sme mali spraviť, len musíme počúvať intuíciu a nebáť sa. Vždy sa mi to vyplatilo.

Musíte mať odvahu na aplikovanie týchto intuitívnych ideí, no konať treba rýchlo – lebo sa od toho nakoniec odhovoríte. Čím viac rozmýšľame, tým viac sa zahĺbime do analyzovania, prečo to nemá zmysel, aké je to riskantné a podobne.

Vo svojej knihe spomínam aj jednu štúdiu, bola vykonaná na 13 000 podnikateľoch a manažéroch z deviatich krajín. A oni pripisujú 80 percent úspechu práve svojej intuícii. Je to už teda celkom zdokumentované. Nie sú to len moje výmysly (smiech).

Čo nás brzdí v podnikaní

Takže nás najviac brzdí práve odhováranie sa, riešenie možných problémov a rizika?

Sú dve časti našej mysle – ľavá hemisféra je všetko to, čo poznáme, logika, vedomosti, skúsenosti, minulosť, trendy. Pravá hemisféra je kreatívna a zodpovedá našej „vyššej mysli“, intuitívnej. Nie je ovplyvnená skúsenosťami a minulosťou. Treba sa na ňu viac zamerať a dôverovať jej.

Ako popracovať na intuitívnej mysli:

  1. Offload: Dostaňte všetky myšlienky na papier. Čoho sa bojíte? Vyčistite si hlavu. A potom si uvedomte, že to, čo ste napísali na papier, nie je skutočnosť. Sú to len vaše myšlienky a strachy. Je to len vo vašej hlave a treba to nechať plávať.
  2. Zavrite oči a predstavte si svoj cieľ – napríklad podnikanie v plnom rozkvete. Všetko, čo si predstavíme, nesie nejakú emóciu.
  3. Keď tú emóciu pocítite, položte si otázku: Čo mám pre to spraviť? Intuícia vám napovie. Stačí ju len počúvať.
  4. Aplikujte tieto inšpiratívne idey čo najskôr.

Stalo sa vám niekedy, že to nefungovalo a nastal nejaký problém?

Je len jediný dôvod, prečo to niekedy nefunguje – keď počúvame intuíciu a sme emocionálne alebo energeticky na nízkej úrovni. Napríklad keď sme zúfalí, máme v hlave problémy, cítime sa zle a silou-mocou hľadáme nejakú odpoveď.

Vtedy za intuíciou nechoďte. Môžete dostať ideu, ale vždy bude presne zodpovedať tomu, ako sa cítite. A v tom prípade vám to neprinesie nič dobré.

Dalo by sa povedať, že je to také intuitívne podnikanie.

Dá sa povedať, tá intuícia mi priniesla všetko, klientov aj to, na čom mám postavený celý biznis.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Doteraz som dvakrát ročne robila aj NLP tréning a akreditovala som nových koučov. V marci minulého roka som mala svoj posledný tréning. Chcela som vybudovať svoj vlastný program pre koučov – Energetic Breakthrough Method®.

Nejaké korene sú z NLP, zvyšok je založený na tom, čo som budovala posledné roky. Ponúkli sme tento program len teraz v januári a už máme 50 „žiakov“.

Základ úspechu

Takže keď to zhrnieme, akú radu by ste dali začínajúcim podnikateľom?

Ak to skutočne chcete, treba to zobrať ako istotu. Nie je možné, aby to nevyšlo – taký postoj treba mať. Chcem to a idem za tým.

Druhá vec – počúvať intuíciu.

Tretia vec – riskovať a nebáť sa. Treba mať veľa odvahy. Robiť maličké kroky a zisťovať, že aj po tých odvážnejších (ktorých sme sa báli) sme stále tu a nezničili sme si biznis.

A posledná vec je obklopovať sa ľuďmi, ktorí vás posúvajú vpred.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?